Д-р инж. Стефка Кантурска е преподавател във Висшето военноморско училище във Варна „Н. Й. Вапцаров“.
- Д-р Кантурска, защо в момента изследователите работят по създаването на безпилотни кораби?
- Преди няколко години в морската индустрия настъпи технологичен пробив, свързан с развитието и усъвършенстването на компютърните системи за мониторинг и управление на корабите от разстояние. Разработени са иновативни решения във връзка с внедряването на безпилотните и дистанционно управлявани транспортни системи, които трябва бързо да намерят приложение в съвременното корабоплаване.
Компанията Rolls-Royce, известна с луксозните си автомобили, планира да създаде безпилотни морски кораби, които ще се управляват с помощта на сложни триизмерни интерактивни монитори, холограми и дронове от наземни центрове, отдалечени от морето. Тези кораби няма да се нуждаят от нито един човек на борда и ще се използват предимно за транспортирането на товари.
Според компютърните специалисти цялата необходима технология, която може да осигури автономна навигация, вече съществува. В преходния етап ще видим хибридна технология, съчетаваща самостоятелна система за контрол на корабите с елементи на дистанционно управление.
- Кога се очаква пускането на първите безпилотни плавателни съдове?
- Очаква се първите дистанционно-управляеми товарни кораби да бъдат пуснати до 2020 г., а напълно автоматизирани плавателни съдове ще се внедрят до две десетилетия.
Плимутският университет в Англия възнамерява да построи автономен безпилотен кораб, който през 2020 г. ще преплува Атлантическия океан. Морският съд ще получи дългото название “Автономен изследователски кораб “Мейфлауър” в чест на едноименния кораб, който преди 400 години превози първите британци до Северна Америка. Корабът без екипаж ще използва алтернативни източници на енергия, както и навигационен софтуер. В открития океан той ще събира данни за климатологията, океанографията и метеорологията.
- Какви иновативни решения предлагат корабните дизайнери?
- Транспортирането на насипни товари, на нефт и на контейнери по море е ключова логистична функция, свързана с използване на големи товарни кораби, които създават екологични трудности.
Съществува реална възможност за преодоляването им благодарение на една нова технологична идея, свързана с намаляване на вредните газове. Известно е, че когато корабът е над водата, значително се намаляват загубите от триене. Този факт е подтикнал норвежките корабни дизайнери да проектират кораб със специален корпус, по-точно със специална обтекаема от ветровете форма.