„Благодарение на заспалостта на българската държава, остават още 1-2 години и смъртта на българското производство ще бъде необратимо, защото нишата ще бъде заета от вносителите след фалита на родните производители“, заяви социолога Кънчо Стойчев от Gallup по време на бизнес закуска на тема "Защита и развитие на българското производство - фактор за излизане от кризата".
„Търговските вериги убиват българския бизнес с такси до 71% от стойността на продукта. Тези такси са минимум 40%, докато Кока Кола дава само 4%, а световни производители като Нестле и Крафт - под 10%“, обясни социологът. Единствено у нас, спрямо страните в ЕС, търговските вериги могат да злоупотребяват така с местните производители, смята той.
„Тъй като търговските вериги формират 60% от оборота в търговията у нас, и делът им се увеличава, те са решаващият фактор, поради което със всяка година все по-малко български стоки има в магазините заради фалита на производителите ни, тъй като няма бизнес, който да работи с такава рентабилност, че да дава 40% за търговеца и да не фалира“, сподели социологът.
"На практика българският производител има с 30% по-ниска конкурентоспособност от вносителя и няма как да оцелее", сметна Стойчев.
Той представи данни, че през 2000 г. вносът на хранителни продукти е бил за 0,6 млрд. лв., докато през 2010 г. е достигнал 4,5 млрд. лв., като ръстът не е поради увеличено потребление, а поради фалит на местните прозиводители.
Според Стойчев 90% от българите предпочитат българско мляко и сирене. Подобна е картината и при плодовете, зеленчуците, месото, консервите, но българинът няма достъп до български стоки.
Социологът изброи над 40 такси и бонуси за търговеца, които се изискват от родния производител. Сред тях са такса вход, такса за включване в листата, такса за рожден ден, такса за юбилей, такса за логистика на веригата, такса за поддържане на асортимент, такса за непряка реклама, бонус маркетинг (в полза на търговеца), бонус оборот (в полза на търговеца), за да присъстваш в списъка на доставчиците също има такса, както и за фиксирана палетна зона и т.н.
„Именно поради действията на търговските вериги безработицата у нас се увеличава от 7% преди 6 години на 13% сега, а реалната е 18-20%, защото родната статистика изключва от официалните данни тези нещастни хора, които не са си намерили работа над 1 година“, сподели социологът.
„Освен големите такси веригите плащат с 90 дни забавяне“, допълни Стойчев. Почти всеки ден има съобщения за фалирала фирма и това ще продължи, докато държавата не се намеси, сподели той.
преди 12 години Не, не това. Това което казва data е абсолютно вярно! Въпроса и спора е около заглавието на статията! и доколко чуждите вериги "дерибействат" на гърба на български производители И потребители, печелейки и изнасяйки капитал! Това са две теми. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Разбира се , че може. Ама и държавата трябва да улесни бизнеса от многото бюрокрация. Ако Вдянков използва хитро това преместване на министерства и вкара интернет в администрацията и да изхвърли успоредно половината , може и да потръгнат нещата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Странното е друго - има нам колко си асоциации на различни производители - никъде не се чува те да притискат веригите ? С много малко изключения не се кооперират за да станат по силни търговците . А може : Търговците на строителни материали си основаха Българска бизнес група по почина на СБА и се справят доста успешно - на преките им конкуренти които се опитват да навлизат никак не им е лесно , просто защото кооперирането им даде възможност да извоюват добри цени и в момента ценовата конкуренция срещу тях е доста трудна . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Да бе , дата, и аз това се опитвам да обясня на едими! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Истината е че огромната част от съществуващите търговци в бг , не правеха почти нищо за развитие на магазините си , с много малки изключения / пикадили, фантастико / . Бяха тотално неподготвени за конкурентния натиск и съответно бяха пометени от чуждите вериги . Общо взето тия които си бяха развили обектите , инвестирали в марките си - оцеляха . А относно производителите - освен да хленчат не виждам да правят нещо за да се противопоставят на чуждоземците . отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Като не ти харесва , никой не те бие по ушите да сключваш договор с тях. А бизнеса не го убиват чуждите вериги. Убиват го много други неща. Не ми се изброяват сега! Айде! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Да не говорим, че цените на едни и същи стоки, в една и съща верига, но в различна от БГ държава са различни. Ха познайте къде са по-високи.Sisiko,какво ще кажеш за следния пример: производител на тетрадки за да "влезне" в една такава верига заплаща поч`ти не възвращаем депозит от 5000лв, отделно за всяко брандиране на стоката, включване в реклами, поддържане и подреждане, заскладяване и още поне 5 отделни пункта заплаща такси. След преминаване на кампанията /август - октомври/ му се заплаща продадената стока със забава до 45 РАБОТНИ дни, и отделно ЗАБЕЛЕЖИ, ВРЪЩА му се непродаденото независимо колко е, въпреки точно изисквано от веригата количество/иначе не влизаш/т.е. вързва стока която би могъл да пласира другаде.Е, това каква политика е спрямо производителя? Хайде похвали ми го пак после! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Не защитавам чуждите вериги. Казах ти каква политика на търговия имат. Нещо което бълг. търговец и производител не иска и да си помисли. Айде! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Масова практика е, в големите чужди вериги, да се препакетира стока с изтекъл срок/мие се обработва се химически/.Лъже се за произхода и качеството на стоките/и хранителни и промишлени/. Елементарно проследяване на обявеното в рекламни брошури и цени след рекламна кампания, показва НУЛЕВИ отстъпки. Отстъпки се правят за хранителни стоки негодни за консумация. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Кой пазарува пък от Кауфланд и Лидл? Че то там само *** има. А каквото не е *** е по-скъпо от почти всички други магазини. отговор Сигнализирай за неуместен коментар