Наскоро от Българска генерична фармацевтична асоциация (БГФармА) алармираха, че е твърде възможно някои генерични лекарства да бъдат изтеглени от пазара заради промените в Закона за здравното осигуряване (ЗЗО), регламентиращи задължителни отстъпки от страна на фармацевтичните производители към здравната каса. Ако искането на Здравната каса за задължителни отстъпките не бъде преосмислено, фирмите ще са изправени пред две възможности – преструктуриране на производството, тоест съкращаване на работни места, или изтегляне на лекарства от пазара, обявиха от асоциацията. Ще изчезват ли лекарства от пазара заради административния натиск, може ли да се стигне до ситуация, при която да липсват конкретни продукти на пазара, с които да се лекуват пациентите. Какви са вариантите за намаляване на разходите и увеличаване на приходите в здравния ни фонд, има ли път към по-ниско ДДС за лекарствата. По тези и други важни здравни теми разговаряме с Николай Хаджидончев, генерален мениджър на Teva Pharmaceuticals България.
Николай Хаджидончев е бил управляващ директор на Alapis България (2009-2011), изпълнителен директор на Актавис ЕАД (2006-2009), генерален мениджър на Roche България (2002-2006) и генерален мениджър на Unilever България (1998-2002). Днес е и председател на БГФармА. Господин Хаджидончев, много са динамични промените в лекарствената политика напоследък. Как влияе това на фармацевтичния бизнес? През последните години основният натиск е по отношение на цените на лекарствата. Нека припомним, че бяха въведени допълнителни механизми за ценово рефериране, като средство за намаляване цената на фармацевтичните продукти. В резултат на тази стъпка в момента България се реферира към 17 държави в Европа и то на принципа "по-ниска от най-ниската цена" Трябва да отбележим, че това не е лош подход и все повече държави минават към такава тактика на ценово рефериране към други страни. Но проблемът идва от това, че България е най-малкият пазар в ЕС и когато се реферираме към по-големи пазари, където цените на определени продукти са постигнати на базата на големи обеми, това не винаги е възможно да се случи и у нас.
Особено при генеричните продукти наличието на ценово рефериране, допълнителните условия при търговете в болниците и административният натиск водят до решение за изтегляне на определени продукти. Обикновено се взима решение за изтегляне на цели молекули, които са „златен стандарт“ за лечение на определени болести и замяната им с иновативни продукти, които са по-скъпи. Като цяло идеята на властите да се спестят средства води до обратния ефект - пациентите са принудени да се лекуват с по-скъпи медикаменти, защитени от патент. Как една компания стига до решение да изтегли от пазара лекарствен продукт? В последно време наблюдаваме едно хаотично взимане на решения за промени в лекарствената политика. От една страна, имаме постоянен натиск за сваляне на цените на база ценово рефериране, отделно при генериците има доста сериозна вътрешна конкуренция, от друга страна – увеличение на административните разходи. Разбирате, че няма как при тези условия да намаляваме още цените. Затова прибягваме до изтегляне на определени непечеливши продукти от пазара, което вече се случва и ще продължи да се случва. Ние, от генеричната асоциация, вече сме взели решение за определени продукти, които да бъдат изтеглени. Това ще продължи в условия на неблагоприятна за бизнес обстановка. До момента в БГФармА е взето решение за около 10 молекули, над 25 позиции реални медикаменти, които ще бъдат изтеглени в различни терапевтични области до края на годината. В процес на взимане на решение сме да изтеглим още продукти. Защо се случва това? На базата на сегашното ценообразуване пазарът е нерентабилен и ни води към загуби. Всяка търговска организация няма как да продава на загуба. Разбира се, съобразяваме се и със социалната страна, но не може да си позволим да продаваме под себестойност. Когато продуктът е единствен на пазара, водещото е пациентът, но когато има алтернативи, сме склонни да вземем решение за изтегляне от пазара на даден продукт. Редно е ръководните институции, от които зависи лекарствената политика, да се замислят по това, което вече се случва. Изтеглянето е показателно, че така ще се стигне до ситуация, при която може да няма конкретни продукти на пазара, с които да се лекуват пациентите. Вече имаше подобен случай миналата година.
Нека да уточним обаче, че това не е проблем само на България. Това е паневропейски и световен проблем, защото, когато се стигне до изключително ниско ниво на печалба, някои от производителите предпочитат просто да спрат производството на даден медикамент. Този проблем е особено силно изявен у нас, защото една компания по-трудно ще вземе решение да спре един продукт за голям пазар, отколкото за малък като нашия. Затова трябва добре да се обмислят ценовите решения и да не се стига до крайни решения за административно намаляване на цени за медикаменти, които вече са стигнали ниска цена. Какъв е пътят към „умно“ договаряне на отстъпки за лекарствата? От асоциацията на чуждите фармацевтични фирми вече обявиха някои предложения за договаряне на отстъпки в цените, обвързано с насрещен ангажимент? Нека уточним, че ситуацията с генериците е по-различна от тази при иновативните продукти. Още при регистрирането си и получаването на цена по закон генеричните медикаменти са с 20 на сто по-евтини от оригиналните. При появяване на следващи генерични продукти се задейства конкурентният принцип на пазара и само за 2-3 месеца цената се сваля до 30 - 40%.
Разбирате, че оттук нататък да говорим за отстъпки не е обосновано, защото има сериозна вътрешна конкуренция между генеричните лекарства. Почти няма случай, при който да има само един генеричен продукт на пазара, например при сърдечно-съдовите заболявания те са повече от десет. За нас умното решение е да се изискват задължителни отстъпки само за медикаменти, които са на самостоятелни редове в Приложения 1 и 2 на списъка на НЗОК, т.е. без конкуренция. Тези продукти държат най-високите цени и изразходват най-много средства на НЗОК.