Американската компания "Американ Стандарт" притежава "Идеал Стандарт-Видима" АД и "Идеал Стандарт България" АД, най-голямото предприятие в Европа за санитарна керамика, открито през октомври 1998 г.
"Видима" съществува от 1934 г., като произвежда санитарна арматура от 1952 г. В края на 70-те години след реконструкция в предприятието е внедрен италиански лиценз за производство. През 1992 г. „Американ Стандарт” създава смесеното дружество „Видима Идеал”, а 6 години по-късно то е трансформирано във „Видима” АД.
През 1997 г. пък е построен завод за производство на санитарна керамика "Идеал Стандарт България".
В момента компанията има 4 производствени завода, изцяло интегрирани в снабдителна верига. В тях се произвежда обзавеждане за баня - санитарна керамика и сарнитарна арматура и луксозен месингов обков - дръжки за врати и прозорци.
Васил Кънев е Бизнес лидер на „Американ Стандарт“ за Източна Европа от 2002 г. Преди това – от 1992 – 2001 г. е изпълнителен директор на съвместното предприятие Видима-Идеал АД, Севлиево. В периода 1990 - 1992 г. е изпълнителен директор на Видима АД, Севлиево. С Васил Кънев разговаря Христина Машкова.
- Г-н Кънев, Американ Стандарт направи първата си инвестиция в България в Севлиево през 1992 г., когато бе създадено първото смесено българо-американско предприятие за производство на санитарна арматура "Видима Идеал". На колко възлизат инвестициите ви до този момент?
Да наистина, нашият контакт с Американ Стандарт започна през 1992 г, когато на 14 април беше регистрирано смесеното предприятие Видима Идеал. Започнахме със скромна инвестиция - малко над 6 млн. долара, а сега, след 13 години, размерът на инвестициите е над 105 млн. долара.
-Предвиждате ли бъдещи инвестиции в сега съществуващите заводи или създаване на нови производствени центрове?
По време на развитието на двата завода на Американ Стандарт в Севлиево, оставихме доста работни места с ръчни операции. Тогава целта беше не само реконструкция или построяване на нов завод, а и колкото може повече работни места, предвид големия процент безработни у нас и в региона. Сега инвестираме реално в завода за санитарна арматура, с цел автоматизиране на механичните и полирните процеси. Приет е тригодишен план за развитие. В завода за санитарна керамика също се подготвя такъв проект, който ще започне в близко бъдеще и ще цели замяната на редица ръчни операции. Настоящите инвестиции са насочени към подготовка на двата завода за работа в новите условия, когато България ще бъде член на Европейския съюз.
-Според Агенцията за инвестиции България е единственият ви производствен център в Европа. Защо избрахте именно България?
Мисля, че има малка неточност в тази информация – България е между най-големите, но не е единственият център за производство. Най-голям е по отношение на производството на фитинги и между големите по отношение производството на санитарна керамика. Страната ни не беше избрана, тя се наложи като такъв център, благодарение на наличието на работници, специалисти и ръководители с много добра подготовка и качества, с амбиция да бъдат равностойни на колегите си от Европа. Винаги сме имали пълна подкрепа от местните власти и правителствата в страната. Резултатите са действително такива, че България се превърна в производствен център номер едно за Американ Стандарт в Европа.
-Над 90% от продукцията ви е за износ. Кои пазари проявяват най-голям интерес към вашите продукти? Доволни ли сте от пазарните си дялове на съответните чужди пазари и очаквате ли те да растат?
Да, такъв е процентът на износа, а водещи пазари са Франция, Германия, Италия, Англия, Източна Европа. От години нашите продукти се отличават с много добро качество, с добра цена и пазарният ни дял на всички пазари се увеличава. Най-бързо расте пазарът в Източна Европа, който е развиващ се регион. През последните години в него имаме между 15 и 20% ръст годишно. Добре стоим и в другите региони, без спад в пазарния дял, но самите пазари напоследък имат слабо увеличение годишно.
- Кои са основните ви конкуренти на българския и международния пазар?
Основните ни конкуренти в Европа са Sanitec, Rocca, Gröhe, Kohler, V&B – това са компании, закупили или обединили по-малки от тях, в различни страни и региони, не само в Европа. Те умело съчетават нискостойностни производители и скъпи пазари. Все пак Американ Стандарт е световен и европейски лидер, което означава, че води умела политика на глобално ниво.
-Американ Стандарт е в списъка на Fortune 500 и е включена в индекса S&P 500. Имате ли планове за листване на Българска фондова борса?
Това е въпрос на Борда на Американ Стандарт и при създаване на подходящи условия у нас и това ще стане. Между другото през миналата година, Бордът за първи път проведе годишната си среща извън Америка, и избра за място за нея България. Това е специално отношение и значимо признание за работата на българските заводи на компанията. Проведоха се ползотворни и обещаващи срещи с хора от правителството, с президента, местната власт и бизнеса. - Какво мислите за българския капиталов пазар и как очаквате да се развива той за в бъдеще?
Очаквам развитието на българския капиталов пазар да бъде съобразено с очакваното присъединяване на България към Европейския съюз – т.е. да има все по-европейски облик.
- В края на миналата година, обявихте, че плановете на Американ Стандарт са българските заводи да имат ръст на продажбите с около 15% през 2005 г. Ще се оправдаят ли тези очаквания?
Да, продажбите на Американ Стандарт в Източна Европа ще бъдат над 15%, ние сме развиващ се регион. В България имаме много сериозен пазарен дял и нашата цел е да го задържим и увеличаваме. Със същото темпо се увеличава пазарният ни дял в Русия, Украйна, Румъния, Сърбия и Черна Гора. Двата завода са натоварени достатъчно и покриват това развитие.
-Бихте ли споделили прогнозите си за печалбата на компанията за тази и следващата година?
Това може да се знае след приключване на годината. Американ Стандарт е публична компания и резултатите могат да се видят, когато това е възможно.
-Как вървят плановете на европейската ви централа в Брюксел за единно управление на заводите в България в структура, подобна на холдинговата?
Няма промяна – започнахме реална работа по тази консолидация с цел създаване на единен български тим с подходяща структура. Процесът трябва да приключи до края на 2006 г.
- Съществуваха предположения през 2005-2006 г. “Видима” да се нарича “Идеал Стандарт – санитарна арматура България”, а сегашният “Идеал Стандарт България” да бъде “Идеал Стандарт – санитарна керамика България”. Как вървят тези планове?
Засега са утвърдени имената “Идеал Стандарт България” – за производство на санитарна керамика, което е без промяна и “Идеал Стандарт - Видима” – за производство на месингова арматура (доскорошната Видима).
- Колко човека работят за Американ Стандарт у нас?
Около 3700 души работят в двата завода – 2100 в “Идеал Стандарт - Видима” и около 1600 в “Идеал Стандарт България”.
- Каква е средната работна заплата?
Стремим се работната заплата да бъде на високо ниво, особено в региона ни. Разбира се това се дължи на висока производителност, на прилагането на европейски и световен опит в организацията на производство и управление. Дължи се също така и на убеденост и себеотдаване на всички работници и служители, като виждат, че работят в една компания, в която грижата за работниците е между основните ценности на компанията.
- Вие сте лидер на българския пазар за обзавеждане на бани с търговските марки Vidima и Ideal Standard. Според вас отделя ли повече средства българинът за обзавеждане на дома си?
Да, определено през последните години българинът отделя повече средства и внимание за обзавеждане на дома си, в това число и банята. Съгласно европейско проучване в България и Източна Европа оборудването за банята се сменя вече на 14-15 години, като преди беше на около 20 години. Това ни нарежда в Европа. За Западна Европа този срок се увеличи от 11-12 на 17-18 год. Тенденцията показва мястото на продуктите на Американ Стандарт – все по-интересни и по-атрактивни за хората у нас. Тук трябва да посочим и ролята на медиите, на различните рекламни кампании, на увеличените конкурентни способности.
- Кои според вас са основните причини за доброто ви позициониране в световен мащаб и големия интерес към продуктите ви?
Основните причини са много добро ниво на качеството на продуктите, което ни поставя между световните лидери и себестойност, която ни прави по-конкурентни на всеки пазар. Разбира се, една много добра логистика, непрекъснато обновяване на продуктовото ни портфолио, добра рекламна кампания и др. професионални решения ни поставят между световните лидери.
- Случайно забелязах, че всяка втора тоалетна чиния в заведенията в Италия е с марката Ideal Standart, дори тези във Ватикана. В България ли са произведени тези продукти?
Първо, в Италия марката Ideal Standard е с над 50% пазарен дял. Второ, предвид глобалността на компанията и изравнените критерии не е от значение източникът на производство. Все пак фактът, че над 70% от продуктите, произведени в България, са предназначени за Западна Европа, означава, че и в Италия има продукти, произведени у нас.