- Спрямо кой референтен курс е удачно да се обвърже базовият лихвен процент на банките?
Решението дали базовият лихвен процент да бъде обвързан с конкретен референтен курс трябва да бъде оставено на пазара и не трябва да бъде налагано чрез законови или административни мерки. И сега се използват пазарни индекси като Юрибор или Софибор, но това са краткосрочни пазарни индекси, докато банките отпускат кредити за много по-дълъг период от време - 5,10,20, а дори и повече години. Няма кой да гарантира какви ще бъдат промените в тези индекси за такъв дълъг период.
Не трябва да забравяме, че в момента индексът Юрибор е на едно от най-ниските си равнища през последните години. В бъдеще, когато икономиката на ЕС започне да се възстановява от кризата, той неизбежно ще започне да расте. Това ще повиши цената на кредитите, обвързани с него, което ще бъде негативно за кредитополучателите. Нивата на индекса се променят на ежедневна база, което означава че всеки кредит директно обвързан с него ще трябва да променя лихвения си процент на известен период от време – т.е. отново ще създаде неудобство за кредитополучателите, защото те до последно няма да могат да знаят колко ще бъде следващата им вноска.
Затова банките трябва да имат своя методика за определяне на базовия си лихвен процент и тази методика да бъде достатъчно прозрачна и разбираема. След това нека оставим на пазара да си свърши работата, което навсякъде по света е работещият модел.
- Трябва ли да отпадне наказателната такса при погасяване на ипотечен кредит, както това стана при потребителските?
Нашите ипотечни кредити в момента не включват такса за предсрочно погасяване със собствени средства и това се приема много добре от нашите клиенти. В момента в Европейския парламент тече обсъждане на нова директива, която да обобщи комплект от правила и най-добри практики, по подобие на директивата за потребителския кредит. Така че този въпрос ще бъде уреден на общоевропейско ниво и нашето национално законодателство ще се съобрази със законодателството на ЕС.
- Какъв е делът на лошите кредити във вашия портфейл, спрямо 14,93% за банковата система?
Резултатите на големите банки, включително и нашите, са близки до този процент, който все пак е среден за всички.
- Каква печалба очаквате за 2012 г. и какъв ръст на балансовото число?
Съгласно политиката на групата, нямаме разрешение да разпространяваме публично информация за бюджетните ни цели за следващата година. Мога само да споделя, че през 2012 година предвиждаме да постигнем добри резултати по отношение на приходите и печалбата, съизмерими с изминалата година. Ще засилим кредитирането и ще продължим активно да привличаме депозити на разумна цена. Поставили сме си амбициозни цели за тази година и вярвам, че можем да ги постигнем.
- Какъв беше интересът към програмата за превалутиране на кредити в швейцарски франкове?
За да помогнем на онези наши клиенти, които срещат трудности в изплащането по кредити в швейцарски франкове ние им предлагаме избор от различни, включително комбинации от варианти, които да отговорят на индивидуалните им особености и възможности. Между тях са например удължаване на срока на кредита, редукция на лихва за определен времеви период, гратисни периоди за изплащане на главница или лихва, както и превалутиране на кредитите в левове или евро при атрактивни условия.
Водени от търсенето на клиентите ни ние въведохме програми за превалутиране още през 2011 година и оттогава насам отбелязваме все по-нарастващ интерес към тях. Характерна тенденция от края на миналата година е, че над 80% от клиентите извършили такова превалутиране избират да го направят в левове предвид удобството по обслужването, елиминирането на всякакви валутни рискове, нарасналото доверие в националната валута и разбира се рязкото намалението на лихвите в лева.
- Доколко е удачен унгарският вариант за България, а именно опрощаване на поскъпването на швейцарския франк?
Едва ли е подходящо да се прави сравнение между двете страни, тъй като в Унгария кредитите в швейцарски франкове съставляват огромна част - над 30% от всички кредити в системата и близо 60% от кредитите на физически лица. Това предопределя и същественото им влияние върху потреблението в страната, респ. икономическия растеж на страната. От своя страна преобладаващите мнения и оценки на финансовите експерти и на финансовите пазари не подкрепиха приложените от унгарското правителство мерки. Последствията от тях и към момента се оценяват силно противоречиво.
У нас кредитите в швейцарски франкове представляват минимална част от кредитния портфейл от гражданите, т.е. сравнително малък брой кредитополучатели бяха негативно засегнати. Оценявайки ситуацията с кредитите им, всички банки, които имат такива клиенти, се стремят да бъдат близко до тях, за да разберат навреме евентуалните им затруднения и да им предоставят най-добрите решения.
* Петя Димитрова е завършила Университета за национално и световно стопанство и Софийския университет „Св. Климент Охридски” с две магистърски степени по „Финанси и банково дело” и „Туризъм”. Освен това придобива степен магистър по бизнес администрация от Университета в Шефийлд и завършва „Управление и социално развитие на НПО” в Аристотеловия университет в Солун и Македонския университет, Гърция.
Г-жа Димитрова е придобила професионалната си квалификация във Великобритания, Гърция, Холандия, Белгия, САЩ и България, и е участвала в различни международни обучения, семинари и конференции.
Тя е член на Асоциацията на дипломираните експерт-счетоводители (ACCA) в Лондон, член на Gerson Lehrman Group Accounting Council, Лондон, член на Chartered Management Institute, Великобритания, член на Клуба на финансовите директори в България, съпредседател на Комитета по финансови услуги на Конфедерацията на предприемачите и индустриалците в България, председател на Комитета за икономическа политика на Асоциацията на банките в България.
Г-жа Димитрова е член на Управителния съвет на Българския форум на бизнес лидерите и член на Борда на директорите на Американската търговска камара в България.
През 2009 г. Петя Димитрова получи голямата награда в годишния конкурс за млади мениджъри „Next Generation”. През 2010 г. тя беше избрана за Бизнес дама на годината в България. Тя беше и сред финалистите на престижния конкурс „Мениджър на годината 2011” и беше отличена със специална награда за изключителни достижения като възпитаник на британския университет „Шефийлд”.
Свързани компании:
преди 12 години Е как може да пишеш такива глупости и то в сериозен сайт като Инвестор,не мога да разбера? Трябва да си много зле,за да си помислиш,че някой сериозен човек ще ти повярва на глупостите!!! Значи казавш ти увеличили вноските по кредита "само" пет пъти,е както не са педесет пъти пак е добре,направо се излагаш.А и явно финансовата ти култура е нулева,това че ти се е повишила вноскатта по кредита няма никакво отнишение дали имаш просорочие или не,защо не си четеш договора,за да видиш при какви условия банката има право да ти повишава вноската и с колко? И ако не ти е ясно,такива клаузи за едностранно повишаване на лихвите имат всички банки и зависи от държавата да премахне такива нелоялни практики. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години А докато въртя свирките на консула ли изучи банкиране или докато пили маникюр и педикюр ? Лихвите са застопорени и ще вървят единственно нагоре маникюристке .Защото кредитният риск в държавата и извън нея е изключително висок и вашата и всички останали банки сте пред релен фалит ако нямате този кредитен ресурс .И а ха намалите лихвата аха клиентите ти ще ти покажат вратата . Как е възможно подобно некомпетентно интервю да слагате отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Петя Димитрова също е в Надзорния съвет на Общинска банка, както и в други дружества, за които неотдавна даде пресконференция адвокат Веска Волева. Пресконференцията бе на тема "Криминално банкиране".http://forumat-bg.com/ikonomika/1643-kriminalno-bankirane отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Чрез търсачка потърси адв.Веска Волева отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Имам ипотечен кредит от Пощенска, обезпечението е два пъти по-голямо от кредита, но вноските ми бяха увеличени 5 пъти за по-малко от 5 години. Страхотно отношение към лоялни клиенти без ден просрочие на вноска. Къде е диверсификацията на риска, защо след като съм изряден не ми намаляват вноската и защо с моето увеличение се избиват загуби от лоши кредити? Не мисля, че беше тяхна рекламата "па-па-па", но всички банки даваха кредити на *** и пульо, дет сега не си плаща вноските, но банките продължават да са на печалба, като прехвърлиха риска към коректните платци. И да в нормалните държави е нормално да имаш кредит, тук се превръща в руска рулетка с автоматично оръжие... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Като гледам тук се е заформила здрава ПР акция,едните плюят наред по банката и по изпълнителния и директор,без да имат никакво отношение или впечатления от работата и,а другите я защитават също толкова неаргументирано и прозрачно.Пощенска не е нито по-лоша,нито по-добра от другите банки в бранша,а това,че регулацията на банковия сектор не е най-добрата е в ущърб на клиентите на банките,но простото плюене по тях с нищо не помага.Без добра и ефективна банкова система не може да има модерна и просперираща икономика,въпроса е да има ефективна регулация над тях. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години На тази бих и депозирал нещо да управлява , ама не парите ми. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Нещо си се объркал тотално,банката майка е Юробанк И Еф Джи,инвестиционното банкиране на всички търговски банки е слабо у нас и ако тук нямат капацитет за ръст и печалба,то престави си какви са перспективите в Гърция,че да се оттеглят и да са на доизживяване.Единствената причина да се оттеглят е да имат спешна нужда от капитал и да си продадат бизнеса на някоя друга банка,но няма такива индикации,а и това важи и за другите гръцки банки,като ОББ,Пиреос и Алфа банк,а същите рискове ги има и пред другите банки като Уникредит Булбанк,Райфайзен или ДСК(която е част от унгарската ОТП),така че спокойно много песимистично гледаш на нещата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години и още нещо, банките бъкат от лоши кредити, обаче си чистят балансите, като правят дъщерни дружества, на които прехвърлят тези вземания. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години За мен Пощенска банка е лоша банка, един-единствен път съм влизал в неин офис и това ми е достатъчно. отделно имам познати, с по-директни наблюдения, никой не е доволен, нито като клиент, нито като служител. та за мен тази статия е чиста проба ПР и реклама на банката, нищо повече. Относно професионализма на Петя Димитрова, всички лица с такъв летящ старт очевидно са имали здрав гръб и добра начална скорост, и като такива не са достойни хора. Възможно е да е развила впоследствие качества, но неравния старт опорочава всичко друго. Така че няма как да изпитам и капка уважение към подобен човек. отговор Сигнализирай за неуместен коментар