Какви са тенденциите пред модерната търговия и как политическата криза се отрази на сектора – това коментира пред Investor.bg изпълнителният директор на "Пикадили" Таня Косева-Бошова, която пое управлението на компанията след поредната смяна в собствеността на веригата
Г-жо Бошова, споделяте ли констатациите за слаб ръст в оборотите на търговските вериги, но не и по отношение на печалбите на компаниите?
За разлика от Западна Европа и САЩ, които вече се отърсиха от кризата, в България модерната търговия отчита за миналата година минимален ръст от едва 1%, който се разпределя различно между играчите на пазара.
Периодът беше турбулентен за цялата икономика и всички потребители. Известно е, че несигурността е най-големият враг на потреблението, а цяла година живяхме в политическа несигурност. Това се отрази на пазара, който е труден и конкурентен.
Затова повечето вериги са на загуба. Първо това трябва да отчетат организациите, които обвиняват големите търговски вериги в доминантно поведение.
Какво наблюдавате от гледна точка на потреблението?
Все още делът на модерната търговия у нас е много по-нисък, в сравнение с развитите пазари. В България по данни на ICAP този дял е около 45%, в Източна Европа – 65%, а в Западна Европа – достига 85%.
Пазарът е много конкурентен. Магазините на различни вериги са едни до други – тоест всички се състезават с всички.
Дискаунтърите и останалите вериги се борят често за едни и същи клиенти. Конкуренцията е жестока, а разходите никак не са малко. За да бъде цялото това разнообразие доставено, това струва пари, плюс рекламата по различни канали.
Сега фактор номер едно за търговските вериги са икономическата криза и политическата обстановка. Какви са другите предизвикателства пред модерната търговия през тази година?
Тази година не продължава много по-добре. Обикновено през лятото търговските вериги, представени добре в големите морски градове, наваксват много с продажбите, включително заради оживлението в туризма. Но лошите метеорологични условия и наводненията тази година оказаха негативно влияние – как може да пазаруваш, ако къщата ти я няма? Дори да не са лично засегнати, хората се влияят от новините за пострадалите, участват в кампаниите за събиране на помощи.
Затварянето на КТБ също влияе негативно на търговията. Много фирми и граждани са с блокирани депозити. Дори те да са гарантирани, не е ясно кога ще бъдат платени. Това кара хората да отлагат пазаруването.
Конкретно как влияят на търговията предстоящите парламентарни избори?
Всички сме наясно, че трябва да има избори и не можеше да се работи в създалата се политическа обстановка. Но според мен има една нагласа – хората не са много уверени, че нещата ще се развият много по-добре. Потребителите са предпазливи.
Докато други сектори започнаха да се събуждат - на жилищния пазар има нови проекти, автомобилният сектор отчете ръст тази година, в нашия сектор по-скоро говорим за задържане на нивото.