Заместник министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Петър Киров е завършил право в СУ „Св. Климент Охридски”. Целият му трудов стаж е преминал на различни длъжности в Изпълнителна агенция „Морска администрация”, като от септември 2008 г. е неин заместник-изпълнителен директор. Той пое поста заместник министър в кабинета "Орешарски" преди малко повече от месец и отговаря за оперативна програма "Транспорт" и нейното реализиране.
С него разговаряме за бъдещето на оперативната програма и приоритетите при реазлизирането й до 2020 година. Киров направи и коментар във връзка със строителството на АМ "Хемус" и възможността завършването й да бъде с помощта на публично-частното партньорство.
- Вече станаха ясни част от приоритетите в ОП "Транспорт" до 2020 година. Не се спомена почти нищо за закупуването на нов подвижен състав за железницата с европари. Все пак държавата ни ще кандидатства ли за евросредства за нови вагони за БДЖ?
Закупуването на нов подвижен състав за БДЖ няма да бъде финансирано през оперативна програма "Транспорт", защото към момента нямаме необходимия финансов ресурс, за да финансираме закупуването на нови влакове и мотриси за БДЖ. Търсим други източници за финансиране, като имаме някои идеи, които ще ги споделим на един по-късен етап. Те първо ще минат през дискусия с колегите от други министерства, които са управляващи органи по други програми.
- Теглене на заем ли планирате?
Не говорим нито за кредити, нито за заеми. Говорим за възможности, които се предоставят от други финансови институции извън ОП "Транспорт".
- За държавния или републиканския бюджет говорите?
Не, не става въпрос за държавния бюджет. Рано е още да го съобщим, защото имаме още дискусии, които да проведем с колегите от другите министерства. Бих искал да сме завършили разговорите с тях, за да кажем каквото и да е било. Ще се почувстват неприятно изненадани, ако споделим информацията без да имаме крайно решение.
- Кога ще имате крайно решение?
Разговорите в момента текат. Предполагам, че в следващите 1 до 2 месеца ще имаме пълна яснота за закупуването на подвижния състав. Нужната сума за него също не бих могъл да посоча точно, тъй като тя много зависи от източника, който ще посочим за финансирането. Зависи и от конкретните разчети, които самият Холдинг БДЖ ще направи. Доскоро коментираната сума бе в порядъка на около 300 млн. евро. Предполагам, че сумата, за която бихме говорили е близка до тази, която вече е коментирана.
- А какво можете да кажете по отношение закупуването на подвижен състав за метрото?
По-скоро не. ОП "Транспорт" на този етап има средста, с които би могла да финансира изграждането на инфраструктурата от третия лъч на метрото, но не и за закупуване на подвижен състав.
- Предишното правителство многократно казваше, че подвижен състав ще бъде закупен със средства от оперативната програма. Какво се промени?
Трудно ми е да отговоря защо предишното правителство е обещавало това и въз основа на какво са били правени тези разчети. Факт е, че към момента просто не е наличен такъв ресурс в оперативната програма, който да даде възможност да бъде закупен подвижен състав за метрото.
- Министър Папазов спомена, че проектите в новия програмен период на ОП "Транспорт" ще бъдат разпределени поравно между железопътните и магистралните. Как планирате да стане това равностойно разпределение?
Това ще стане чрез извършването на един мултикритериален анализ. В момента работната група, която разработва новата ОП "Транспорт" за 2014-2020 г. е подпомагана от специализиран консултант. Той има за задача да предложи ясни, прозрачни и обективни критерии, въз основа на които да бъде направена ясна приоритезация на проектите. Тогава ще стане ясно кои точно проекти ще бъдат финансирани. Ще гоним последователно по отношение на реазлизирането на проектите.
- Вече стана ясно, че транспортното министерство, заедно с това на регионалното развитие, ще иска държавното участие във финансирането на проектите по ОП Транспорт до 2020 г да стане 50%. Как ще се случи това и имаме ли ресурс?
Възможностите са няколко. Едната, както споменахте, е директно държавният бюджет. Другата възможност, която сме обсъждали с Европейската комисия (ЕК), е привличането на допълващ финансов ресурс от Европейската инвестиционна банка. Тази идея е много силно подкрепяна от страна на ЕК. За нея това е един много смислен начин да се постигне една цялостност на решенията, които ще постигнем в изграждането на нашата транспортна инфраструктура. Дори да не е собствен ресурс винаги може да се прибегне до такъв привлечен ресурс. Въпрос на разчети и на бюджетна прогноза. Трябва да разговаряме и с колегите от Министерство на финансите, за да видим дали техните разчети биха го позволили.