Юлиян Бориславов е дипломиран икономист. От 2005 г. е Управител и съосновател на компанията Интернет Корпорейтед Нетуъркс, под която работи и бранда ICN.Bg. Фирмата се занимава с домейн услуги и уеб-хостинг решения. Преди 2005 г. е работил за няколко малки компании в САЩ.
Г-н Бориславов, бихте ли запознали читателите, които не са на „ти“ с новите технологии, какво точно представляват облачните технологии?
Cloud е технология в множество измерения и с различни тълкувания. В началото cloud беше група от сървъри, виртуализации, намиращи се в повечето случаи в неизвестна за крайния потребител локация. В момента cloud-ът се отъждествява както с мощния виртуален хостинг, така и с множеството услуги интегрирани с него (SaaS, PaaS … всичко което е “as a service - aaS”) и иновациите от поколението на Internet of Things. Факт е, че cloud вече не e нова технология. Понятието се използва още от 2005 г. за първи път от Amazon за тяхната услуга Amazon Web Services (AWS). В България cloud технологията за крайни потребители е налична от 2011г, като ICN.Bg бе новатор в областта.
Нека обобщя с няколко думи - Cloud Computing представлява голяма взаимосвързана мрежа от устройства различни по вид и географско положение, което позволяват гъвкаво заделяне на ресурси спрямо нуждите, гъвкаво отчитане и централизирано управление. От колко време вашата компания ICN.Bg се занимава с предоставяне на облачни услуги и през какви предизвикателства преминахте?
Първите си проучвания в необятния свят на облака започнахме още в началото на 2010 г. Тогава забелязахме нарастващия интерес към този тип услуги в САЩ. Бяхме убедени, че съвсем скоро и бизнесът в България ще пожелае да се възползва от множеството предимства на тази технология. Затова и побързахме да я осигурим за нашите клиенти. Бяхме първата компания, която пусна публичен cloud в България.
Естествено като иноватори понесохме и всички негативи от това. Сблъскахме се с множество трудности, но това доведе до създаване на продукт с изключително високо качество. Днес практически можем да предложим на клиентите си неограничен ресурс и възможности за растеж в интернет пространството.
Какво е да си новатор в облачните технологии и тежи ли тази отговорност?
Със сигурност за нас това се превърна в предимство. Инвестицията, която направихме за постоянно образоване на пазара за използването на облачните технологии, вече носи своите дивиденти за цялата IT oбщност. Утвърдихме се като технологична и иновативна компания, която винаги внедрява първа новостите. Стараем се да подсигурим това и по този начин да осигурим конкурентно предимство на клиентите си. За мен това е една приятна отговорност. Предвид факта, че тези технологии са сравнително нови и хората имат нужда „да си сверят часовниците“, смятате ли че е редно да се проведат кампании с образователен характер и също така какви са предизвикателствата, свързани със запознаването на широката аудитория с една иновативна услуга?
Една нова услуга или продукт винаги носи със себе си множество въпросителни. Когато бизнесът приема нещо за непознато и неясно, той го отхвърля. Образователната кампания е изключително важна за информираността на аудиторията. Тя не трябва да е сезонна или кампанийна, а непрестанна. Това ще помогне на бизнеса да разбере услугата и да види как практически може да я приложи при себе си. Ние като компания се чувстваме длъжни да сме част от една такава инициатива. Затова влагаме много усилия в тази насока. Участваме в множество тематични събития, съдействаме на технологични медии да образоват аудиторията, а ние самите генерираме изключително много полезни статии, материали и обучения в тази насока.
Всичко гореизброено доведе до обръщане на тренда. В началото cloud доставчиците търсиха своите клиенти, а сега бизнесът активно търси cloud-a. Конкретно едно от предизвикателствата пред облачните технологии е и опасението на потребителите за личните им данни. Как може те да бъдат успокоени? Каква е практиката във Вашата компания?
Всички сме чували за термина data economy. Замисляли ли сте се като потребител как компаниите, които ви предоставят безплатни cloud услуги, монетизират? Как бизнесът им се развива?
Факт е, че доверявайки се на гигантите в областта на cloud storage-a например, ние нямаме никаква информация къде точно се съхраняват нашите данни и какво се случва с тях. Убедени ли сме всъщност, че ние сме единствените лица, които достъпват информацията ни.
Практиката в нашата компания е да използваме локално разположени сървъри с изключително високо ниво на сигурност. Имаме множество защити както на софтуерно, така и на хардуерно ниво. Част от нашия SLA e, че когато клиентите разположат информацията си на cloud-a, само те единствено имат достъп до него и те остават собственици на конкретната информация.
Как облачните технологии променят бизнеса и хората? По какъв начин им помагат да са по-ефикасни?
Живеем в един constantly connected свят. Свързани сме един към друг, към имейла си, към cloud-a си (визирам Facebook, Tweeter, LinkedIn и др.). Колко време прекарвате вие на ден без да държите телефона си?
Cloud технологиите ни помагат да сме мобилни. С тях ставаме по-ефективни, спестяваме време и най-важното, финансови ресурси. UCaaS (Unified Communication as a Service) услугите все повече навлизат в бизнес модела на много компании, което им дава значителна гъвкавост. Cloud хостинг технологията пък дава възможност на големите онлайн магазини да скалират и да се развиват стремглаво нагоре. Ако трябва да се огранича само в три думи бих казал: гъвкавост, скалируемост и сигурност! Днес технологиите се развиват с изключително бързи темпове и е много трудно да се предвиди развитието на дадени продукти и услуги в дългосрочен период. Поради това бихме искали да Ви питаме какво да очакваме от облачните технологии в близко бъдеще (през следващите 1-2 години) – в каква насока ще се развият те? Както вече споменах, облачните технологии заемат значителна част от деловия и личния ни начин на живот. Те навлизат и в домакинствата. Вече сме свидетели на първите smart homes, smart buildings и smart cities, така че облакът ни завладява все повече. Не съм сигурен дали това е добре или зле в дългосрочен план, но към момента облачните технологии ни позволяват да сме по-ефективни и мобилни. Ако преди 4 години терминът „облачни технологии“ звучеше екзотично, днес сякаш не е така. Расте ли броят на фирмите, които предлагат облачни услуги в България и ако да – с какви темпове?
Темповете, с които расте броят на фирмите, предлагащи облачни услуги, е внушителен, но тук искам да отбележа и факта, че спекулациите с този термин са още по-внушителни. От изключително значение е потребяващите услугите, които се твърди, че са базирани на облачна технология, да се уверят в технологията, стояща зад думата cloud.
А какъв е размерът на облачния пазар в България и как се е променил той през последните години (напр. какво в процентното годишно изменение – нагоре или надолу)?
Трудно е да се определи с точност, защото вертикалите са много. Това което забелязваме е, че IaaS услугите растат с около 30-35% всяка година, SaaS с около 45%. Това е изключително голям ръст и показва, че пазарът все повече расте и бизнесът се развива. Какъв дял приблизително се заема от ICN.Bg и кои са останалите по-големи конкуренти? Също е много трудно да се определи защото облачните технологии са географско зависими. Много Български компании използват облачни технологии предоставяни от фирми извън България. По статистически данни, които самите ние събираме, считаме, че ICN.Bg предоставя над 45% от публичните IaaS услуги, предоставяни от български компании.