2016 г. е много позитивна за българската икономика. Продължава тенденцията за стабилизиране, за положителен икономически растеж, има ръст на БВП, историческо намаляване на безработицата, дефлационни процеси в цените и съответно положително развитие в похарчените средства от домакинствата. Това обясни Весела Калчишкова от GFK България в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
Тя допълни, че ръстът на похарчените средства от домакинствата за бързооборотни стоки, дори в процесите на дефлация, варира между 2,5 и 2,9% в различните тримесечия.
„Тази икономическа среда обуславя една по-голяма сигурност на българските потребители, определено те са по-спокойни за своето бъдеще и по-позитивно настроени“, коментира още гостът в студиото, допълвайки, че разходите на домакинствата нарастват, като през 2016 г. тази тенденция продължава, макар и с по-забавени темпове.
Калчишкова представи и конкретни данни за параметрите на потребителското търсене, изведени в доклада на GFK. Според информацията 42% от разходите на потребителите за бързооборотни стоки отиват за охладени храни, 27% за пакетирани храни, 10% за козметика, 6% за домашни потреби, 9% за безалкохолни напитки. Сравнително малък процент са разходите за алкохол, отчасти поради факта, че в тази категория влизат единствено шампанизирани вина и бира. Твърдият алкохол не е в графата бързооборотни стоки.
Подробен коментар за тенденциите в потребителското търсене и как те се отразяват на развитието на търговията с бързооборотни стоки вижте във видеото тук.