Какви са спецификите на България като автомобилен пазар и може ли страната ни да стане краен производител на автомобили? КОЛЕЛА зададе тези въпроси на Дени Ле Вот, старши вицепрезидент на групата Renault, шеф на компанията за регион Евразия, в който попада и България, и също така вицепрезидент на руския гигант АвтоВАЗ.
Г-н Ле Вот, доволен ли сте от начина, по който се развива бизнесът ви в България? Какви са очакванията ви за тази година?
Групата Renault е много доволна от напредъка на продажбите си в България. Както знаете, през миналата година постигнахме 24% пазарен дял. Това е изключителен резултат. Всички модели на Renault и всички модели на Dacia са много успешни на българския пазар. Целта ни е да се справяме все по-добре всяка следваща година.
България в последните години се утвърди като производител на автомобилни компоненти. Би ли могла да е интересна за Renault и като производствена база?
Знаете, че в Източна Европа ние имаме сериозно предприятие в Румъния. Но е вярно също, че автомобилната промишленост в наши дни е абсолютно глобална. Така че когато става дума за наши доставчици и за техните поддоставчици, съм сигурен, че все повече от тях ще се разполагат в България.
Кои бяха най-добре и най-зле представилите се пазари във вашия регион за последната година?
Зле представили се няма. Но като труден пазар се очерта Русия, където дълго време тенденцията бе надолу, а и рублата бе доста отслабена. Случаят вече не е такъв. Колкото до силните ни пазари, не мога да не започна с България, с този забележителен пазарен дял. Но записахме също доста добри резултати в Турция, в Беларус... Да не забравяме и Румъния, където имаме много солиден дял.
Dacia бе една от очевидните истории на успеха в европейската индустрия в последните години. Но ще успеете ли да съхраните тази марка като бюджетна, да устоите на неизбежното изкушение да побутнете цените нагоре?
Еволюцията на Dacia се подчинява на един и същи принцип. За да запазим пазарния дял и привлекателността на марката, ще трябва да предлагаме все повече съдържание в този продукт. Така беше и досега: с добавянето на Duster, Sandero и Sandero Stepway ние обогатихме гамата, но запазихме непокътнато нашето ДНК, в чиято основа е най-доброто съотношение между качество и цена. И ще продължим така.
Как Вот вижда бъдещето на АвтоВАЗ в рамките на групата Renault и какво е необходимо, за да се наложат електромобилите и в Източна Европа - вижте в продължението на материала в Automedia.bg.