Елена Иванова вече два мандата е председател на УС на Съюза на собствениците – Слънчев бряг и зам.- председател на Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация. Разговаряме с нея за последните поправки в Закона за туризма, за хода на летния туристически сезон, за проблемите в курортния комплекс, инвестициите и тенденциите в сектора.
- Г-жо Иванова, потърсихте съдействие от държавата, за да подобрите имиджа на курорта. Какви резултати очаквате?
От години туристическият бранш апелира към държавата за създаване на адекватна законова база, отговаряща на нуждите на отрасъла за гъвкава и адекватна политика. Тази година проведохме редица срещи с министъра на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев, за да обсъдим своите предложения за промени в Закона за туризма. За първи път в лицето на министър Добрев ние получихме подкрепа и разбиране, далновидно и отговорно отношение към бъдещото развитие на туристическата индустрия у нас и сме убедени, че и в бъдеще съвместната ни работа в процеса на решаване на въпросите в туристическия бранш ще бъде изключително ползотворна и успешна.
- Как оценявате новия Закон за туризма, който беше одобрен от правителството?
За първи път промените в Закона за туризма бяха обсъдени от целия туристически бранш, като всяка от организациите в туризма представи и защити своите предложения. Съюзът на собствениците предложи на първо място да се дефинира статутът на националните курорти извън населените места. Собствениците от Слънчев бряг, Златни пясъци, Албена, Боровец и Пампорово твърдо застават зад тази идея, тъй като смятаме, че всички курорти трябва да се управляват по един и същи начин.
В момента във всеки един от тях има различни видове собственост - държавна, общинска и частна. Създаването на специална наредба за селищата с национално значение ще дефинира правилата за тяхното управление и експлоатация. Само по този начин ще решим последващите проблеми свързани с шума, с поставяемите обекти, с транспортната мрежа и трафика и т. н.
- С какви цени и пакети се конкурирате този сезон с останалите черноморски курорти?
Не бих могла да обобщя дали цените в курортен комплекс Слънчев бряг са по-високи или по-ниски от тези в останалите курорти и не мисля, че се различаваме едни от други по цените. Слънчев бряг е различен с това, че е най-големият български курорт, с лесен достъп до плажната ивица, в него е налице атмосфера, както за малките ни гости, така и за младите и за по-възрастните.
- Какви проекти предвиждате за развитието на Слънчев бряг?
Ще се постараем през следващия сезон да представим на гостите качествено нов подход в продукта „ол инклузив” в частта му храна и напитки. Имаме и нов проект за изграждане на ваканционно селище в близост до к.к Слънчев бряг, за който в момента очакваме община Несебър да ни издаде разрешение за строеж. Също така, ще разработим проект, с който ще кандидатстваме по програма „Енергийна ефективност“ за внедряване на алтернативни източници на енергия, с които да намалим високата консумация на електроенергия и газ в обектите ни.
- Коя е таргет групата на курорта?
През последните години основното ни послание е „Изберете България заради най-доброто съотношение цена-качество“ и разчитаме, че в годините ще успеем да достигнем цената, която наистина отговаря на предлаганото качество. За да го постигнем обаче трябва да поработим и в няколко допълнителни направления – да премахнем многобройните сергии по алеите, някои от които скриват дори морето от погледа на туристите, да решим проблема с нелоялната конкуренция на апарт комплексите, повечето от които работят нерегламентирано, да се научим да заделяме средства за обучение на кадрите си, особено перспективните, тези които искат да останат в България и т. н. Така постепенно основният ни таргет ще станат по-високоплатежните туристи и във времето ще се промени профила на туристопотока. Сега дестинация, която се рекламира като евтина, трудно ще привлече високоплатежни гости.