fallback

В. Мектупчиян: Очакваме до 2020 г. Спиди АД да удвои бизнеса си

Дунав мост 2 ще има все по-голямо значение за оптимизацията на времената и разходите ни, разкри още изпълнителният директор на куриерската компания

08:15 | 15.04.14 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Спиди АД планира увеличение на капитала с цел разширяване на дейността си в Румъния. Същевременно публичната компания ще разпредели дивидент от 1 лев на акция за 2013 г.

За да разкрие повече относно сливането на бизнесите на Геопост и Спиди в България и Румъния и какво предстои за дружеството, се срещнахме с главния изпълнителен директор на Спиди Валери Мектупчиян.

Валери Мектупчиян е предприемач с над 20 г. опит, основател на Спиди през 1998 г. и изпълнителен директор на дружеството от стартирането на бизнеса.

Той е създател и собственик на Омникар БГ (изключителен представител на Ексон Мобил и Енеос за България), Омникар Ауто (дилър на автомобилите Рено, Дачия и Нисан). Дипломиран инженер от 1989 г. в МЕИ, гр. Варна.

Ето какво сподели той за читателите на Investor.bg.

- Г-н Мектупчиян, за кога е планирано увеличението на капитала на Спиди АД, при което ще влезе новият акционер?

Преди десетина дни Съветът на директорите взе решение капиталът на Спиди да бъде увеличен с 20% от 4 446 600 лв. на 5 335 920 лв. чрез издаване на 889 320 обикновени поименни безналични акции с номинал 1 лв. и емисионна стойност 23 лв.

Така на всеки пет акции ще се издава по една. В проспекта всичко е описано съвсем ясно и чакаме одобрението на Комисията по финансов надзор. Проспекта внесохме за разглеждане на 4 април. Целият процес ще продължи от 2 до 3 месеца, предполагам, и след това ще се извърши фактическото увеличение на капитала.

На 14 май свикахме и Общото събрание на акционерите, където ще бъдат гласувани всички необходими решения, свързани със сделките по придобиванията. От дневния ред е ясно и какви са те.

- Това означава, че увеличението няма да е след 6 месеца, защото ако беше така, EBITDA ще е различна от тази, която може да се изчисли по отчета към 31 декември 2013 г.?

EBITDA е тази, постигната към края на 2013 г. На този етап няма причини да има промяна. Ние сме вече в процедура.

- Доколко ще има период на хаос в сливането на бизнесите на Геопост и Спиди в България и Румъния, който би пречил на растежа?

Не, хаос няма да има. Фактически ние не правим сливане на юридически лица. Става въпрос за надграждане и интеграция. В никакъв случай не става въпрос за кой знае какви революционни промени. Идеята е да се направи оценка на ситуацията, да се организират така нещата, за да могат мрежите, които се интегрират, да работят. Основен приоритет е да интегрираме достатъчно качествено операциите, така че да имаме система, която да предостави на клиентите ни възможно най-добрите услуги по отношение достъпност и качество. Идеята е да използваме базата, за да се развиваме.

- Защо се налага привличането на дългосрочен инвестиционен кредит за придобиването на ГеоПост, след като Спиди АД досега е генерирала парични потоци от над 5 млн. лв. годишно, с които кредитът може да бъде погасен за около година? Или може би освен 30 млн. лв. за придобиването на ГеоПост ще бъдат вложени още десетки милиони в разрастване на бизнеса в Румъния и България?

Всичко, което правим, в крайна сметка е важно за нашето развитие. Но от друга страна за нас е важно да запазим баланса на капиталовата структура. От тази гледна точка не трябва да забравяме, че компанията освен че търси развитие като обеми, трябва да запази и доходността за акционерите.

Така че трябва да намерим подходящия баланс, за да правим инвестиции за развитието си, а от друга страна – да осигурим тази доходност на инвеститорите, която сме поели като ангажимент още в самото начало. При всички положения имаме намерението да поддържаме твърдо заявената в началото политика за разпределяне на 50% от печалбата. Затова е важно да оптимизираме капиталовата структура както със собствени, така и с привлечени средства.

- А в какъв размер ще бъде дивидентът за 2013 г.?

Разпределената печалба за 2013 г. ще бъде в размер на 8,827 млн. лв., като предлагаме 4 446 600 лв. да се раздадат като дивидент, което прави по 1 лев на акция.

- Възможността La Poste да стане мажоритарен собственик е отложена за 2020 г., какви са прогнозите Ви за увеличението на приходите и печалбите през тези 6 години?

Това е стандартната опция през 2020 г. За този период би трябвало да имаме възможност общо взето да удвоим размера на бизнеса си. Това е основната цел, която преследваме с тази интеграция за 6 години.

През миналата година електронната търговия оказа положително влияние върху резултатите ни. Продължаваме да растем малко по-бързо, отколкото расте пазарът. Това се дължи освен на относителния добър баланс качество/цена, но и на новите продукти, които предлагаме. Ще продължим да полагаме усилия за усвояването на максималния потенциал на пазара. Аутсорсингът също има значение за развитието ни.

- От прессъобщението по повод сделката с ГеоПост и Lа Poste се разбира, че тя ще е на 8 пъти EV/EBITDA, включително през 2020 г., когато е опцията за мажоритарния пакет. Наистина ли и сделката през 2020 г. ще е при този коефициент EV/EBITDA от 8 пъти, защото ако е така, акцията на Спиди АД ще бъде доста лесно оценима, тъй като мултипликаторът и таймингът ще са ясни, ще остава само да се прогнозира EBITDA и дълга през 2020 г.?

Толкова ще е. Това е договорената формула в момента.

- Какво е значението на Дунав мост 2 за Спиди в светлината на разрастването в Румъния? Има ли пратки за Централна или Западна Европа, за които предпочитате Дунав мост 2 вместо маршрутите през Сърбия?

Ние не пътуваме през Сърбия поради простата причина, че там има митнически режим, което значително увеличава времето за пътуване, увеличава транзитните времена. Трудно може да се разчита на фиксирано време за преминаването на двете митници и поради тази причина пътуваме през Румъния.

В тази връзка Дунав мост 2 наистина ни спестява време и с увеличението на обемите, които предвиждаме от и към Европа, очаквам това съоръжение да има все по-важно значение за успеха на бизнеса и за оптимизация на времената и разходите ни. Откакто функционира мостът, разходите ни за фериботи значително паднаха. Таксите бяха двойно по-високи и се пести от 40 минути до час и половина.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:23 | 12.09.22 г.
fallback