Д-р Нуно Фасенда, програмен мениджър по научните въпроси във Philip Morris International, ръководи научната програма на Philip Morris International от 2011 г. насам и отговаря за научните данни и достижения на компанията като част от мисията на Филип Морис за изграждане на бъдеще без дим. Д-р Фасенда е доктор на науките и преди да се присъедини към Philip Morris International е работил дълги години в сектора на производството на медицинско оборудване.
- Каква е Вашата основна роля в компанията като програмен мениджър, отговарящ за научноизследователската работа?
- Моята работа във Philip Morris International е да помогна на външния свят да разбере от научна гледна точка положителната роля за общественото здраве на иновативните технологии, при които тютюнът не гори, а се нагрява. Целта на нашата компания е пълнолетните пушачи, които в противен случай биха продължили да пушат, да преминат на бездимни алтернативи възможно най-скоро.
Разбира се, ние не можем да постигнем това сами, но можем да го постигнем с подкрепата на учените, експертите по обществено здраве, регулаторните органи и др. Тази подкрепа обаче зависи от това дали те ще подкрепят и потвърдят нашите научни данни. Затова моята работа е да разясня по прозрачен начин на всички заинтересовани учени и експерти от целия свят високото качество на нашата научна оценка. Това, което ми помага и е окуражаващо, са все по-големият брой независими изследвания и доклади на държавни институции от изминалата година, които потвърждават нашите резултати.
- Philip Morris International, най-голямата публично търгувана тютюнева компания в света, представи своя нов уебсайт преди година. Сега първото, което посетителите виждат на заглавната страница на новия сайт, е заявената цел на компанията „Изграждане на бъдеще без дим“. Не е ли странно компания, която е продавала тютюневи изделия и основно цигари за над 26 млрд. долара, да заяви подобна амбиция?
- Бъдещето ни не е в цигарите - и ние и в момента работим в посока на изграждане на едно различно бъдеще без дим. Вече от над 10 години разработваме и извършваме оценка на иновативни бездимни алтернативи, които имат потенциала да се превърнат в много по-добър избор за пълнолетните пушачи. За да поставим нещата в контекст, нека да обясня: учените като цяло са на мнение, че основната вреда от пушенето е свързана с вредните вещества, които се отделят при процеса на горене. Затова и при един алтернативен продукт, съдържащ никотин или тютюн , при който е елиминирано горенето, може значително да се намалят концентрациите на тези вещества и така да е потенциално по-малко вреден.
С помощта на днешните технологии вече можем да разработим гама от бездимни алтернативи за пълнолетните пушачи, които имат потенциала да намалят риска за тях.
Най-напредналият ни по разработка сред тях е IQOS, което е търговската марка на нашата система за електронно нагряване на тютюна. Обнадеждени сме от ситуацията в Япония, една от първите държави, в които започнахме да предлагаме IQOS, където 14% от пазара вече принадлежи на нагреваемите тютюневи изделия. Нещо повече, над 5 млн. пушачи по света са спрели да пушат и вече са преминали на IQOS. Това са много конкретни стъпки към реализирането на нашата амбиция за изграждане на свят без дим.
- Как новите технологии и иновациите трансформират големи индустрии като тютюневата индустрия? Как виждате бъдещето и каква е ролята на науката в тази трансформация?
- Навлизането на иновациите във всички индустрии, включително и в тютюневата, е видимо и продължава да се ускорява с бързи темпове.
Ние сме лидери при прилагането на иновативните технологии и научните изследвания с цел осигуряване на по-добри алтернативи за пушачите и за щастие и другите компании в бранша вече се присъединяват към тези мащабни усилия. Един пример за това какво включва трансформацията за нас във Philip Morris International е броят на издадени патенти за иновативните технологии зад бездимните ни продукти. За последните няколко години Philip Morris International се нарежда сред 100-те компании с най-много регистрирани патенти в Европейската патентна служба и с всяка изминала година се придвижва все по-напред в класацията със заявления за нови патенти. Според последните данни ние сме на 58-мо място, което ни прави единствената тютюнева компания в класацията, както и една от петте световни компании за потребителски стоки.
Крайната ни цел е един ден пушенето да остане в миналото и цялата индустрия да се конкурира с бездимни продукти, прилагащи най-новите технологии. Вече виждаме първите признаци за нещо подобно в Япония. В Сендай, където има динамична конкуренция сред бездимните продукти, всички основни компании на пазара са такива, които търгуват с електронни продукти. Един от всеки пет души там вече е преминал на една от тези иновативни алтернативи. Вълнуващо е да си представим как този опит ще се мултиплицира в световен мащаб.
- Тютюневата индустрия произвежда нови продукти, които да заменят конвенционалните цигари – електронни цигари, електронни системи за доставяне на никотин, и нови устройства с нагряване без горене. Кой от тези продукти е най-успешен до момента?
- Всички тези продукти навлизат успешно, но електронните цигари определено имат предимството да са на пазара от по-отдавна. За щастие благодарение на тях се увеличи информираността относно по-широката категория на бездимните изделия. Покрай електронните цигари стартира дебат за намаляване на вредата от тютюна и бе отбелязано колко е важно пушачите да разполагат с широка гама от продукти, от които да избират. Това се дължи на факта, че много хора, които пушеха конвенционални цигари, преминаха на електронни и се отказаха от цигарите. Във Великобритания, един от най-развитите пазари за електронни цигари, над 3 млн. човека ползват е-цигари и повече от половината от тях са се отказали напълно от пушенето на конвенционални цигари.
Но един-единствен продукт няма как да достигне до всички пушачи във Великобритания или където и да е другаде. Платформите с нагряване без горене, които, както отбелязах, са може би следващата голяма алтернатива, се приемат добре от пълнолетните пушачи и IQOS се предлага вече в близо 40 държави. Ние имаме и други бездимни платформи, които или нагряват тютюна, или заместват пушенето с помощта на други технологии. Тези платформи могат да бъдат алтернатива, за онези пълнолетни пушачи, до които IQOS или електронните цигари не успяват да достигнат засега.
- И все пак цигарите си остават „жизненоважни“ за индустрията. Според данни на Euromonitor International световният пазар на цигари за 2017 г. ще е 717 млрд. долара в сравнение със само 11,2 млрд. долара за всички изпарители и нагреваеми изделия взети заедно. Как ще се промени това съотношение през следващите години и още колко време Philip Morris International ще остане в бизнеса с цигари?
- Ние сме наясно, че нашата амбиция за изграждане на бъдеще без дим няма да се осъществи веднага. Но ако погледнем пазара на бездимни изделия през 2016 г., или още по-впечатляващо през 2015 г., ръстът в сектора е експоненциален. Съотношението, към което се стремим, е една трета от нашите потребители да преминат към бездимни алтернативи до 2025 г. Това са 40 млн. пушачи, които днес пушат и които могат да се откажат и да преминат на бездимни продукти в следващите седем години.
Но подобно на всяка друга потребителска стока този преход ще е възможен най-вече с промяната на навиците на хората. Ключов фактор в този смисъл е пълнолетните пушачи да имат информация , че съществуват по-добри алтернативи и да знаят защо те са по-добри. Огромна роля тук имат правителствата, научната общност, експертите по обществено здраве и други в това да образоват, информират и насърчават пушачите, които иначе биха продължили да пушат, да преминат на по-добри алтернативи.
- Philip Morris International провежда и клинични проучвания, за да докаже потенциала на своите продукти с намален риск. Бихте ли представили по-подробно последните научни данни?
- Клиничните проучвания наистина са важна част от програмата ни за научна оценка, която изпълняваме в съответствие с Добрите лабораторни практики и Добрите клинични практики, прилагани във фармацевтичната индустрия. Нашата научна програма отговаря на изискванията на Американската агенция по храни и лекарства, според които следва да се провеждат проучвания и за оценка на възприемане и поведение, чиито протоколи са разработени от съвет от независими научни експерти. Преди клиничните проучвания първо провеждаме лабораторни тестове, с които да проверим намалението на вредните вещества и на токсичността в сравнение с цигарения дим.
Резултатите, получени до момента при осъществяване на нашата многостъпкова научна програма, показват намаления на всеки етап от програмата. Средното намаление от 90% на концентрациите на вредни вещества в аерозола рефлектира в над 90% по–ниска токсичност, измерена чрез лабораторни анализи. Те от своя страна водят до нивата на излагане на вредни вещества при пушачи, преминали на продукта за три месеца, които са сходни с нивата при тези, които са спрели да пушат за срока на проучването. Проведохме и проучване за ефекта върху организма при преминаване на IQOS за една година в сравнение с употребата на цигари и в сравнение със спиране на пушене. Предварителните резултати и от по-ранни изследвания сочат, че промените при преминаване и спиране са сравними, така че ние с нетърпение очакваме и резултатите от по-дългото проучване. Ние прилагаме най-новите научни техники и не пестим ресурси, за да гарантираме, че проучванията се провеждат при спазване на най-високи стандарти.
Трябва ясно да заявим, че най-доброто, което някой може да направи, е никога да не започва да пуши или да спре изцяло да употребява тютюн, ако вече е потребител. Също така трябва да е ясно, че бездимните алтернативи не са безрискови. Същевременно това, в което вярваме, е, че преминаването на продукти, при които не протича горене, а нагряване на тютюна, е потенциално по-добрият избор за всички онези, които в противен случай биха продължили да пушат.
- За да постигнете “световно господство”, трябва да завладеете Америка - държавата с най-големи приходи от тютюн след Китай. Агенцията за храни и лекарства (АХЛ) на САЩ разглежда заявлението на ФМИ за получаване на разрешение за пускане на пазара на вашите продукти с намален риск. Кога може да се очаква решение на АХЛ и кога очаквате да започнете да предлагате своите продукти на американския пазар?
- Не мога да коментирам икономическия аспект от Вашия въпрос, но мога да говоря за научния аспект във връзка със заявленията, подадени в Агенцията по храни и лекарства – регулаторният орган в САЩ.
Всъщност ние сме подали две заявления в Американската агенция, които в момента се разглеждат: едното за разрешение да представяме продукта на потребителите като продукт с намален риск и намалено излагане на вредни вещества и другото – за предлагане на продукта на пазара без такова твърдение. Според сроковете на агенцията трябва да очакваме да се произнесе и по двете заявления в рамките на тази година, но това са сложни и нови процедури. Заявлението на Philip Morris International е първото заявление в историята на Агенцията за нагреваем тютюнев продукт. Затова не можем да спекулираме кога АХЛ ще излезе с решение. Това, което мога да кажа, е, че ние сме уверени в нашите научни данни и ще продължим да работим активно с американската агенция.
САЩ наистина са важен пазар, но не е единственият важен пазар. Вече споменах Япония, но и Европа, Русия, Южна Корея и много други също са важни. Обнадеждени сме, че здравните власти в страни като Великобритания, Германия и Русия публикуват окуражаващи становища,, които потвърждават резултатите от нашите проучвания, че при IQOS се наблюдава значително намаление на вредните вещества в сравнение с цигарения дим.
- Ако АХЛ издаде разрешение, IQOS ще бъде първото тютюнево изделие с модифициран риск или намалена вреда в САЩ. Как очаквате продуктът да се възприеме на американския пазар?
- Трудно е да се предвиди какво ще се случи и аз няма да правя прогнози. Мога да кажа, че това е държава с активен пазар на електронни цигари, на който в момента не се предлагат нагреваеми тютюневи алтернативи. Т.е. там нагреваемите продукти могат да бъдат алтернатива за пушачите, които не проявяват интерес към електронните цигари и не ги възприемат като приемлив вариант за тях.
И разбира се, ще се пускат и други продукти и ще има по-широк дебат за ролята на тези продукти при намаляване на вредата за общественото здраве, както и с течение на времето милиони бивши пушачи по света ще могат да потвърдят, че бездимните продукти са подобрили начина им на живот. Горд съм, че имам дори и малка роля за реалното изграждане на този свят без дим.
Интервюто е изготвено със съдействието на Филип Морис България.