За нестандартните корпоративни решения, за предложенията към инвеститорите, за работата в екип и доброволчеството при обучение на деца Investor.bg разговаря с Анита Кирилова, директор “Агенции и корпоративни решения” в MetLife България.
Анита Кирилова е директор „Агенции и Корпоративни решения“ на МетЛайф България. Работи в сферата на застраховането от 14 години. Притежава солиден опит в мениджмънта, търговията, развитието на кадри, разработването и имплементирането на различни проекти. Анита Кирилова притежава магистърска степен по история от Софийския Университет. В момента защитава магистърски степени по генерален мениджмънт във Виенския Университет по икономика и бизнес и Университета на Минесота, САЩ. Носител е на наградата “Най-добър търговски директор жена в Европа 2015 ” на организацията “Жени в продажбите”.
– Г-жо Кирилова, защо създадохте нова агенция към MetLife България и каква е целта на проекта? – Откриването на нови агенции е стратегическа част от проектите за разширение на MetLife България. На практика собствената ни дистрибуционна структура се разширява само по този начин. Това не е просто нов офис. Има вътрешни изисквания на MetLife България за обучен брой мениджъри и консултанти, обслужвани клиенти, качество на продажбите и реализиран премиен приход, които следва да бъдат изпълнени, за да се пристъпи към отварянето на нова агенция. Това е дължимо уважение към постиженията на съответния мениджър и на всички негови екипи. Бих искала да използвам случая да пожелая на най-новата ни агенция и лично на нейния мениджър Елеонора Симова още много успехи.
– Като търговски директор на MetLife България на какво разчитате, за да увеличите клиентите си? – Като мениджър твърдо вярвам, че доволните консултанти и служители водят след себе си доволни клиенти. Клиентите в България придобиват все по-висока финансова култура и започват все повече да ценят навременната и качествена консултация. Когато я получат са склонни да се доверят и да препоръчат услугата и консултанта на близкото си обкръжение. В тази връзка разчитаме да увеличим клиентите си на база професионализма и всеотдайността на нашите застрахователни консултанти.Разбира се, тук не изключвам и постоянното обновяване на портфейла ни от продукти. В момента има засилен интерес на пазара към застрахователни услуги при заболяване, особено когато става въпрос за покриване на непредвидени разходи, свързани с получаване на качествено лечение в чужбина. Постоянно получаване запитвания за възможности за подсигуряване на второ медицинско мнение при диагностициране на сериозно заболяване и условията то да бъде предоставено. В областта на спестяванията и грижата за неактивните трудови години клиентите все по-често се интересуват от съвременните начини за спестяване, като застраховката, свързана с инвестиционен фонд, например като алтернатива на банковите депозити. – Налага ли ви се да вземате нестандартни корпоративни решения, за да изпълните стратегията за маркетинг и продажби на MetLife България? – Не съм сигурна, че има мениджър, който днес може да си позволи да взима само стандартни решения. Пазарът е изключително динамичен и трябва да се търсят иновативни подходи, за да можеш да запазиш лидерската си позиция. Мога да ви дам пример. Класическите професионални консултанти в сферата на животозастраховането са консултанти на физически лица. В MetLife България стартирахме проект и вече години наред работим успешно в застрахователното обслужване на фирми от средния и малък бизнес. Нашите консултанти са специалисти и корпоративни решения. Те имат надградени знания, умения и са подготвени да отговорят на нуждите на всеки работодател за привличане, мотивация и задържане на качествен човешки капитал, посредством придобивките за служители. Ето това за мен е нестандартно решение – как да се оползотвори наличния висококачествен ресурс, за да се приобщят пазарни сегменти, които са били недосегаеми за конкретната компания до момента. Тук искам да отбележа, че нестандартни решения няма как да се осъществяват, ако нямате доверието и подкрепата на хората, които ръководите. Затова използвам случая специално да им благодаря. – Съществува ли риск за инвестициите на клиентите при предлагането например на застраховката „Живот“, която е свързана с инвестиционен фонд. Как успявате на мотивирате клиентите да изберат такъв дългосрочен продукт? – Нека отвърна на въпросът ви с въпрос … А не е ли рисковано да държите спестяванията си в една единствена валута, под управлението на една единствена институция и под юрисдикцията на една единствена държава? Рискът се побеждава само чрез широко разпределение на спестяванията и дългосрочен хоризонт. Застраховките живот, свързани с инвестиционен фонд подсигуряват точно това. Клиентът получава досег до световните финансови пазари, неговите спестявания се разпределят в десетки държави, индустрии и във всички възможни финансови инструменти. Дългосрочният хоризонт съумява да гарантира, че всички финансови турболенции ще останат едва забележими на фона на един период от 10 – 15 години. Търпението е това, което отличава добрия от лошия инвеститор. – Наблюдавате ли ръст на застраховките „Злополука“ заради увеличението на пътно-транспортни произшествия? – Категорично в MetLife България наблюдаваме подобна зависимост. Злополуката е едно от най-страшните събития именно защото настъпва внезапно, непредотвратимо и без каквато и да е зависимост от възрастта и здравословното състояние на индивида. Ръстът на компанията ни спрямо 2016 година по тази линия на бизнес е най-съществен. Възможно е това да се дължи на факта, че имаме налични специални застрахователни услуги при пътнотранспортно произшествие, които подсигуряват солидни обезщетения на изключително приемлива за клиентите ни цена. – MetLife България се нарежда сред първите пет застрахователни компании в България. Имате ли амбиция да излезете на лидерско място? – Ние сме тесни специалисти в сферата на животозастраховането и придобивките за служители. Нашите амбиции са свързани с разширяване и развитие на професионалната ни агентска структура, стратегическите ни партньорства с животозастрахователни брокери и най-вече с увеличаване броя на доволните ни клиенти. Премийният приход е само един от показателите, който се измерва и следи в MetLife България. Като компания, световен лидер в сферата на животозастраховането, имаме лукса да сме фокусирани върху качеството повече, отколкото върху количеството и можем да си позволим градивен, стабилен растеж. Амбицията ни е да продължим да бъдем предпочитан партньор на настоящите си клиенти и да станем първи избор на всички потенциални. – Защо ви предпочитат като работодател? – На първо място винаги стои фактът, че сме международна компания с безупречна репутация. През последните години ми прави впечатление, че все повече хора търсят стабилна работна среда, ясни правила и отговорности. Възможностите за кариера също са привлекателни. На практика животозастрахователната индустрия е една от малкото, в която сме готови да инвестираме в кандидати без какъвто и да е предходен професионален опит в сферата. Нещо много важно – възрастта е без значение. Младите кандидати дават ентусиазма си, по-зрелите опита си – получава се безценна комбинация. Финансова част също е от съществено значение. Уверено твърдя, че ние сме компанията с най-атрактивни търговски възнаграждения на българския животозастрахователен пазар. – През 2017 г. има ръст в агентската структура и в развитието на мениджмънта в нея. Как го постигнахте? – С грижа за хората. В MetLife България успехът не е въпрос на късмет. Ние разполагаме с огромен опит, не само от страната, но и от целия регион. Всички процеси са структурирани, добре описани, обучението и подкрепата са на високо ниво. В края на 2016 година започнахме два нови проекта за обучение на нови консултанти и мениджъри и именно тези проекти дадоха положителния ни резултат. – Създали сте академия към MetLife. Тя ли е тайната на успехите в подготовката на експертите? – Всъщност академиите в компанията са три – за нови консултанти, за консултанти с опит и за мениджъри. Академията е рамката, която обединява опита и прави възможно качественото обучение на кандидатите. Тайната на успеха за мен обаче е в друго. Всеки може да създаде рамка. Важно е какво има в нея. Успехът дойде от отдадеността с която работиха и продължават да работят отговорните за проектите колеги. Няма как такава отдаденост да не възпламени участниците. А където има дух – има и резултати. – Застрахователната компания MetLife е приела за своя мисия обучение на гимназисти, като целта е да се повиши финансовата им грамотност с придобиване на практически умения. Идеята е на MetLife Foundation, а на локално ниво проектът в България се осъществява с JA Bulgaria (Джуниър Ачийвмънт България). Доволни ли сте от резултатите на учениците? – Проектите, като съвместният с Джуниър Ачийвмънт, имат огромно влияние върху децата. Не можете да си представите с какво нетърпение и колко въпроси очакват всички колеги, които се включват като доброволци. Сериозни са, полагат усилия, решават казуси, подготвяме ги за нещата от бизнес ежедневието. В България децата са с уникален потенциал. Необходима е само среда и подкрепа, за да го развият. Бих искала да споделя и още нещо. Участието в подобни проекти има изключително ползотворно влияние и върху самите участници. Да излезеш от рутината, да се върнеш в училище (макар и от другата страна), да виждаш, че можеш да донесеш промяна… чувството е неописуемо. Изпитвала съм го и горещо препоръчвам на всички да се включват в подобни инициативи. Вярвам, че всички имаме време за да направим добро!