„Благодарение на заспалостта на българската държава, остават още 1-2 години и смъртта на българското производство ще бъде необратимо, защото нишата ще бъде заета от вносителите след фалита на родните производители“, заяви социолога Кънчо Стойчев от Gallup по време на бизнес закуска на тема "Защита и развитие на българското производство - фактор за излизане от кризата".
„Търговските вериги убиват българския бизнес с такси до 71% от стойността на продукта. Тези такси са минимум 40%, докато Кока Кола дава само 4%, а световни производители като Нестле и Крафт - под 10%“, обясни социологът. Единствено у нас, спрямо страните в ЕС, търговските вериги могат да злоупотребяват така с местните производители, смята той.
„Тъй като търговските вериги формират 60% от оборота в търговията у нас, и делът им се увеличава, те са решаващият фактор, поради което със всяка година все по-малко български стоки има в магазините заради фалита на производителите ни, тъй като няма бизнес, който да работи с такава рентабилност, че да дава 40% за търговеца и да не фалира“, сподели социологът.
"На практика българският производител има с 30% по-ниска конкурентоспособност от вносителя и няма как да оцелее", сметна Стойчев.
Той представи данни, че през 2000 г. вносът на хранителни продукти е бил за 0,6 млрд. лв., докато през 2010 г. е достигнал 4,5 млрд. лв., като ръстът не е поради увеличено потребление, а поради фалит на местните прозиводители.
Според Стойчев 90% от българите предпочитат българско мляко и сирене. Подобна е картината и при плодовете, зеленчуците, месото, консервите, но българинът няма достъп до български стоки.
Социологът изброи над 40 такси и бонуси за търговеца, които се изискват от родния производител. Сред тях са такса вход, такса за включване в листата, такса за рожден ден, такса за юбилей, такса за логистика на веригата, такса за поддържане на асортимент, такса за непряка реклама, бонус маркетинг (в полза на търговеца), бонус оборот (в полза на търговеца), за да присъстваш в списъка на доставчиците също има такса, както и за фиксирана палетна зона и т.н.
„Именно поради действията на търговските вериги безработицата у нас се увеличава от 7% преди 6 години на 13% сега, а реалната е 18-20%, защото родната статистика изключва от официалните данни тези нещастни хора, които не са си намерили работа над 1 година“, сподели социологът.
„Освен големите такси веригите плащат с 90 дни забавяне“, допълни Стойчев. Почти всеки ден има съобщения за фалирала фирма и това ще продължи, докато държавата не се намеси, сподели той.
преди 12 години Няма да те разубеждавам. Дълбоко си заблуден. Ако искаш го приеми, ако искаш не! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Пич, всичко това съм го виждал десетки пъти като съм пазарувал и съм размишлявал върху него. Накратко политиката на тези немски вериги е такава: Първоначална цена 40-100% отгоре. Като продадат 1/2 до 2/3 от стоката , започват да смъкват цените като наближи крайния срок на изделието. Е това се нарича печалба от оборот. Те всички го знаят това , ама алчността не им позволява да си го и помислят. Като имотите. Продавачи десетки пъти повече от купувачи, ама седят и чакат следващия бум. Ех , алчност, алчност. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години От КЪДЕ, ако не е тайна разбира се, са ти впечатленията? `щото аз такива неща мога да ти опиша/говоря за видени/, че ще ги заобикаляш мноооого отдалеч. Много чуждопоклонници, много нещо, се навъди из наш`та земя българска напоследък. Никой не отрича ползите от пазарен и стоков обмен. Но трябва да си имаме и суверенна политика за определени случай. Не само държавна а и потребителска..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Производителите вместо да реват, да се научат на търговия от Кауфланд и Лидл. Има едно нещо с което убиха нашите маркети. А то е елементарно: Като наближи да изтича срока на годност или свежеста на плодове и зеленчуци отмине, се смъкват цените двойно и тройно даже, за да може все нещо да се вземе от тези изделия и да се освободи место и капитал за ново и прясно зареждане. Ще ме извинят българските производители и маркети, ама преди да дойдат немските, НИКОЙ не правеше такова нещо. Или се препакетира, или се чака докато изгние и се изхвърля. За тях съществуваха цени само нагоре не и надолу. Всеки производител с такава политика може да оцелее. Който го разбере , ще оцелее, който не - ще фалира: пазар! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Ти очевидно не си прочел добре нито статията, нито коментарите. Ако ли пък си ги прочел, НИЩО не си разбрал. Ама то си има и такива хора и затова ще ни грабят чужденци..... и ще им работим ангария. Очевидно това е в обхвата на мечтите ти. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Съгласен. Да му драснем едно отворено писмо. Може пък и да се получи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години До Варна има един производител на вино - "Белокопитово" , та човека си е отворил едно магазинче на пазара и си продава виното и не му дреме ни за вериги , ни за верижки . Обаче - 2 л. Мерло зимата го продаваше 7.20 и магазинчето му беше доста вървежно . Така че който иска винаги намира начин , още повече рано или късно е време производителите в България да разберат че кооперирането не е дума социализма а реална възможност да се противопоставят на чуждата конкуренция . И в България има успешни примери но за тях не се дава гласност отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Стойчев добре се е заел да обсъди проблема и осъди веригите магазини. Намясто апелира и за мястото на държавата. Предлагам му, той е богат човек, наред с голф игрищата, да създаде търговски верига-две, да не малтретира българските производители с такси от 40 до 71 %, а да ги таксува като Нестле и Крафт с до 10%, още по-добре като Кока-Кола - с 4%. Като реализира предложението ми, да публикува статия в Инвестора. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Да има си български вериги, а ако няма да си направят.Аз също предпочитам български продукти - особено за храната.Впрочем Фантастико не са ли също българи?Иначе безспорно за потребителя е добре всичко да е на едно място с богат избор. И това няма как да се случи с квартални магазинчета. Не е виновен потребителя, а липсата на предприемчивост на производителите. Иначе са много бързи в картелиране за цени и т.н. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Колко производители продават директно ? Струва ми се, че повечето стоки за пазара минават през посредници на едро. Интересно защо производителите, които са недоволни от търговските вериги, не се прегръщат с посредните на едро !? Не че търговските вериги са цвете, но след като няма други по-добри канали за достъп до потребителите - това е ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар