Какво се случи с пенсионната система през миналата година, какво на практика означават направените промени и какви реформи трябва да бъдат проведени, за да се върне доверието на хората в социалното осигуряване, има ли път към по-високи пенсии, ще се увеличи ли пенсионната вноска.
По тези въпроси разговаряме с проф. д-р Йордан Христосков. Вижте неговото експертно мнение по ключови въпроси, които вълнуват не само хората в предпенсионна възраст, но и младото поколение.
Проф. д-р Христосков беше заместник-министър на труда и социалните грижи между 1991 и 1994 година, а през 1994-1995 беше министър на труда и социалната политика. В периода 1997-2001 година е в работна група по пенсионните въпроси към социалното министерство. От 2000 до 2007 година е управител на Националния осигурителен институт.
Проф. Д-р Йордан Христосков работи в Института за икономически изследвания на БАН.
Проф. Христосков, в последните календарни дни на миналата година парламентът замрази пенсионната възраст за една година. Какво решение е това за вас?
От експертна гледна точка не одобрявам подобна стъпка, защото възрастта за пенсиониране у нас е по-ниска, отколкото в другите Източноевропейски страни, обвързана е и с очакваната продължителност на живота, която също е по-ниска. Към това можем да прибавим и лошото финансово състояние на фонд „Пенсии“. Но от чисто морална човешка гледна точка и като имаме предвид, че кабинетът „Борисов“ увеличи с по четири месеца годишно възрастта и стажа извън всякакви договорки със социалните партньори, че в момента имаме изключително висока безработица и вдигането на възрастта не беше подготвено със защитни мерки на пазара на труда.
Смятам, че има основание това замразяване. Но само за една година и само за трета категория труд. Затова и моето предложение беше наред със замразяването на възрастта за пенсиониране за една година още отсега да се вземе решение за повишаване на възрастта от 2015 година успоредно с нарастването на очакваната продължителност на живота. Въвеждането на такъв автоматичен механизъм на практика освобождава осигурителната система от настроенията на политиците и от конюнктурните политически моменти.
Кога може да се случи това?
Има време в рамките на консултативния съвет към социалния министър за няколко месеца да се разработи конкретен механизъм. Още повече, че има поне няколко страни от ЕС, които са въвели тази мярка и можем да ползваме техния опит. Сред тях са Австрия, някои от Прибалтийските държави, Белгия, Гърция, Холандия, Чехия. Трябва да отбележа обаче, че при някои от тях автоматичният механизъм започва в един по-късен етап, а преди това имат един период на повишаване на възрастта за пенсиониране на много малки стъпки включително в някои страни до изравняване на възрастта за мъжете и жените, след което се прилага автоматичният механизъм. В тези страни възрастта за пенсиониране не е повишавана от доста години. Докато България за последните 12 години тя се повиши за жените с пет години и осем месеца, а при мъжете – с три години и осем месеца. Тоест тези стъпки ние вече сме ги направили – съкратихме разликата във възрастта за пенсиониране между мъжете и жените от пет на три години. Няма алтернатива за повишаването на възрастта, но то не трябва да произтича от волята на политиците или от фискални съображения.
Смятам, че още до средата на годината може да се разработи конкретно законодателство и хората да знаят какви ще бъдат следващите стъпки. Така ще имаме един автоматичен регулатор, който обективно води до увеличаване на възрастта за пенсиониране. Защото с удължаването на продължителността на живота се увеличава и периодът на получаване на пенсия, удължава се и периодът на участието в осигурителната система. А съотношението между това колко дълго работиш и колко дълго получаваш пенсия е един от факторите за финансовата стабилност на пенсионната система.
Какви са мотивите, които предопределят успешното въвеждане на мярката у нас?
Смятам, че има капацитет за стартирането на тази мярка. Ако направим паралел със здравното осигуряване бихме могли да кажем, че там няма капацитет - няма нужния професионализъм да се продължи започналата през 1999 година реформа. Докато в социалното осигуряване са налице експертен и институционален капацитет – знанията на хората в НОИ, социалното министерство и огромният потенциал на информационната система, са предпоставки които позволяват да се направят законови промени, които действително са приложими.
преди 10 години *** са хора като Христосков, които масирано създават впечатление, че е възможно такова нещо като размер на пенсия (бъдещ доход за бездействие и то за доста продължителнен период) да се прогнозира с 25 години напред! Даже чувам някакъв калкулатор били направили на сайта на НОИ, че да можело човек да си сметне бъдещата пенсия. МВФ, Световна Банка, ЕС, ЕЦБ и пр. правят прогнози за максимум няколко години напред и постоянно се коригират, но другарите от НОИ слагат всички тях в малкото си джобче с точни прогнози за 25 години напред. Уникално! Уникално тъпо! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Без да знам правилата за пенсиониране с поне 20-25 годишна перспектива, няма да се осигурявам на реалния си доход........Чудесно пич...сам си слагаш примката около шията. По ай пи то ще те открият когато трябва.Иначе си пълно тапанарче....На кого ще повярваш ....кой да ти гарантира 25 години правила който ти тапанарче искаш...Нали се сещаш , че отговора е никой... Така, че спокойно може да се каже, че коментара ти е напълно тапанарски. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години За да се осигуряват хората на реални доходи трябва да има ясна, дългосрочна предвидимост и стабилни правила за пенсиониране, без конюнктурни, измислени от политиците подзаконови /антизаконови/ решения като таван на пенсията, измислен максимален осигурителен доход, измислен процент от общата осигурителна сума за "максимална" пенсия, нарастване на възраст до измислен праг, който утре ще се смени от нови умници и т.н.Без да знам правилата за пенсиониране с поне 20-25 годишна перспектива, няма да се осигурявам на реалния си доход. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Ama zashto samo 7% . Napravete gi napravo 10. Aman ot tarikati. Sorry zA cirilicata, posha ot tel. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Значи Христосков явно застъпва принципа, че капиталите трябва да се концентрират и да се инвестират опосредствено (чрез инвестиционни посредници, фондове и пр.), а не пряко и от хората, които са заработили тези капитали. Но по-същественото е "От [по-ниските осигуровки] се възползваха както добрият бизнес и този, който и без това щеше да загине". Значи, великия Христосков е застанал на високия Олимп и иска да вдига летвата все повече и повечe за да не може разни прошляци да се опитват да правят бизнес. Кви са пък тия мизерници, мисли си сигурно Христосков, ще се опитват да мътят водата на големите. Я да ги резнем с една голяма данъчно-осигурителна тесла, че да си знаят мястото. А според мен логиката би трябвало да е точно обратната праговете трябва да са възможно най-ниски за да може колкото се може повече хора да се пробват да проявят инициатива и да бъдат предприемчиви. Да, ама не Боговете са се събрали на Олимп и сакат всичко през тех да минава. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години И още нещо ми прави много лошо впечатление и говори за кардинално сбъркано (според мен) стратегическо мислене:"Вместо да бъдат намалявани осигурителните вноски почти наполовина - ..., можеше да се увеличат вноските в универсалните фондове и това щеше да доведе до акумулиране на много повече средства ... поне 15 млрд. лева, които можеха да се инвестират чрез пенсионните фондове в икономиката. И те щяха да отидат не просто на калпак, както стана при намалението на вноските. От него се възползваха както добрият бизнес и този, който и без това щеше да загине."---> отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Mavi , за умрелите (социализъма ) или добро или нищо , нали ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Предпоследното изречение е еманация на мисленето на хора като Христосков: "Ако бъдат вкарани в реалната икономика тези около 30 процента от укрити доходи, ... ще постъпват приходи в социалното, здравното осигуряване и в бюджета."Значи:1. Държавния чиновник смята, че ако едни пари не са обложени (здраво) те НЕ са в реалната икономика. Интересно къде са тогава?! Баси!!!2. "ще постъпват приходи в социалното, здравното осигуряване и в бюджета". Демек, ако обложим и сивата икономика ще плащаме повече на пенсионери, болни и държавни чиновници. Това изглежда е целта на всеки държавник - да има повече за пенсионери, болни и държавни чиновници. Без значение, че така ще има по-малко за млади, работещи, частен сектор. Без значение, че сме в състояние на демографска катастрофа. Без значение, че сме изостанали и трябва да наваксваме. За "държавниците" като Христосков е от значение само да има повече за пенсионери, болни и държавни чиновници. Те ще оправят икономиката! Баси!!!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Не се занимавай с червената бабичка Mavi Goz. Той е живял преди 30 години, но явно в друга България - там не е имало режим на тока, колА и телевизор си можел да си купиш по всяко време, а кренвирши и кОла е имало не само в София, а дори във Видин. Онази България не е била оградена с телени мрежи и КППта на 30 километра от границата. And so on. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Защото никак не е лесно да направиш нещо със собствените си ръце. По лесно е - застраховане, финансови консултации, банки и т.н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар