Веселин Пейков е изпълнителен директор на дружеството "Летище София" ЕАД, което към момента управлява столичната аерогара. Той работи там от 1994 г., като последно е бил директор "Информационни технологии и поддръжка" към компанията. Пейков е участвал в подготовката на проекта за изграждането на втория терминал на летището.
Investor.bg разговаря с него за плановете му за развитие на аерогарата, разширяването на действащите терминали и бъдещето на "Летище Балчик" ЕООД, което от близо година се управлява от ръководството на "Летище София".
- До какъв етап е стигнал процесът за отдаването на концесия на "Летище София", както и на "Летище Балчик"?
Този въпрос е по-добре да бъде отнесен към Министерството на транспорта, където ще могат да ви отговорят дали "Летище София" и "Летище Балчик" ще бъдат дадени заедно на концесия или по отделно. Не мога да ви дам информация по темата. - От близо година "Летище Балчик" се управлява от "Летище София". Какво е развитието му?
На "Летище Балчик" имаме назначени няколко служители, които дават дежурства и пазят имуществото. Ние искаме да го сертифицираме като летателна площадка, защото летището е хубаво.
- Колко време е нужно за такъв вид сертифициране?
Предприели сме действия и до месец и половина ще бъде сертифицирано. След това "Летище София" ще започне да събира такси за кацащите и излитащите самолети.
- Какви са прогнозите ви за "Летище Балчик"? Какъв ще бъде потокът от пътниците, които ще преминават през него?
За момента ние не планираме да развиваме голяма дейност. Там ще кацат малки самолети, които са частни. Освен тях ще кацат и излизат самолети, които са за организирани екскурзии на посетители на българското черноморие - туристи от Албена и Златни пясъци. За голяма авиация към момента не говорим тъй като за да може да се развие такава, трябва да се инвестира значителен ресурс.
- Каква е сумата, инвестирана за последната една година в "Летище Балчик"?
До този момент не сме инвестирали никаква сума. "Летище София" не може да отдели средства, нито от летищни такси, нито от частни средства, за да инвестира в него. Не планираме вложения в него в близките няколко години.
- Към момента "Летище Балчик" генерира ли печалби?
Ако получим сертифицирането за летателна площадка, ще започнем събирането на такси от кацащите самолети. Опитваме се да отдаваме имоти под наем за да може авиобазата да се самофинансира и да генерира печалби.
- Като казвате имоти под наем, за кои имоти говорите и каква би била стойността на приходите от тях?
За момента все още нищо не сме отдали, но ще целим да дадем под наем сгради и земя чрез търгове. По този начин те ще се използват и ще се съхраняват, а същевременно летището ще може да се самоиздържа.
- Според предварителните планове в управлението на "Летище Балчик" от "Летище София" влиза и намаляването на трафика на пътници от "Летище Варна".
"Летище Балчик" не може да снеме от трафика на "Летище Варна", защото към момента то не е разчетено за такъв трафик и за такива тежки самолети. Говорим за летателни средства като Airbus 320 и Boeing 737. Там равността на покритието не отговаря на изискванията. Пистата е построена през 50-те години на миналия век, което означава, че трябва сериозно да бъде ремонтирана и усилена.
- Колко средства са нужни за да се подобри инфраструктурата на "Летище Балчик"?
Не бих казал, че са нужни средства за подобряване на инфраструктурата. Там трябва да се направи цялостен проект за изцяло ново летище, защото няма перони, няма пътеки за рулиране, които да отговарят на изискванията, няма обеми за съхраняване на керосин в необходимите количества. Освен това липсва наземна техника, няма терминал и оборудване за терминали. По моя преценка средствата, които ще са необходими за да може "Летище Балчик" да функционира като истинско гражданско летище са поне 100 млн. лв. Летището е хубаво, но е военно.
- В близките години ще бъдат ли отпуснати тези средства?
Трябва да се направят обстойни икономически анализи, дали в разстояние на 30 км. е необходимо да има две международни летища, каквито ще бъдат тези във Варна и в Балчик, които да се конкурират помежду си. В това направление няма кой знае какъв пътникопоток. По мое мнение ситуацията не би била икономически изгодна и за двете аерогари. Разходите за поддръжката на едно летище са изключително големи. Тези разходи трябва да бъдат попълвани от такси, които идват главно от пътници. Като бъде разделен пътникопотокът на две, инвестицията няма да може да се изплати в нормален срок.