- На фона на тези особености на пазара вие пробвали ли сте износ навън?
Ние продаваме и сега в чужбина. Но като продължение на горното, ние продаваме главно там, където има български имигранти – в Испания, Гърция, Италия, Англия. Търговците, които вземат нашата продукция, казват, че я купуват най-вече българите, покрай тях малко и сърбите, поляците и руснаците. И малотрайни, и трайни колбаси. Сигурно сте забелязали, че като си дойдат българи, живеещи в чужбина, казват: веднъж да се наядем на хубави колбаси.
Ние много сме обикаляли по месопреработвателни предприятия в Западна Европа – да огледаме, да опитаме, да се учим на технологии. Не бих казал, че австрийските и немските колбаси са лоши. На мен ми харесват, но българинът не ги приема. Така че вкусът на човека не се променя.
- Търговските вериги налагат всевъзможни такси на производителите, за да продават продуктите им. Как всъщност ви извиват ръцете?
От позицията на силата. Искат големи отстъпки, искат подобрения на отстъпката всяка година – искат подаръци за рождения им ден, входни такси, входна такса за нов продукт – за новите производители таксите са много дебели, искат за развитие, за да те включат в брошура, за акции, за промоции…
Всичко е в тяхна полза, те не продават по-евтино като получат големи отстъпки. Ако фирмата е наложила се на пазара, се преговаря. Но ако е по-неизвестна – извиват й ръцете до счупване. А гаранция, че ти ще се развиеш в тази верига, няма. Десетки хиляди левове годишно харчим за това.
- Не трябва ли да е обратното – веригите да ухажват предприятията?
Не е съвсем така – те са ни клиенти, а нали клиентът е бог? Хубавото е, че и те станаха много, влизат в конкуренция помежду си и започнаха да се борят за нас, производителите.
На нас като ни е изгодно – отиваме при тях и работим. Като не ни е изгодно – не отиваме. И не се оплакваме. Навсякъде е така. Ние най-тясно работим с фирми от Австрия и ползваме консултации от тях. Още преди да влезем в Европейския съюз са ни съветвали: внимавайте как работите с веригите, защото иначе много предприятия фалират.
Ходил съм в предприятия на Billa в Австрия – били са на някои производители, фалирали са и са станали собственост на търговската верига. Трябва да се търси баланса в печалбата – това е. Да не отива голям процент от приходите от продажби у веригите. Стане ли по-голям от 50% , производителят става зависим от тях и тогава вече вероятността да ти отрежат главата е голяма.
- Кризата продължи много по-дълго, отколкото всички очакваха. Смятате ли, че ще има още фалити и още окрупнявания в месопреработването?
Всеки иска да си запази производството - зад нас стоят хора, на които създаваме работа. Когато пазарът расте – добре. Но когато пазарът се свива, за да оцелеем, ние трябва да „изядем” от някой. Или пък някой нас да „изяде”.
Мисля, че обемите, които са на нивото в момента, няма да падат повече. Иначе по принцип, като изключим последните няколко години, тенденцията в България бе на увеличаване на консумацията на колбаси.
преди 12 години Подобните пазарни недоразумения за да се отсеят е нужна цялостна промяна Образование и изграждане на културата на потребление е нужноИди обясни на 99 % от Българите че кремвирша ,салама ,сладоледа ,шунката ,сиренето ,изварата и почти всички продукти в България са с менте етикети и зад тх стои чисто и просто Копита ,сухожилия и тонове хидрогенирано палмово масло чийто импорт е нарстнал десетократно за няколко години Къде мислите е изчезнало това масло ?Изядено е Създайте култура и гледайте как ще се променят моментално и ще започнат да продават колбаси от месо .Има право донякъде тъй като хората проявяват търсене към именно този *** Прави се пари от него и мститите 20 предприемача са доволни .Няма да е така ако и медиите поведат ожесточена кампания за *** и то ежеседмична с класации на фирмите по сектори бързо ще фалират тези недоразумения .Очевидно и интересът и волята са различни в управлението отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Тоя новоизлюпен предприемач е типичен пример за наглата българска прослойка от т.нар. производители, които произвеждат *** и ги продават за нормални продукти. АБЕ БАЙНО - АКО НАПИШЕШ НА ПРОДУКТА СИ - КОЛБАС ОТ ЖИЛИ И КОПИТА, ВМЕСТО ЛУКАНКА - КОЙ ЩЕ ТИ ГО КУПИ????Ти нагло лъжеш потребителите и освен това най-нагло хвърляш вината върху тях - Ами те го ядат кво толкова????Ядат го, защото на етикета пише ЛУКАНКА - а това не е така БОКЛУККККК!!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години не съм съгласен, че има качествени български колбаси. Само скъпи ***. Особено тези с вече готовите марки произвеждат САМО *** просто защото са НАГЛИ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години определено е прав, произвежда се това което се и търси - нискокачествени боклуча, когато на пазара пуснаха продукти с бг стандарт бума беше няколко месеца колкото да се опита и край, на пазара има и хубави неща, но никой не ги купува и рентабилността при тях е далеч по-ниска що тогава се чудите, че се правят само *** ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Ако си купиш един пуловер, на етикетът му трябва да има куп неща. Държава-производител, фирма вносител, състав, инструкции за ползване, че дори и разни сертификати ако ти ги поискат. И още неща трябва да има там. Идете в така наречените "транжорни", хипермаркети и т.н. и си купете парче месо, или някаква кайма. Освен цената и грамажа, друго няма почти никога. Продават ни каквото им попадне, а какво има вътре - никой не пише. За съжаление в такива времена живеем и нищо не може да се направи. Вчера ходих в едно село и си купих агне - по 12 лв кг заклано и изчистено. Карантиите ми ги подариха, заедно с буркан овче мляко. Ама се затрих два часа да ги чакам да го дерат, че и се набутах в едни кални улици - не ти е работа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Внасят висококачествени меса, пък произвеждат нискокачествени продукти?Вкусовите предпочитания на хората се променят почти винаги когато намерят по- качествен продукт, ето защо търсенето на евтини салами, не е оправдание за производителите. Направете нещо наистина качествено и вкусно, а не скъпа имитация. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години този господин буквално си признава че неговата фирма деликатес 2 произвежда евтини ***. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години И извода в началото и описаната схема са абсолютно точни! Не, че няма и друга гледна точка, ама..., абе държава пълна с Андрешковци и от двете страни на "тезгяха". отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Да де. То в бранша сте "играчи". Не производители, не професионалисти, а играчи;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Прав е човека, че хората купуват *** затова и се продават такива.Проблема е с по скъпите продукти - опита за налагане на стандарт беше добър, но не съвсем успешен. Проблема идва от това, че продават *** за качествен продукт. Най често става по схемата - пускат продукт с много хубаво качество на висока цена, хората го научават и почват да го купуват. Като мине половин година най много му смъкват качеството, но не и цената и опаковката. Рано или късно хората се усещат, че не е както беше и спират да купуват. После цикъла се повтаря - от гледна точка на потребителя - гадна работа. Направо си е измамна схема и то при всякакви продукти не само месни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар