Трябва ли да се промени законодателната рамка за българския износ и кои пазари са перспективни според експортно ориентирания бизнес – това коментира пред Investor.bg Милена Ценова, изпълнителен директор на Асоциацията на българските износители
Госпожо Ценова, защо вашата Асоциацията настоява да има стратегия за българския износ? Създаването на такъв документ беше една от целите ви при създаването на организацията през 2011 г., но засега само говорим за нея.
Стратегия за българския износ трябва да има, но тя трябва да бъде изготвена от правителството. Ние можем да допринесем за създаването й, а когато започне по-интензивната работа - да дадем нашите предложения.
Още при създаването на Асоциацията говорехме за една такава стратегия. Тогава беше създадена работна група с представители на бизнеса, неправителствени организации и икономическото министерство, но към момента работата е в застой. Сегашното правителството е заявило като приоритет, че ще е фокусирано към износа, защото той е много важен за икономиката като цяло. Аз лично очаквам написването на стратегията за износа на България да се случи.
Защо изобщо е необходима тази стратегия?
Очаквам в нея да бъдат разписани конкретни неща, а не да е разтеглив и пожелателен документ за „светлото бъдеще”. Трябва да се фокусират пазари, държавата да каже в каква посока и накъде ще се развива, какви са й приоритетите – дали пазарите на Изток, на Запад или Африка.
Не трябва ли бизнесът да каже кои пазари са перспективни?
Да, ще се работи съвместно. Но все пак държавата има някакви приоритети. Бизнесът може да дава предложения и да коментира това, което правителството предлага като посока на развитие, но то е избрано с програма, която следва. Когато видим, че е определен някакъв приоритет, ние активно ще се включим в диалог.
По отношение на условията, в които работи бизнесът – още през лятото вицепремиерът Даниела Бобева предложи създаването на една група във формат дискусия, с участието на зам.-министър Красин Димитров, нашата Асоциация, „Произведено в България”, част от нашите търговски представители, Агенцията за малки и средни предприятия (АМСП) и учени от УНСС. Дискутирахме как да се облекчат условията за фирмите и какво може да направи правителството, за да се намалят административната тежест и някои регулации. От наша страна участваше председателят на УС на Асоциацията Иво Тодоров.
Дали сме конкретни предложения за услугите, които би могла да предостави на бизнеса Българската банка за развитие (ББР), които засягат експортното кредитиране и експортното застраховане.
Защо от години говорим за това, че изнасяме основно суровини, а не преработени продукти и нищо не се променя? Можем ли да очакваме, че тази тенденция някога ще се обърне?
За да се стигне на износ не на суровини, а на преработени продукти с по-висока добавена стойност, трябва първо държавата да създаде условия икономиката да заработи, да има добри условия за производителите. Също да се правят качествени продукти, които да са сертифицирани и вече с помощта на асоциации като нашата да се предлагат навън.
Износът дава ресурс на фирмите, защото тук пазарът е малък. Затова на предприятията им е необходим излаз навън и то при диверсифицирани пазари – човек трябва да има различни пътища, по които да се развива. И по този начин да минимизира риска – като предлагат със съответните маркетингови инструменти на повече пазари своите продукти. И това може да се случи с информацията, която придобиват от нас като асоциация, защото при нас постъпва информация какво се търси на външните пазари от Службите по търговско-икономическите въпроси на България (СТИВ).
Получаваме данни и от наши партньорски организации, с които имаме споразумения за сътрудничество. Освен това за фирмите е важно да участват в изложения и търговски мисии. АМСП има програма, която подпомага български фирми да участват в изложения в чужбина, като им се покриват частично разходите. Тази програма ще действа до пролетта на 2014 г. Тя облекчава доста малките и средните фирми. Големите дружества имат ресурс да си покрият маркетинговите проучвания, могат да си наемат да наемат специалисти и адвокати, те могат да се справят самостоятелно. Малките фирми трябва да са много добре информирани, а при нас могат да намерят подкрепа, за да се представят на външни пазари.