В края на летния туристически сезон за първи път от години равносметката е за спад по всички показатели. Експертите от индустрията са единодушни за настъпилите трудни времена за българския туризъм. Вълната от фалити на руски туроператори, девалвацията на руската валута заради кризата в Украйна и санкциите срещу Москва, спадът в изходящия туризъм на руски и украински туристи, социална и финансова криза в България и лошите метеорологични условия са факторите, предопределили срив на сезона. Отсега се заговори и за спад за летния сезон и през 2015 година.
За проблемите на българския туризъм, за реформите, които предстоят, за ролята на държавата и на бранша разговаряме с Поли Карастоянова, изпълнителен директор на Националния борд по туризъм.
Госпожо Карастоянова, вече излязоха данни, според които летният туристически сезон приключва с понижения по всички показатели, а досега туризмът реализираше само ръстове. Как трябва да се промени политиката за туристическия сектор?
България като туристическа дестинация има нужда да бъде управлявана професионално – така, както се случва в много други държави, преминали през кризи. Например Тайлнад и Египет вече връщат приходите си след кризите, през които преминаха, насочват голям ресурс за имиджова политика към експерти на световните пазари, които променят нагласите и създават онзи тип отношение, което води до възвръщане на позициите.
Това се постига само с помощта на интелектуален опит и знание, които ако нямаме, трябва да потърсим, независимо колко струват, защото такъв тип външна консултантска намеса се изплаща в пъти във времето, създавайки положителен резултат.
Към момента най-уместният въпрос за българския туризъм е дали е възможно туристическата индустрия, която се състезава и представя България на световните пазари, да прави това с местен професионален капитал, с това което знаем и можем? Отговорът е не, не можем.
Защото туризмът е повече от предлагане на услуги, това е икономически сектор, към който имат отношение редица фактори – дипломация, имидж, който насочва определен тип инвестиции в дадена страна – всичко това означава необходимост от интелектуален потенциал, който не може да бъде придобит от практиката на местно ниво, а се учи в авторитетни световни университети. И когато се обобщи това знание и опит в лицето на световно признати консултанти, то се прилага в различни туристически дестинации и работи в полза на техния регионален туристически бранд. След годините на своеобразния бум в туризма ни е необходим професионален потенциал и консултантски услуги, които да лобират за българския туризъм.
Каква ще е ролята на този външен консултант?
В международните среди, в които се взимат решения за туризма, лобистите имат ключова роля, говорейки за дадена страна като дестинация с възможности, с култура и с история и въобще страна, в която е модно и интересно да бъдеш. Това всъщност променя нагласите и отношението към туристическите дестинации и създава мода, влечение към една или друга дестинация. Вече професионалистите казват, че конкуренцията не е в дестинациите, защото навсякъде туристите срещат например петзвезден хотел на голяма верига или световноизвестни марки ресторанти или шопинг центрове с всички познати брандове. Но това не прави разликата между местата. Истинската конкуренция е в преживяването – историите, които научаваш, усещанията, храната... А когато се състезаваме на терена на преживяванията, България има изключително силен потенциал. Необходим ни е обаче механизъм, по който от една даденост, за която само ние знаем, да се превърне в туристическа атракция, която може да удвои приходите от туризъм. Много малко сектори на икономиката имат този потенциал – да удвоят приходите си.
В света има поне пет външни консултанта, такива с отлична репутация, които правят само това – съветват национални правителства и управляват техния портфейл в туризма, правят мастер плановете конкурентни въз основа анализ какво се случва на световните туристически пазари и какво е най-уместно да бъде предложено. Именно в такъв модел туризмът ни може да постига добри резултати – онази видимост, която заслужава.
Какво трябва да включва визията за развитието на българския туризъм?
Необходимо е програмно управление на туризма през следващите 10 години. На първо място създаване на Министерство на туризма, защото това е необходимост за управлението на публичната държавна собственост, на природното и културно-историческо наследство на България. Такава структура няма причина да се занимава с частната собственост, но има изключителна роля в управлението на публичната.
Второто е необходимостта от създаване на национален мастер план за развитието на туризма, тоест бизнес стратегия, която поставя финансово-икономически въпроси и дава отговори как да се случат определените стъпки, за да стигнем до желания резултат – ако днес туризмът генерира близо 15% от БВП на страната, то колко бихме искали да постигнем след десет години например. И ако имаме ясен отговор на този въпрос, всички инвестиции са оправдани.
Третият компонент от един разумен държавнически подход към ключов сектор от икономиката е ресурсът, с който се оперира. Туризмът ежегодно внася в бюджета на държавата над 3 милиарда евро. Настояваме служебното правителство да гарантира 1 милиард лева инвестиции, насочени към превръщането на културно-историческите дадености в туристически атракции от световна величина. А това е всъщност ресурсът, с който работят нашите преки конкуренти – Гърция, Турция, Хърватска, дори Полша, Чехия от Източния блок. В този смисъл съвсем друг трябва да бъде мащабът, с който държавата да управлява своята част от собствеността.
Какъв период от време е необходим, за да даде резултат един такъв кардинален подход?
Практиката в други страни, които прилагат такива национални мастер планове, а това са повечето добре развити туристически дестинации, е че те го прилагат в рамките на десет години. Неубедително е да се правят по-дългосрочни планове, защото туризмът е много динамична индустрия.
Правилното икономическо планиране е в обозрим период от десет години. Ако поставим началото на този процес, тогава имаме основание да смятаме, че в следващите десет години ще се постигне значително увеличение на приходите от туризъм с цел да ги удвоим. Румъния направи това преди две години, Хърватска работи с такъв национален план отпреди пет години, Турция преди четири години прие своя национален план.
преди 10 години Както казва един познат работещ като тур оператор, "от 15 гоним туристите и накрая май успяхме". Проблемите са много, работя тази година на Слънчев бряг, направо съм шокиран, тук няма улично осветление, тъмно, бият и ограбват пияните туристи и не само пияните а полицията нищо не прави по въпроса. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Аман от напъни да ни направят нация от прислужници в хотели на "социално слаби" магистратски деца! Да си правят сами рекламата! И без това работещите за тях са най зле и най ЛЪГАНИ горките. :))) Производство и наука ни трябва на нас като нация. Там да мислим как да удвоим приходите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Госпожо Карастоянова, България като туристическа дестинация има нужда да бъде управлявана професионално...а дано, ама надали, мъкааа... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Като се има предвид вероятната бъдеща БГ инфлация от 10-15% (реална след отпечатаните "икономически стимули") това всъщност означава намаление на реалният бизнес което звучи логично имайки предвид отзивите от черноморието, аз бях там за последно преди 15 години и не планирам скоро да го посетя пак по вече изразените в други коментари причини.А от чисто икономическа страна инвестициите в туризум са от най-ветровитите при криза. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години /без да чета статията/точно маркетинга и недоучването му и неприлагането му е в основата на проблемите на голяма част от бг туризма - защото обикновенно парите които сивата икономика иска да "вложи" в имоти и хотели - са защото така правят другите (мутри или мутри уонабис), а не да измислят нов, оригинален ПРОУДУКТ4те П-та на Маркетинговия микс - Product, Price, Place(distribution), Promotion (една част от което е Рекламата)първото като куца(оттам се почва) или като си N-тия навлязъл в съответния сегмент - наивно е да се мисли че с последващи решения в Промоцията ще се компенсират липсите при Продукта отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Верно ли? Мче то в БГ туризъм няма :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ако хванат Сирийската бежанска вълна може още утре - дори през зимата .Точно и качеството ще пасне , само дето преходите ще са отрицатилни , ама по - добро не виждам. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Нали имаше една реклама, като стягаш куфарите за морето вземай и нещо като Стоперан или Диаростад ... Българите знаят защо :)Това е истината за нашето море, хем мръсно, хем заразно, хем скъпо. Голям кеф е на втория ден от така дълго чаканото море веднъж в годината да се заседиш в тоалетната и да пиеш Диаростад след Диаростад ... Защото предния ден, демек първият ден като си бил на морето, си плувал недостатъчно внимателно и си се разминавал с разни плуващи обекти в морето, като ла*на, и малкото ти дете те е питало: Тате, защо във водата плуват ла*на? Ето това е истината, заради която и нашето семейство няма да стъпи на море у нас. Не и докато не се оправи положението с липсващата хигиена и пречиствателни станции. Патриот съм, обаче не я разбирам ваканцията като кибичене в тоалетната и пиене на Диаростад. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ако се смята инфлацията, тогава може и да има ръст. Обаче, според мен ще е постижение дори да се задържи положението на сегашното ниво. Дори и малкото верни на БГ черноморието българи започнаха да гледат навън, тук скоро само чужденци ще почиват и то за по веднъж, защото един път се лъже човек, но няма да повторят. Българите прекрасно знаят какво ги очаква тук и дори нямат илюзии за тук. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Субективните усещания са едно - реалността друго . Бг туризма си ръсте доста устойчиво независимо какво се говори по форумите . Има две години с колебания и за двете има обяснения : 2009 и 2014 . Само инфлацията за тия 10 г ще е мин. 20-30 % така че сревдно годишен ръст от 10 % си е напълно реален отговор Сигнализирай за неуместен коментар