fallback

Ил. Иванов: Круизите стават все по-конкурентни на туризма на сушата

Яхтинг туризмът набира скорост и у нас, но българите все още проучват този пазар, смята председателят на Българско круиз общество

08:20 | 20.08.13 г. 5
Автор - снимка
Редактор

Илиян Иванов, председател на Българско круиз общество Снимка: Личен архив

В последните години туристическата индустрия се промени много – и като търсене, и като предлагане. Туристът вече търси нещо повече от ваканция на плажа или на планина, търси се преживяване, приключение, което да направи почивката незабравима. Именно такъв тип преживяване предлагат круизите, които едва в последните няколко години набират скорост у нас. Въпреки това делът на хората у нас, които ги търсят е незначителен спрямо световните мащаби.

Какви са последните тенденции в индустрията с круизите, кои са особеностите на този вид пътувания, какво трябва да знаем педи да потърсим оферта и към кого да се обърнем – разговаряме с Илиян Иванов, председател на Българско круиз общество.

Господин Иванов, какъв е делът на круизните пътувания в България?

Най-общо бихме могли да разделим пътуванията по вода като ваканции с кораб или с ветроходни яхти. Индустрията с ваканции на ветроходни яхти е значително по-млада от класическите круизи с кораби - има почти четиредесетгодишна история. В България и двете са прохождащи, особено тази с ветроходните яхти. Макар че и круизите не са толкова развити, защото само допреди пет години едва няколко туристически агенции у нас предлагаха такива оферти. Днес вече имаме бум на това предлагане.

Делът на хората, които предприемат тези пътувания, на практика, е нищожен - едва 1-2 процента от българите си позволяват пътешествие с круиз, но всъщност въпросът е не колко хора могат да си го позволят, а това, че все още има консерватизъм, свързан с навика за почивка в хотели и почивни станции на сушата.

За круизите се разчита по-скоро на референции от приятели, които са останали доволни. А в същото време има доста изгодни промоции. Дори бих казал, че едва ли има петзвезден курорт у нас, който би предложил подобни цени за същия период. Предимство при круизите е, че освен пълен пансион предлагат и забавления, богата анимационна програма, обучителни семинари, състезания и други занимания, включени в цената. В това влизат и вечерните програми, представления, шоу спектакли от Бродуей дори. Така че, ако говорим за съотношението цена-качество, круиз индустрията предлага продукт, който е много над това, което се предлага на сушата. А като добавим, че само в рамките на няколко дни може да посетите поне няколко държави, да се срещнете с различна култура, различна кухня, то предимствата на круизните пътешествия стават много.

Как да изберем круиз?

За круизите е важно да се знае, че те са разпределени в четири пазарни сегмента. Най-ниският е икономичният, или компании, които оперират със стари кораби, които са добре поддържани, но са по-стари модели, а и нямат забавления на борда. Същевременно тяхната цена е малко-по-ниска от тази на съвременните круиз лайнери. Така че реално не съветваме хората да се насочват към тези круизни линии. Разбира се, добре е за тези, които не са ориентирани предварително, да потърсят информация на специализирани сайтове. Обикновено като се знае съответната круизна компания, веднага е ясен и продуктът, който предлага. Хората, които са информирани, са наясно за какво ниво на туристически продукт става въпрос и съответно за цените. Най-евтиният сегмент не го препоръчвам, защото парите, които бихте дали за него са почти същите като за стандартния сегмент. Или ако трябва да говорим с цифри, то при икономичния вариант плащате по около 100 евро на човек на ден, а при стандартния сумата е около 110 евро. Така че разликата в цената е незначителна, но като качество на продукта разликата е огромна.

Стандартният сегмент е и най-масовият при круизите. Те поемат хиляди туристи на борда. В момента най-големият кораб поема над пет хиляди пасажера. Пускат се и други кораби за по три или четири хиляди души.

В круизната индустрия постоянно се случват нови неща, пускат се нови кораби, които оперират най-вече в стандартния сегмент. Българите, които избират круиз, се насочват именно към него, тъй като когато един кораб поема повече хора, то това го прави конкурентен и офертите стават по-достъпни. В България годишно на круиз тръгват около четири хиляди пасажера без да се броят децата, защото не заплащат или плащат символична сума до 18 годишна възраст. Точно тези круизи са предпочитани от семействата с деца, като допълнително се плаща само порт такса и такса обслужване. Тази година в Европа пасажерите нарастват със 700 хиляди до 6,3 милиона души, а в САЩ пазарът е над 13 милиона души за година. На Стария континент номер едно е пазарът във Великобритания - с над 1,7 милиона пасажера. На второ място е Германия – около 1 милион души. В този смисъл България е в рамките на статистическата грешка на фона на тези обеми.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:07 | 14.09.22 г.
fallback