В края на летния туристически сезон за първи път от години равносметката е за спад по всички показатели. Експертите от индустрията са единодушни за настъпилите трудни времена за българския туризъм. Вълната от фалити на руски туроператори, девалвацията на руската валута заради кризата в Украйна и санкциите срещу Москва, спадът в изходящия туризъм на руски и украински туристи, социална и финансова криза в България и лошите метеорологични условия са факторите, предопределили срив на сезона. Отсега се заговори и за спад за летния сезон и през 2015 година.
За проблемите на българския туризъм, за реформите, които предстоят, за ролята на държавата и на бранша разговаряме с Поли Карастоянова, изпълнителен директор на Националния борд по туризъм.
Госпожо Карастоянова, вече излязоха данни, според които летният туристически сезон приключва с понижения по всички показатели, а досега туризмът реализираше само ръстове. Как трябва да се промени политиката за туристическия сектор?
България като туристическа дестинация има нужда да бъде управлявана професионално – така, както се случва в много други държави, преминали през кризи. Например Тайлнад и Египет вече връщат приходите си след кризите, през които преминаха, насочват голям ресурс за имиджова политика към експерти на световните пазари, които променят нагласите и създават онзи тип отношение, което води до възвръщане на позициите.
Това се постига само с помощта на интелектуален опит и знание, които ако нямаме, трябва да потърсим, независимо колко струват, защото такъв тип външна консултантска намеса се изплаща в пъти във времето, създавайки положителен резултат.
Към момента най-уместният въпрос за българския туризъм е дали е възможно туристическата индустрия, която се състезава и представя България на световните пазари, да прави това с местен професионален капитал, с това което знаем и можем? Отговорът е не, не можем.
Защото туризмът е повече от предлагане на услуги, това е икономически сектор, към който имат отношение редица фактори – дипломация, имидж, който насочва определен тип инвестиции в дадена страна – всичко това означава необходимост от интелектуален потенциал, който не може да бъде придобит от практиката на местно ниво, а се учи в авторитетни световни университети. И когато се обобщи това знание и опит в лицето на световно признати консултанти, то се прилага в различни туристически дестинации и работи в полза на техния регионален туристически бранд. След годините на своеобразния бум в туризма ни е необходим професионален потенциал и консултантски услуги, които да лобират за българския туризъм.
Каква ще е ролята на този външен консултант?
В международните среди, в които се взимат решения за туризма, лобистите имат ключова роля, говорейки за дадена страна като дестинация с възможности, с култура и с история и въобще страна, в която е модно и интересно да бъдеш. Това всъщност променя нагласите и отношението към туристическите дестинации и създава мода, влечение към една или друга дестинация. Вече професионалистите казват, че конкуренцията не е в дестинациите, защото навсякъде туристите срещат например петзвезден хотел на голяма верига или световноизвестни марки ресторанти или шопинг центрове с всички познати брандове. Но това не прави разликата между местата. Истинската конкуренция е в преживяването – историите, които научаваш, усещанията, храната... А когато се състезаваме на терена на преживяванията, България има изключително силен потенциал. Необходим ни е обаче механизъм, по който от една даденост, за която само ние знаем, да се превърне в туристическа атракция, която може да удвои приходите от туризъм. Много малко сектори на икономиката имат този потенциал – да удвоят приходите си.
В света има поне пет външни консултанта, такива с отлична репутация, които правят само това – съветват национални правителства и управляват техния портфейл в туризма, правят мастер плановете конкурентни въз основа анализ какво се случва на световните туристически пазари и какво е най-уместно да бъде предложено. Именно в такъв модел туризмът ни може да постига добри резултати – онази видимост, която заслужава.
Какво трябва да включва визията за развитието на българския туризъм?
Необходимо е програмно управление на туризма през следващите 10 години. На първо място създаване на Министерство на туризма, защото това е необходимост за управлението на публичната държавна собственост, на природното и културно-историческо наследство на България. Такава структура няма причина да се занимава с частната собственост, но има изключителна роля в управлението на публичната.
Второто е необходимостта от създаване на национален мастер план за развитието на туризма, тоест бизнес стратегия, която поставя финансово-икономически въпроси и дава отговори как да се случат определените стъпки, за да стигнем до желания резултат – ако днес туризмът генерира близо 15% от БВП на страната, то колко бихме искали да постигнем след десет години например. И ако имаме ясен отговор на този въпрос, всички инвестиции са оправдани.
Третият компонент от един разумен държавнически подход към ключов сектор от икономиката е ресурсът, с който се оперира. Туризмът ежегодно внася в бюджета на държавата над 3 милиарда евро. Настояваме служебното правителство да гарантира 1 милиард лева инвестиции, насочени към превръщането на културно-историческите дадености в туристически атракции от световна величина. А това е всъщност ресурсът, с който работят нашите преки конкуренти – Гърция, Турция, Хърватска, дори Полша, Чехия от Източния блок. В този смисъл съвсем друг трябва да бъде мащабът, с който държавата да управлява своята част от собствеността.
Какъв период от време е необходим, за да даде резултат един такъв кардинален подход?
Практиката в други страни, които прилагат такива национални мастер планове, а това са повечето добре развити туристически дестинации, е че те го прилагат в рамките на десет години. Неубедително е да се правят по-дългосрочни планове, защото туризмът е много динамична индустрия.
Правилното икономическо планиране е в обозрим период от десет години. Ако поставим началото на този процес, тогава имаме основание да смятаме, че в следващите десет години ще се постигне значително увеличение на приходите от туризъм с цел да ги удвоим. Румъния направи това преди две години, Хърватска работи с такъв национален план отпреди пет години, Турция преди четири години прие своя национален план.
преди 10 години много е важно да се провежда национална реклама, разбирай от бюджетни пари. това лесно - ще дадем да я изготви някой наш човек или фирма, ще му дадем 2-3 милиона ще ни върнат половината и целта - изпълнена! а, какво?!...не било това целта ли?! че кой иска да харчи пари за да развива бизнеса на хора, които самите не си дават труд да го развиват отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години На теория може да се екстраполира. На практика обаче има ограничители, като например размера на нашето черноморие, което и сега е фрашкано *** до *** на първа, втора, че и трета линия. За да направиш ръст от 100% трябва:1. Или да увеличиш легловата база 2 пъти, което означава още един бум на застрояване на черноморието ни.2. Или да вдигнеш нивото и цените да скочат 2 пъти, което няма как да стане, защото цените у нас и сега са свръхвисоки за това което се предлага.Така че нещо не го виждам потенциала за 100% ръст на приходите. Абе то дори българите започнаха да избягват почивката на нашето черноморие, аз лично от 3г. не съм бил на море у нас, няма и да бъда още много години. Няма защо и да ходя на море у нас, това което се предлага масово е мизерия на висока цена, а хотелите които са добри имат толкова високи цени, че няма смисъл да ръсиш парите. В чужбина е по-добре като отношение цена/качество. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ако се екстраполират досегашните ръстове на сектора 100 % ръст за 10 г прави средно около 10 % годишно което е напълно постижимо да не кажа , че е песимистично като прогноза отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години И ние така в нашата фирма, шефа вика изготви бюджет за следващата година. А не, ръста, който е заложен е малък. Да шефе, заложения ръст е малък, но реален. И това да постигнем при този условия, ще бъде чудесно! Нееее, не мога с толкова нисък ръст да представя бюджета на ръководството, още, още вдигай!И тука вече започва една стъкмистика, едно изсмукване от пръстите на огромен ръст, на несъществуващи нови клиенти, направо следващата година мед и масло потича от небето.Още на първо тримесечие се вижда, че бюджета не се изпълнява, но ние сме оптимисти, ще наваксаме следващите тримесечия. На края на годината се оказва, че първоначално заложения реален ръст е постигнат, а всичко друго е било чиста фантазия.И то дошло време за следващия бюджет и пак се започва - а не, този ръст е малък, още, още вдигай!Как беше тази приказка - Приемаме желаното за възможно, възможното за изпълнимо, изпълнимото за реалност и отчитаме изпълнена петилетка - а магазините празни! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години До 10 год. всички българи ще си идват в БГ единствено и само като туристи... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години И баба ми може да ми стане дЕдо до 10 години. Тия вярват ли си сами след като прогониха 2/3 от българите от родните ни курорти сега щели да удвояват приходите?? На индийци, пакистанци и нигерийци ли ще разчитате за целта?? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Чек още малко EU да ги поебава руснаците и като няма ни един по морето ше ги учетворим приходите ... Туризъм сме имали ... :))) това е отделна тема където не искам да започвам, че вече сме я коментирали. Taя фея къде видя инфраструктура за туризма, нещо като качество на облужване, атрактивни цени, реклами - те чакат да се предаде от уста на уста ... :)) нищо де нищо един де може и да ни огрее отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Приходите от туризъм ще ги удвоите, ама някой друг път. Бреговата ни ивица е сравнително малка, има ограничен капацитет. И в момента положението е *** до ***, мизерия на висока цена, отделно няма елементарни условия като пречиствателни станции и човек при това море тук пълно с отходни води почти винаги лепва някоя нова зараза. Не става само с релкама, трябват и инвестиции, и то много. Те българите масово предпочитат да ходят на море в чужбина, румънците също последните години минават транзит през България за Турция или Гърция, а ние реклама ще правим ...Отделно, реално, нивото на което е туризма ни последните години е някъде около максимума като обем, трудно ще се надуе още повече. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Тия не разбират ли, че не маркетинга им е проблема? Само със стратегии от типа на маркетинг фърст, които се изкривяват в тип маркетинг онли, работа не става. Показател за това е масовия български турист, който вече масово предпочита да ходи на море или в Гърция или в Турция, въпреки че е по-далеко и по-скъпо, но поне знае че наистина ще получи продукт с нормално качество за разлика от тук при нас. Когато българите се завърнат и започнат пак да ходят на море у нас, тогава ще е време за реклама и маркетинг, дотогава с това ниско и мизерно качество у нас, по-добре да не се излагаме да рекламираме че да ни се смеят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар