Зоя Паунова е магистър по фармация от Медицинската академия в София, със специализация “Организация и оптимизация на фармацевтичното дело”. Завършила е и бизнес образование в INSEAD, Франция, специализирала е във Великобритания, Швеция и САЩ. Кариерата си започва във „Фармация” в Дупница (днес част от „Актавис”), после работи във „Фармахим”. През 1992 г. се присъединява към ICI, предшественик на британската Zeneca. При сливането на шведската Astra и британската Zeneca през 2000 г. е назначена за изпълнителен директор на компанията за България.
Със Зоя Паунова разговаряме по актуални теми, свързани с това как чуждите фармацевтични компании приемат мерките на здравното министерство за поевтиняване на лекарствата, дали са склонни да намалят цените на медикаментите и при какви условия, както и за промените на този пазар в трудните времена на икономическа нестабилност.
- Г-жо Паунова, фармацевтичният пазар е един от малкото сектори, който всяка година бележи ръст. Каква е прогнозата ви до края на годината?
В условията на сериозни турболенции в световната икономика, орязването на държавни бюджети и рекордни нива на безработица в еврозоната, потребителите свиват разходите си дори и за основни пера в семейния бюджет, като храна и здравеопазване.
В този смисъл ако фармацевтичният пазар бе един от малкото, които през последните години продължаваше да расте, сега се забелязват първите симптоми на забавяне на темпа на растежа. До края на 2012 г. очакваме едноцифрен ръст в рамките на 5-6%. Такава е и прогнозата на международната компания за обработка и предоставяне на база данни за резултатите на световните фармацевтични пазари IMS Health.
- Как приемате мерките, които Министерство на здравеопазването предлага за намаляване на цените на лекарствата?
Както е известно, за да бъде продаван един лекарствен продукт в България, цената на производител не може да бъде по-висока от най-ниската цена на производител в 8 използвани за сравнение държави, познати като страните с най-ниски цени на лекарствата в ЕС. Комисията по цени на лекарствата ежегодно следи това правило да се спазва за всички медикаменти, които се предлагат у нас. Като резултат, по данни на Евростат, цените на лекарствата у нас са сред най-ниските в ЕС, въпреки високия ДДС върху лекарствата.
Според данните, предоставени от IMS Health, средната стойност на опаковка лекарство, продадено у нас, е 3 евро на цена на производител спрямо 4,2 евро в Румъния, 5,9 евро в Унгария, 8,1 евро в Испания, 9 евро в Гърция и 17,1 евро в Германия. Не трябва да се пропуска фактът обаче, че у нас върху тези цени се начислява и 20% ДДС, което допълнително оскъпява лекарствата за крайния потребител.
- В кой случай чуждите фармацевтични фирми биха намалили цените на лекарствата за нашия пазар?
Астра Зенека има готовност за активно сътрудничество с институциите с цел изработване на механизми за договаряне на отстъпки между притежателите на разрешения за употреба на лекарствени продукти и здравната каса, което да допринесе за бързия достъп на пациентите до иновативно лечение.
Участваме в работна група, която обсъжда изработването на договори за споделяне на финансовия риск между компаниите и здравната институция. Обсъжда се възможността производителите да осигуряват безплатно лечение за определен период от време, както и предоставянето на допълнителни услуги, свързани с профилактика и диагностика. Подобни механизми за бърз достъп при споделяне на финансовия риск имат широко приложение в страните от Европейския съюз.
Считаме, че своевременното включване на иновативни медикаменти в списъка със заплащани от здравната каса лекарства има основополагащо значение, особено в случаите, когато става въпрос за животоспасяващи медикаменти. Отправихме и предложение към Националната здравноосигурителна каса за създаване на контролна структура, която да бъде активен участник в процеса на договаряне на отстъпки между фармацевтичните производители и касата.