fallback

Д. Маджаров: Клиентите ще продължават да търсят по-евтините храни

Производителите ще натрупат още загуби от "замразяването" на цените в нова "социална кошница", смята собственикът на „Димитър Маджаров - 2” ЕООД

09:00 | 01.11.12 г. 18

Димитър Маджаров. Снимка: Личен архив

Димитър Маджаров е собственик на едноименната компания за производство на млечни и месни продукти у нас. Компанията е основана през 1991 г. като семейно предприятие за търговия с хранителни продукти. Три години по-късно започва собствено производство – през 1994 г. на колбаси, а през 1999 г. и на млечни продукти. През 2009 г. марката „Димитър Маджаров” е отличена като „Любима марка на българския потребител в категория ‚Хранителни продукти‘” в класацията “Любимите марки”, както и в класацията на най-силните търговски марки - “Superbrands 2009-2010”.

Със собственика на „Димитър Маджаров - 2” ЕООД  Investor.bg разговаря за предизвикателствата пред бранша, за поскъпването на храните, за потребителското поведение, за последните тенденции в сектора.

- Как ще коментирате поскъпването на млечни и месни продукти у нас тази година?

Млечните и месните продукти поскъпват в края на 2012 г. заради лошите добиви и реколти от посевите. Това повишава цените на фуражите и неминуемо рефлектира върху цените на основните суровини за производство на продуктите.

- Наблюдавате ли се спад в потреблението?

Хората ще продължат да ограничават бюджетите си и ще търсят по-евтини продукти. Спад в потреблението се наблдава и това е нормално на фона на нарастващата инфлация и намаляващите доходи.

- Какво е мнението Ви за „социалната кошница“ и тази, която министерството на земеделието предвижда за зимния период?

Както вече каза министър Найденов "цените не трябва да слушат министъра, цените слушат единствено и само пазара". Като се направи съпоставка резултатите от предишния опит за създаване на „социална кошница“ не доведе до повишаване на потреблението или търсенето на продуктите във въпросната кошница, а именно обратното, цените се повишиха след изтичането на „промо“ периода, ако можем да го наречем така.

- Как ще се отрази "замразяването" на цените на българския производител? 

Производителите ще натрупат загуби от "замразяването" на цените на определени продукти. Това ще доведе до предварително и по-високо увеличение на цените на съпътстващите продукти на фирмите производители с цел компенсиране на загубите. А впоследствие това ще изиграе лоша шега на самите фирми, като свие допълнително и без това слабото потребление.

- Как се отрази световната икономическа криза на вашия бранш?

Всяка финансова криза рефлектира върху икономиката и отражението й върху всички браншове неизбежно, защото икономиката е тази, която задвижва финансовите пазари. Отражението е негативно от гледна точка на инвестиция в материално-техническия парк на всички от бранша.

- С какъв процент се е свило потреблението на българите?

Процентът е различен при отделните фирми. При нас е между 5 и 10%. Има изместване на пазара от по-високия сегмент към по-евтини стоки. В днешно време хората са се насочили към продукти с малко по-ниски цени. Ние продължаваме да поддържаме високо качество с ясното съзнание, че клиентът избира нашите продукти точно заради това.

- Смятате ли, че високата крайна цена на някои продукти е съвместима с покупателните възможности на българите?

Ако въпросът е дали е нормална една цена от 16 лв. за килограм кашкавал, например, отговорът е, че всяка фирма има право да определи цена, която е изгодна за нея. Клиентът избира какво да купува. В крайна сметка целта на всяка компания е да предложи продуктите си на такава цена, спрямо качеството, така че да може да ги продаде.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:49 | 12.09.22 г.
fallback