fallback

Янко Георгиев: Скоро пускаме sms известяване на пътниците при промени в полета

„Не е добре да се създава истерия около закъснения, които са изключение, а не практика“, заяви пред Investor.bg изпълнителният директор на „България Ер“

08:14 | 11.08.17 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Янко Георгиев e изпълнителен директор на авиокомпания „България Ер“ от 2010 г. Преди това е бил директор „Летателна експлоатация“ ( от 2008 г.) и командир – инструктор на Boeing 737 (от 2003 г.). Роден е нa 7 юли 1966 г. в Тополовград. Завършил е ВНВВУ „Георги Бенковски“ в гр. Долна Митрополия и „Управление човешки ресурси“ в Отава, Канада. Член на Управителния съвет и зам.-председател на Асоциацията на българските авиокомпании. Кариерата му започва в БГА „Балкан“, където в периода 1989 – 2000 г. е командир на самолет „Ан 24“, Boeing 737 и Boeing 767. Между 2001 и 2002 г. е пилот на Boeing 727 във „Фърст Ер“, Канада. В качеството си на изпълнителен директор капитан Георгиев има ключова роля при трансформирането на „България Ер“ в една от водещите компании в региона и допринася за непрекъснатото адаптиране към новите реалности и промени в индустрията, както и за имплементирането на множество успешни проекти при реорганизирането на компанията. Пример за това е въвеждането на нов тип самолети във флотилията й – Airbus 320 и Embraer 190.

Кап. Георгиев, през последните седмици закъснения на полети на „България Ер“ станаха все по-обсъждана тема. Какво показват статистиките ви за изминалия месец?

От 9 юли до 7 август „България Ер“ има 5 полета от общо 750 изпълнени, които са се забавили с повече от 3 часа. В процентно съотношение това са 0,6% от всички полети в този период. Напълно наясно сме, че всяко забавяне е неприятно за пътниците, и съжаляваме, когато се наложи каквото и да било неудобство. Винаги сме правили всичко възможно, за да може този дискомфорт да бъде в най-малки измерения. Отговорен авиопревозвач сме и се грижим за интереса на пътниците на първо място. Само си спомнете, когато стотици руски туристи останаха по летищата, защото турагенцията им фалира. Тогава изпратихме самолети, които да ги превозят за наша сметка. И това е само един от многото случаи, за които мога да ви разкажа. За съжаление добрите примери бързо се забравят, а уви, не са и толкова интересни за коментиране в интернет. 

По-висок ли е процентът на закъсненията в сравнение с миналата година?

Точно обратното – по-нисък е. Ако сега 0,6% от полетите в периода от 9 юли до 7 август са закъснели с над 3 часа, то за същия период през миналата година, този процент е бил 2,5%. Това само по себе си говори, че всякакви спекулации за постоянни или зачестяващи закъснения, са неверни.

Изведнъж това лято закъсненията се превърнаха в топ новина за много медии, особено след оплакване на сайта на бившия премиер Симеон Сакскобургготски. Как си го обяснявате?

Все пак „България Ер“ е националният превозвач, има много полети и пасажери. Така си обяснявам защо цялото медийно внимание е към нас, независимо, че полети на десетки авиокомпании закъсняват всеки ден. Има и нещо друго. Наистина е много неприятно да седиш на летището с часове, особено ако бързаш за някъде и се налага да променяш плановете си в последния момент. В такива моменти аргументът, че авиокомпанията е длъжна да опази твоята сигурност с цената на закъснение, не ти помага да се чувстваш по-добре. Поне един пътник е безкрайно изнервен и се оплаква в социалните мрежи. А оттам веднага стига до медиите, които разбира се, оценяват високо трогателните и скандално звучащи истории.

Случаят с гостите на Сакскобургготски беше много показателен и силно преувеличен. Няколко дни по-рано информирахме пътниците и летището, че изместваме полета с 2 часа по-късно, за да може всеки да съобрази новото разписание с плановете си. В самия ден, поради натоварения въздушен трафик, самолетът излита от летището в Мадрид с 55 минути закъснение, а заради високите температури командирът е взел решение да бъдат свалени част от багажите на пътниците. Това е задължителна процедура за сигурност в такива ситуации, когато полет се изпълнява с определен тип самолети, а температурите са високи. Пак казвам, съжаляваме за неудобството, разбирам напълно изнервените пътници, изцяло в тяхна услуга сме, но не разбирам защо много медии не проверяват фактите и все по-често пускат фалшиви новини за „България Ер“.

Наскоро ни приписаха един драматичен случай на друга, чартърна авиокомпания, без изобщо да се свържат с нашия пресцентър. Тук говоря дори за медия, която направи клипче за борба с фалшивите новини. А дори тя не си беше проверила информацията! После всички пускаха опровержения и извинения... И сега съм разочарован. Преекспонират се закъснения, които са изключения, а не практика и при които пътниците задължително се компенсират впоследствие според разпоредбите на европейския регламент. Не е добре да се създава истерия, хората да се подвеждат от грешна информация, да мислят, че нещо не е наред в авиацията като цяло, защото редовно пътуващите много добре знаят, че има закъснения при всички превозвачи.

В изявление казвате, че ще проверявате обслужващите агенти по летищата? Какво означава това?

Всички авиокомпании работим с външи фирми, които са наши обслужващи агенти по международните летища. Те не са само наши партньори, споделяме ги с другите превозвачи. Въпреки изричните клаузи в договорите с тях за качествено обслужване на пътниците, се случват грешки. Наскоро получих сигнал за случай, в който агентите са отказали да качат на борда пътник и са отказали да му съдействат, което е недопустимо. Правим пълна проверка на обслужването и сме готови да предприемем съответните мерки по договор. За по-голяма сигурност планираме пускане и на специална услуга за sms известяване на пътниците. В този смисъл съм благодарен на нашите пасажери за всички сигнали, които подават, за проблеми в обслужването по летищата. Помагат ни да анализираме обслужването и да правим промени, когато е необходимо.

На каква сума ще възлязат финансовите натоварвания за авиокомпанията в резултат на рекламациите и жалбите на пътници според вас? Тези разходи в графа предвидени или непредвидени са?

Очакваме да са не повече от обичайните в такива ситуации – около 1,5 млн. лв. Разбира се, това са предвидени разходи и голяма част от тях за застраховани и презастраховани. В авиацията има много и различни обстоятелства, които могат да доведат до нерегулярност на даден полет, затова този тип загуби се залагат като средногодишен разход и не ни притесняват. Всеки пътник, който има право на обезщетение според международните разпоредби, може да бъде сигурен, че ще получи такова. 

Каква е ситуацията при другите компании от сектора? Изпитват ли и те подобни затруднения?

Проблемите в авиацията са общи – от закъснения, причинени от метеорологични условия, натоварен въздушен трафик или технически проблем, до оплаквания заради обслужването на наземни оператори. Всички авиокомпании се сблъскваме с тях и се стремим да ги решаваме своевременно.

През последните години и на родния пазар се засилва конкуренцията от страна на нискотарифните авиокомпании. Какъв е делът на „България Ер“ от пътниците на летище София и какво предвижда стратегията на авиомпанията за увеличаване на пазарния дял?

Около 22% е делът на „България Ер“, като въпреки засилената конкуренция продължаваме да заемаме челни позиции. Нискотарифните компании поставиха в неприятна ситуация всички от т.нар. традиционни авиопревозвачи, но те всъщност трайно не ни пречат. Чрез нискотарифните компании все повече хора свикват да пътуват със самолет и впоследствие решават какво искат да бъде качеството на полета. Ние не се състезаваме с тези превозвачи, защото искаме пътниците да се връщат на борда ни не заради евтините самолетни билети, а защото искат да пътуват комфортно. Голяма част от стратегията ни е да предлагаме гъвкави тарифи на самолетните ни билети и постоянно да актуализираме разписанията на полетите, според най-търсените от пътниците часове на излитане. Партнираме си с десетки турагенции и имаме сключени код-шеър договори с много авиокомпании, които пък ни дават възможност да предлагаме полети от и до различни дестинации. Друга част от стратегията ни е да предлагаме услуги, които много авиопревозвачи нямат – превоз на непридужени деца, както и превоз на домашни любимци.

Планира ли „България ер“ експанзия към нови дестинации и кои? Това е нашият постоянен стремеж – да предлагаме все повече различни и атрактивни места, до които пътниците ни да летят. Постоянно проучваме нови пазари, преговаряме с други авиокомпании и разглеждаме различните възможности, така че се надяваме в скоро време да зарадваме пътниците с нови дестинации в разписанието ни.

Възнамерявате ли да увеличите флотилията си чрез оперативен или мокър лизинг на самолети? За момента нямаме такива намерения, тъй като самолетите, с които оперираме са достатъчно за полетната ни програма.

В световен мащаб авиокомпаниите се оплакват от недостиг на пилоти. Усещате ли вече тази тенденция и в България? Тя се наблюдава у нас от много време. За радост „България Ер“ е превозвачът, който остава най-предпочитан от пилотите тук, като има интерес и от пилоти в чужбина. Случва се наши пилоти временно да изберат друга авиокомпания, а след това да се завърнат. Хубаво е и, че все повече жени се интересуват от професията. Наскоро нашият пилот Росица Иванова беше избрана за кампанията „Кой е човекът, който ще промени България“, като един от вдъхновителите за успешните млади хора. Надявам се да зарази със страст към летенето още амбициозни и талантливи бъдещи пилоти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:45 | 12.09.22 г.
fallback