Концернът Goodyear присъства в България от 18 години. Компанията участва на българския пазар с част от марките, които се произвеждат в нейните заводи, а именно Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava и Debica - от най скъпите до най-евтините на пазара. С Борис Чернев, директор на Goodyear за България, разговаря Христина Машкова. - Г-н Чернев, да се върнем малко назад, защо компанията реши да навлезе на българския пазар? Goodyear e интернационална компания и като такава е логично да присъства на всеки пазар. На някои с по-малко присъствие, на други - с по-голямо. В България присъствието ни е доста осезаемо и трайно, в порядъка на 25% от пазарния дял на нови гуми в страната. - Означава ли това, че сте доволни от присъствието си в България? Спокойно можем да кажем, че сме доволни, както ние, които сме в България, така и ръководството на компанията, което, разбира се, следи нашата работа. Малко са страните, в които компанията може да се похвали с пазарен дял, надхвърлящ една четвърт, с изключение на Северна Америка, където е централата на фирмата. Там Goodyear държи над 40% от пазара. - Като цяло за Европа какъв е пазарният дял на компанията? Пазарният дял на компанията е различен в различните страни - движи се между 12 и 28%. В Централна и Източна Европа той е по-голям, тъй като положихме много усилия при налагането на марките и организацията, която сме създали и която считаме за достатъчно голяма, за да поддържа такъв пазарен дял. - Колко човека работят във вашето представителство? В момента представителството ни се състои от седем човека. Вероятно ще дойде момент да регистрираме търговска фирма Goodyear- Dunlop, което ще породи необходимостта от наемане на още служители, тъй като тогава вече цялата стопанска дейност ще се извършва в България, а не само обслужването на клиентите, както е в момента. - Миналата година Goodyear закупи 20% от словенската Sava, предвиждате ли още придобивки в региона? Това, което предстои да се направи в нашия регион, е да се построи голям завод в Русия, за което в момента се водят преговори. Русия е един огромен потенциален пазар, който е и много голям консуматор. В централно-източния регион нямаме намерение, поне в близкото бъдеще, да закупуваме други заводи. Присъствието ни там е достатъчно голямо – имаме заводи в Полша и Словения, а двата завода на компанията в Турция разполагат с доста голям капацитет и покриват нуждите както на региона, така и на голяма част от Централна Европа. - Според вас, чисто хипотетично, възможно ли е в България построяването на един такъв завод? Не на този етап - по простата причина, че нашият пазар е много малък. Консумацията на гуми за нашите мащаби може да е значителна, но за големи фирми като Goodyear, Michelin и Bridgestone e твърде малка. Само за сравнение, потенциалът, който ние смятаме, че съществува в България за нови гуми, е около 900 хил. гуми. Фирмата произвежда грубо казано над 200 млн. годишно в цял свят, тъй че нашият пазар е една много малка част от това производство. - А като потенциал, този завод може да е предназначен за износ например? Да, по принцип е така. Това, че не виждаме конкретно развитие в тази насока за закупуване или строеж на завод, не означава, че фирмата не следи отблизо ситуацията в България. Доста добре анализирахме и завода във Видин, преди да бъде продаден, но въпреки всичко не представлява интерес за нас от глобална гледна точка. - Какви според вас са основните слабости на българския пазар за гуми? Нашите потребители са хора с доста добри познания и доста висока потребителска култура. Те много добре знаят кое е добро и кое не, но техният стремеж към доброто е ограничен от ниските финансови възможности, които имат, и все пак желанието е едно, възможностите са друго. Ето например, ако погледнем нашите продажби – около 70% от гумите, които продаваме, са от ниския ценови сегмент, а останалите са от средния и високия: точно поради тази причина - ниска покупателна способност на нашия потребител. - Все пак очаквате ли подобряване на това положение, развитие на пазара? Разбира се, пазарът се развива и то бих казал доста динамично. От една страна това е свързано и с чуждите инвестиции, които влизат в страната всяка година и ще продължават да влизат. Това е свързано и с предстоящото присъединяване на България към Европейската общност, което ще се отрази не толкова на материалните доходи на българина, колкото върху изискванията за ползване на гуми на автомобила. Материалното състояние на населението у нас ще се подобри, когато се вдигне производителността на труда и се отворят нови работни места. - Как оценявате бизнес климата в България? Бизнес климатa мога да определя по следния начин: имаме един доста свит пазар с много участници на него. Разбира се, тези, които предлагат не само най-евтината стока, но и съответните услуги към клиентите, са тези, които ще се установят трайно и ще разширят пазарното си участие в България. - Благоприятно ли си отразява конкуренцията и кои са основните ви конкуренти? Разбира се, че конкуренцията се отразява благоприятно - на нас, както предполагам и на тях, тъй като, ако тя не съществува, няма да вървим напред. Основните ни конкуренти на българския пазар са групите Michelin, Continental и Bridgestone. В дадени сфери те са по-добри, а в други - ние. - Бихте ли споделили финансовите си резултати или оборота? Ние продаваме между 230-250 хил. гуми годишно при пазарен потенциал на нови гуми (тъй като в България влизат доста гуми втора употреба) от 900 хил. гуми. - Да ни кажете нещо за новите си продукти? През пролетта представихме на българския пазар Excellence - новата високоскоростна гума на Goodyear. През есента очакваме новата зимна гума, която се казва Ultra Grip 7. Не е тайна, че в зимните гуми държим челното място както по качество и надеждност на гумите, така и по продадени гуми. Другото, което предстои да се представи в България, е новата концепция на автомобилна гума, наречена RunOnFlat. Това е технология, с която гумата може да се кара със скорост 80 км/час в продължение на 80 км без никакъв въздух в нея. - Как предвиждате да налагате тези марки и нови продукти? Ние сме развита и модерна компания – използваме рекламни и ПР похвати при налагането на нов продукт на пазара – правим рекламна кампания, представяне пред журналисти, поставяме билбордове и т.н.
fallback
У нас се познават добрите гуми, но хората нямат финансови възможности
11:54 | 07.07.05 г.Препоръчан материал от партньор на investor.bg
напиши коментар
fallback