IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Д. Маджаров: Клиентите ще продължават да търсят по-евтините храни

Производителите ще натрупат още загуби от "замразяването" на цените в нова "социална кошница", смята собственикът на „Димитър Маджаров - 2” ЕООД

09:00 | 01.11.12 г. 18
<p>
	Димитър Маджаров.&nbsp;<em>Снимка: Личен архив</em></p>

Димитър Маджаров. Снимка: Личен архив

Димитър Маджаров е собственик на едноименната компания за производство на млечни и месни продукти у нас. Компанията е основана през 1991 г. като семейно предприятие за търговия с хранителни продукти. Три години по-късно започва собствено производство – през 1994 г. на колбаси, а през 1999 г. и на млечни продукти. През 2009 г. марката „Димитър Маджаров” е отличена като „Любима марка на българския потребител в категория ‚Хранителни продукти‘” в класацията “Любимите марки”, както и в класацията на най-силните търговски марки - “Superbrands 2009-2010”.

Със собственика на „Димитър Маджаров - 2” ЕООД  Investor.bg разговаря за предизвикателствата пред бранша, за поскъпването на храните, за потребителското поведение, за последните тенденции в сектора.

- Как ще коментирате поскъпването на млечни и месни продукти у нас тази година?

Млечните и месните продукти поскъпват в края на 2012 г. заради лошите добиви и реколти от посевите. Това повишава цените на фуражите и неминуемо рефлектира върху цените на основните суровини за производство на продуктите.

- Наблюдавате ли се спад в потреблението?

Хората ще продължат да ограничават бюджетите си и ще търсят по-евтини продукти. Спад в потреблението се наблдава и това е нормално на фона на нарастващата инфлация и намаляващите доходи.

- Какво е мнението Ви за „социалната кошница“ и тази, която министерството на земеделието предвижда за зимния период?

Както вече каза министър Найденов "цените не трябва да слушат министъра, цените слушат единствено и само пазара". Като се направи съпоставка резултатите от предишния опит за създаване на „социална кошница“ не доведе до повишаване на потреблението или търсенето на продуктите във въпросната кошница, а именно обратното, цените се повишиха след изтичането на „промо“ периода, ако можем да го наречем така.

- Как ще се отрази "замразяването" на цените на българския производител? 

Производителите ще натрупат загуби от "замразяването" на цените на определени продукти. Това ще доведе до предварително и по-високо увеличение на цените на съпътстващите продукти на фирмите производители с цел компенсиране на загубите. А впоследствие това ще изиграе лоша шега на самите фирми, като свие допълнително и без това слабото потребление.

- Как се отрази световната икономическа криза на вашия бранш?

Всяка финансова криза рефлектира върху икономиката и отражението й върху всички браншове неизбежно, защото икономиката е тази, която задвижва финансовите пазари. Отражението е негативно от гледна точка на инвестиция в материално-техническия парк на всички от бранша.

- С какъв процент се е свило потреблението на българите?

Процентът е различен при отделните фирми. При нас е между 5 и 10%. Има изместване на пазара от по-високия сегмент към по-евтини стоки. В днешно време хората са се насочили към продукти с малко по-ниски цени. Ние продължаваме да поддържаме високо качество с ясното съзнание, че клиентът избира нашите продукти точно заради това.

- Смятате ли, че високата крайна цена на някои продукти е съвместима с покупателните възможности на българите?

Ако въпросът е дали е нормална една цена от 16 лв. за килограм кашкавал, например, отговорът е, че всяка фирма има право да определи цена, която е изгодна за нея. Клиентът избира какво да купува. В крайна сметка целта на всяка компания е да предложи продуктите си на такава цена, спрямо качеството, така че да може да ги продаде.

Последна актуализация: 21:49 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

7
rate up comment 4 rate down comment 1
rally
преди 12 години
Не знам за 16-те лева, ама във Франция в Lidl кашкавалите са между 5 и 7 евро килото, при това извън промоция! Да ме прощава Маджаров...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 7 rate down comment 1
Ricco
преди 12 години
"...опитай, ако мислиш, че е толкова лесно"Нито мисля, нито съм казал, че е лесно. Но мисля да опитам (по един или друг начин). Не е нормално такъв голям процент от разходите на българите да отиват за храна - някой здраво се ояжда по веригата. Това просто не може да продължава така и трябва да се намери начин да се оправи. И имам няколко идеи по въпроса (включително и няколко нестандартни).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 3 rate down comment 0
leverkuzen
преди 12 години
По принцип бих могъл да ти дам инфо какво влиза в себестойността на продукта ама не ми е работа. Не е толкова лесно да произведеш и продадеш нещо особено качествено, ако не си голяма верига, така че стига с тия субсидии...опитай, ако мислиш, че е толкова лесно. Иначе съм съгласен...луфтове да искаш
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 1
Ricco
преди 12 години
А пък това дето при положение че българина има много ниски заплати, селското стопанство е субсидирано, преработвателите са взели стотици милиони или милиарди евросубсидии за машини и оборудване и въпреки всичко това българина да дава средно 34% от доходите си за храна, говори за изключително големи "луфтове" в системата. Нещо трябва да се отреже и то с големия нож. Не може толкова много пари да отиват за храна - така за всичко останало остават прекалено малко. Как искаме да се развиваме ако живеем и работим за едното папо и едното топло?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 2
Ricco
преди 12 години
Е какво толкова е казал - че водата е мокра? Да беше направил една разбивка в едни 16 лв. за килограм кашкавал колко данъци, колко заплати, колко суровина, колко печалба, колко амортизации и т.н. има, че да научим и ние нещо полезно. А така, общи приказки и поговорки - когато задухал големият вятър, едни правели укрепления, а други строели вятърни мелници. "Мерсим" за таквоз "инфо".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 1
leverkuzen
преди 12 години
Поздравления за интервюто :-) Отдавна не се беше случвало някой да каже нещата така както са (независимо по какъв въпрос), без тълкуване, без предположения, без овъртания и всъщност всички ние да знаем, че те са така, въпреки че ни заливат със подвеждаща информация...да замразиш на цените на хранителните стоки и да го представиш като социално-икономическо решение в очите на народа...безценно :) :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 7 rate down comment 1
albobo76
преди 12 години
Ей това се казва интервю. Всичко е казано така, както си е. Това, че някой си министър може да "заповяда" на цените да намалеят са предизборни измишльотини. Колкото по-малко държавата си вре гагата в бизнеса, толкова по-добре за всички ни. Вместо да "заповядва на планината да се премести", правителствота да вземе да освободи бизнеса от излишните регулации и данъци. Само така ще се стимулират икономиката, доходите и потреблението.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още