- На фона на тези особености на пазара вие пробвали ли сте износ навън?
Ние продаваме и сега в чужбина. Но като продължение на горното, ние продаваме главно там, където има български имигранти – в Испания, Гърция, Италия, Англия. Търговците, които вземат нашата продукция, казват, че я купуват най-вече българите, покрай тях малко и сърбите, поляците и руснаците. И малотрайни, и трайни колбаси. Сигурно сте забелязали, че като си дойдат българи, живеещи в чужбина, казват: веднъж да се наядем на хубави колбаси.
Ние много сме обикаляли по месопреработвателни предприятия в Западна Европа – да огледаме, да опитаме, да се учим на технологии. Не бих казал, че австрийските и немските колбаси са лоши. На мен ми харесват, но българинът не ги приема. Така че вкусът на човека не се променя.
- Търговските вериги налагат всевъзможни такси на производителите, за да продават продуктите им. Как всъщност ви извиват ръцете?
От позицията на силата. Искат големи отстъпки, искат подобрения на отстъпката всяка година – искат подаръци за рождения им ден, входни такси, входна такса за нов продукт – за новите производители таксите са много дебели, искат за развитие, за да те включат в брошура, за акции, за промоции…
Всичко е в тяхна полза, те не продават по-евтино като получат големи отстъпки. Ако фирмата е наложила се на пазара, се преговаря. Но ако е по-неизвестна – извиват й ръцете до счупване. А гаранция, че ти ще се развиеш в тази верига, няма. Десетки хиляди левове годишно харчим за това.
- Не трябва ли да е обратното – веригите да ухажват предприятията?
Не е съвсем така – те са ни клиенти, а нали клиентът е бог? Хубавото е, че и те станаха много, влизат в конкуренция помежду си и започнаха да се борят за нас, производителите.
На нас като ни е изгодно – отиваме при тях и работим. Като не ни е изгодно – не отиваме. И не се оплакваме. Навсякъде е така. Ние най-тясно работим с фирми от Австрия и ползваме консултации от тях. Още преди да влезем в Европейския съюз са ни съветвали: внимавайте как работите с веригите, защото иначе много предприятия фалират.
Ходил съм в предприятия на Billa в Австрия – били са на някои производители, фалирали са и са станали собственост на търговската верига. Трябва да се търси баланса в печалбата – това е. Да не отива голям процент от приходите от продажби у веригите. Стане ли по-голям от 50% , производителят става зависим от тях и тогава вече вероятността да ти отрежат главата е голяма.
- Кризата продължи много по-дълго, отколкото всички очакваха. Смятате ли, че ще има още фалити и още окрупнявания в месопреработването?
Всеки иска да си запази производството - зад нас стоят хора, на които създаваме работа. Когато пазарът расте – добре. Но когато пазарът се свива, за да оцелеем, ние трябва да „изядем” от някой. Или пък някой нас да „изяде”.
Мисля, че обемите, които са на нивото в момента, няма да падат повече. Иначе по принцип, като изключим последните няколко години, тенденцията в България бе на увеличаване на консумацията на колбаси.
преди 12 години Нещо не ми се вярва, че са безгрешни. Послъгва човекът, ама това си е... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Този е **ахти наглото ***. Повече нищо няма да си купя от тях! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Браво -хубаво интервю ,макар че е пълно с правописни грешки отговор Сигнализирай за неуместен коментар