Оказва се, че българите са доста придирчиви относно това какво кафе пият. Търси се не само добрата цена, но и високото качество. За сметка на това като че ли сме малко консервативни относно вкуса и марките, но пък вероятно благодарение на това почти оспорваме първенството на италианците по развитие на еспресо-културата.
Какви други видове кафе има, как се развива кафе-пазарът и кои са основните играчи в сектора у нас попитахме Пламен Юруков. Той е председател на Асоциацията на вносителите и производителите на кафе, както и съсобственик на Балкам АД – дружество, притежаващо марката Spetema. Освен всичко друго Пламен Юруков е и председател на Българската айкидо асоциация, а от 1999 г. е почетен консул на Република Казахстан в България.
С него разговаря Христина Машкова.
- Обича ли българинът да пие кафе?
Кафето може да се определи като предпочитана от повечето българи напитка. Според проучванията почти три четвърти от всички пълнолетни жители на България заявяват, че са потребители на кафе. Потреблението в България е около 2.4 кг сурово кафе на човек годишно.
- Какво кафе сe предпочита у нас?
В повечето случаи цената е определяща за избора и предпочитанията. Но през последните години се развива културата на пиене на кафе и се забелязва тенденцията все повече да се търсят висококачествени и утвърдени марки кафе.
Българинът харесва горчиво кафе. Не се приема леко киселият вкус, предпочитан в някои страни от Централна и Западна Европа. Кафето у нас се приготвя и по трите най-разпространени начина – еспресо, шварц и турско кафе. Еспресо кафето е най-предпочитаното кафе - у нас се консумира 90% еспресо кафе. България е на второ място в света по развитие на еспресо-културата след Италия.
- Каква е тенденцията за развитие на пазара на сурово кафе в световен мащаб?
От гледна точка на фундаменталните фактори, същите сили, каквито са спекулантите, които при условията на дефицит разтеглиха пазара на кафе неоснователно високо нагоре, а в момента го разтеглят неоснователно много надолу. Физическият пазар на кафе в момента става все по-труден, тъй като ниските цени водят до недостатъчно предлагане.
В краткосрочен план, без да изключваме допълнителен спад в цените на кафето, пазарът като че ли намери временно дъно, откъдето би могло да се развие едно покачване от корективен характер.
В средносрочен план, две са явленията, които пазарът ще наблюдава. Наближава периодът на засушаване в Бразилия, който обикновено обхваща месеците септември и октомври. В края на октомври, началото на ноември се очаква да започне предлагането на новата реколта от Виетнам и също тогава ще стане ясно доколко тя е засегната от сушата през март и април тази година. От развитието на тези две явления, зависи дали пазарът ще започне нов тренд нагоре или пазарът ще се търгува в широк диапазон. Нашето мнение е, че до края на 2005 г. устойчив спад в цените е малко вероятен.
- Можете ли да кажете повече за развитието на “Балкам” АД през последните години и какви са плановете Ви за в бъдеще?
Компанията е създадена в средата на 90-те години. Основната ни дейност е международна търговия и внос на сурово кафе и ядки. В момента предлагаме голямо разнообразие от около 40 вида кафета, внесени от 26 страни. „Балкам” има собствени продуктови серии кафе Spetema и Santos Royal, както и ядки Mondo. Spetema е сравнително млада марка, но бързо се утвърди на пазара като качествено кафе от висок клас.
Компанията оперира на фючърсните пазари в Лондон и Ню Йорк. Разполагаме със специализиран търговски отдел, който закупува на зелено кафе и ядки, планира доставки, анализира и прогнозира пазарните суровини. Оперирането на фючърсните пазари и партньорството с водещи доставчици съдейства за утвърждаване позициите ни на световните пазари на сурово кафе.
Стратегията ни за развитие включва разширяване на нашето присъствие на международните пазари и износ в Централна и Източна Европа, съседните балкански държави, Италия, Франция, САЩ и Япония. Най-вече ще инвестираме в налагане на нашите продукти извън България. В момента продаваме около 80 на сто на вътрешния пазар. Вече имаме капацитета за голям износ и може да произвеждаме по 7 тона на час, което прави между 2500-3 хил. т на месец.
- Разкажете ни нещо повече за фабриката си за кафе? Колко човека работят в нея и какво оборудване използвате?
Фабриката за кафе на компанията е с високотехнологично оборудване от последно поколение и е сред най-модерните на Балканите Машините и съоръженията са на немската компания Probat, която е световен лидер в производството на машини и оборудване на пекарни фабрики и разработването на технологии за обработка и производство на кафе. Преработката на кафето е изцяло автоматизирана и качеството се контролира с най-съвременна апаратура.
Обемът на производство дава възможност да се покрие цялото потребление на кафе в България. Капацитетът на фабриката ни позволява да разширим износа в чужбина и да се постигне добър пазарен дял в Централна и Източна Европа.
В компанията работят около 350 човека, като основната част е концентрирана в търговската дейност. Производствените ни мощности са високотехнологични и там не са необходими много хора.
- Предвиждате ли въвеждането на нови продукти на пазара?
Да, планираме съвсем скоро да предложим на пазара свои нови продукти и опаковки. Подготвяме една наистина приятна изненада за клиентите ни и почитателите на кафето. Имаме един нов продукт, който ще предложим на българския пазар в близко време. Това е нещо ново, което завладява в последно време не само Европа, но навлиза и в САЩ.
- Какви са според Вас основните причина за доброто ви позициониране на пазара?
Корпоративната ни стратегията се основава на принципа за поддържане на постоянство във вкуса и високото качество на предлагания продукт. Според проучванията българите избират предпочитаната марка кафе основно по три показателя, които са решаващи за покупката: доброто качество на добрата цена, ободряващият ефект на кафето и постоянното добро качество. А нашите продукти успешно комбинират високо качество, достъпни цени и осигуряват удоволствие за всички сетива. Структурата на компанията е подчинена на разбирането, че индустрия се прави като се развиват пазари, маркетингът е водещ, а производството – подпомагащо. Заради новите технологии в производството и стратегията на фирмата повечето ни служители са заети с маркетинга и търговията. Екипът от международния отдел е обучен от експерти на световните борси и те правят безупречни анализи за покупката на кафе. Имаме развита собствена дистрибуторска мрежа на територията на цялата страна. Търговските ни екипи осигуряват всяка доставка на кафе до 2 часа след заявката.
- Какъв е обемът на пазара на кафе в България и Европа през миналата година. Какви са Вашите прогнози за бъдеще?
Месечното потребление на кафе в България е около 1500 и 1700 т сурово кафе или между 17 и 20 хил. т годишно. Не очаквам сериозни размествания на пазара на кафе в България. Основните „играчи” имат стабилни позиции на българския пазар, които според мен ще се запазят.
- Какви са основните проблеми пред отрасъла в национален и световен мащаб?
Пазарът на кафе в България през последните 10 години е в нормална конкурентна среда. Фискалните условия са еднакви за всички фирми на пазара. Основен проблем в бранша, както и за целия бизнес, остана рестриктивното данъчно законодателство.
Съгласно последните промени в Закона за акцизите, приети през май т.г., отпада акцизът върху кафето, но президентът Георги Първанов наложи вето и към момента тези промени в Закона не са в сила.
- Как оценявате бизнес климата в България? Какво още може може да се направи в тази насока според вас?
Като пречка пред бизнеса в момента може да се определи прекомерно голямата намеса на държавата в стопанската дейност. Много от функциите в държавните организации са видоизменени и в момента те предлагат услуги, а не изпълняват това, за което са създадени. Държавата трябва да се ограничи с основните дейности, за които е създадена – да пази и работи за развитие на обществото. Предприемачите трябва да работят свободно, а не да се занимават с проблеми и излишни неща, защото за развитието на определен бизнес е необходим професионален ресурс и достатъчно време за непрекъснато усъвършенстване. Ако предприемачът е затрупан с данъчни проблеми и законови неясноти, той трудно може да развива бизнеса си.