Какви са основните предизвикателства на българския пазар – това коментира пред Investor.bg Димитър Консулов, собственик на „Консул“ ООД - дружеството, което произвежда майонеза с марката „Краси“.
- Г-н Консулов, какъв беше обемът на пазара на майонеза през 2014 г. и какви са тенденциите тази година?
- Пазарът на майонеза в България е добре развит като за малка държава. Годишно у нас се консумират около 10 хил. т майонеза, закупена от магазините, както и още около 2 хил. т в хотели, ресторанти, пицарии и други места за хранене. В стойностно изражение пазарът възлиза на около 40 - 50 млн. лв.
Дълги години съм обяснявал чрез реклами и не само, че майонезата на практика е добър, екологично чист и невреден за здравето продукт. Най-големият дял суровина в нея е слънчогледовото олио. Когато то е първокачествено рафинирано, в него се съдържа голямо количество ненаситени мастни киселини, които се съдържат и в зехтина.
Затова твърдя, че майонезата е продукт, добър за консумиране, и благодарение на последователните ни кампании пазарът вече е достатъчно голям и достатъчно стабилен.
По-висок от това ръст не смятам, че може да има. Най-малкото, защото населението на страната се топи. Колкото и да е хубав един продукт, има един праг, който при достигане няма как да се надхвърли. Затова не очаквам някакво сериозно развитие нагоре или надолу.
Разбира се, изобщо не искам да коментирам сценарий, при който гръцката криза или друга причина ще доведе до още по-голямо обедняване на българина.
- В такъв случай разчитате ли на износ и към кои страни?
- Износ осъществяваме от доста време, включително в САЩ. За да стане това, одит ни направи тяхната служба за безопасност на храните – FDA. Те издават разрешителни, които са задължително условие за вноса на всяка една храна там. Проверяващите установиха, че отговаряме на всички техни изисквания. Компанията „Консул“, която произвежда майонеза „Краси“, има идентификационен номер в тяхната система и свободно можем да изнасяме за САЩ, което се прави в момента.
От дълго време изнасяме в Кипър, Германия, Италия и Великобритания. С уговорката, че българска майонеза, не само моя, се консумира от българи, които живеят там. Няма какво да се залъгваме – на тези пазари конкуренцията е силно развита много преди у нас да заработи пазарна икономика. Може и там да има някакви размествания и корекции в продажбите, но в никакъв случай не разчитам много на такъв пазар. Предпочитам да работя за потребителите ни тук.
- Какъв е пазарният ви дял в момента и кои са основните ви конкуренти?
- Пазарният дял на майонеза „Краси“ и по мои изчисления, както и по изчисления на маркетингови агенции, е около 65 – 66%, в зависимост от сезона и някои флуктуации. Основен конкурент ни е следващият по пазарен дял – това е компанията „Олинеза“, която по данни на маркетинговите агенции държи около 25 – 30%, като тук влизат и произвежданите от тях марки на търговските вериги.
Изключение тук е собствената марка майонеза на „Пени маркет“, която произвежда нашата компания.
- На какво се дължи напрежението между вас и конкурентите ви, което се изрази във взаимни искове на компаниите пред КЗК? Скоро Комисията се произнесе по иск на ваш конкурент, че слоганът в реклама на компанията Ви - „Най-добрата майонеза на България“, не нарушава правилата на конкуренцията?
- Първо колегите подадоха иск срещу мен за заблуждаваща реклама. След като те се опитаха "да ми ударят шамар", аз това не го приемам. Знам, че не съм в грешка по отношение на моята реклама.
Ние можем да седнем на една маса, без, разбира се, да правим картели. Ако ме убедят, че съм нарушил закона, ще се извиня и ще спра да го нарушавам, но не стигнахме до разговори. Намерих нещо, с което реших, че имам основание да отговоря на удара.
Аз не съм конфликтна личност. Преживял съм една майонезена война преди години с „Растма май“. През 2005 г. съдилищата и КЗК казаха, че „Краси“ е моя марка и не можаха да ми я вземат.
Въпреки че новата майонезена война върви в момента, не го разбирам това и мога да си го обясня единствено със свитото потребление в България. Изразът „Най-добрата майонеза“ го използвам от 1999 г. - 16 години по вестници, билбордове и други реклами. Необичайно е след всички тези години да се твърди, че нарушавам закона.
- Как гледате на опитите за промени в Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК), които засягат отношенията производители – търговски вериги?
- В последните години твърде много закони се променят по твърде странни начини и често при промените се защитават частни интереси. Поради ред причини през последните години предпочитам да чета законите, когато вече са гласувани и публикувани в Държавен вестник. Защото често между предложенията на първо четене и крайния резултат разликата е голяма.
Точно заради това не се интересувам при тези промени кой какво е предложил. Имам достатъчно ясен поглед върху законотворчеството и не съм убеден, че на финала ще има кой знае какви промени в полза на едните или на другите. След като видя закона обнародван, тогава ще мога да си кажа мнението.
- Какви са основните предизвикателства на българския пазар?
- Най-голямото предизвикателство е потребителят да разбере, че не може едно нещо да е едновременно евтино и хубаво. Не може да си купите евтин „Мерцедес“ или евтино и хубаво краве сирене, същото важи и за майонезата.
Всяка една стока се произвежда от поредица суровини или съставни части. Когато суровината или съставните части са евтини, това означава, че са с ниско качество. А когато направиш нещо с евтини материали, няма как да искаме да бъде качествено. Това е най-голямото предизвикателство на българския пазар, което засяга производители, потребители и търговци.
Всеки се стреми да продава нещо евтино. Магазините са затрупани с табели за акции и намаления. Никой не иска или не смее, или не им отърва да се замислят за това, че никой не подарява пари. Затова въпросът е кога ще дойде времето да гледаме качеството, а не цената.
Аз мисля, че с майонеза „Краси“ съм успял да постигна това. Цената на нашата майонеза е най-висока на българския пазар, съответно нейното качество е най-добро.
- Как се развива вашият сектор през тази година?
- За нашите продажби мога да кажа, че за полугодието имаме ръст около 4 – 5% спрямо миналата година. Нямам поглед какво става при останалите. Но тенденцията на пазара не е към ръст, а към намаление. Причината е, както посочих, че много българи напускат страната в търсене на прехрана и така се свива пазарът на този и други продукти.