- Как върви поставянето на зарядни станции за електромобили в София и страната?
Някои хора очакват този процес да се задвижи от държавата. А аз смятам, че ролята на държавата е да създава благоприятни условия за развитието на инфраструктурата за електромобили, а не да монтира зарядни станции. Основната роля трябва да е на бизнеса.
В момента в София, въпреки законовите трудности, има изградени 11 зарядни станции на публични места, предимно в центъра на града.
Смятам, че би трябвало общината да налага високи глоби за водачи на бензинови автомобили, паркирали в близост до зарядни станции за електромобили, с което възпрепятстват ползването на станциите по предназначение.
Принос на нашия клъстер е законово да се въведе, че при извършване на покупки на автомобили от общините чрез обществени поръчки в периода 2012-2014 г. задължително от 2% до 8% от автомобилите да са електрически. Което е едно добро начало.
- Как виждате използването на електромобилите у нас, да кажем, през следващите 10 години?
Надявам се да не е прекалено оптимистично, но смятам, че е възможно в рамките на 10 години бензиновите двигатели на около 10% от автомобилите у нас да се заменят с електрически. Бих казал, че пазарът е готов да поеме годишно около 10-15 000 конверсирани автомобили (при които двигателят с вътрешно горене е заменен с електрически). Разбира се, трябва да има желаещи - основно фирми, но и граждани - които да търсят автомобили, движещи се с електричество.
При това целта ни е у нас да се произвеждат не само електрически двигатели, а и батерии, като и съответното сглобяване се извършва у нас.
Тук е мястото да спомена, че по американска поръчка в БАН се разработва батерия за електромобил, като се надявам да има резултати до края на годината. Всъщност въпросният вид батерия ще бъде временно решение (защото е оловна и е по-тежка), но пък ще е много по-евтина от литиево-йонните батерии, които се ползват от новите електромобили. БАН има и други разработки в тази област, но ако за тяхното развитие платят чужди компании, те ще ползват евентуалното научно откритие.
- Това наистина са оптимистични прогнози. В такъв случай, какво би накарало хората от чисто практична гледна точка да използват електромобилите?
Един от тези начини е бързата смяна на батериите. Ще дам пример с Дания. Там може да се купи, да кажем Renault, което струва около 28 хил. евро, но батерията за него не е на собственика на автомобила, а на фирма „Бетра Плейс“. Затова вместо батерията да се зарежда с часове, подмяната може да става на специални зарядни станции за минути.
Ако фирма „Бетра Плейс“ реши да инвестира на българския пазар и да предлага същата услуга, ние като организация ще я подкрепим. Защото това би била доста голяма инвестиция, тъй като една зарядна станция за бърз заряд струва около 50 хил. евро (т.е. около 10 пъти повече от обикновените), но пък зареждането трае само 15-30 мин.
- Все пак, икономическата криза ще забави ли увеличаването на електромобилите?
Първо, кризата освен отрицателни последствия, отваря и нови възможности. Електромобилите са нов, по-икономичен начин за придвижване. Крайно време е да преминем към по-икономично ползване на енергоизточниците. Както виждаме, петролът продължава да поскъпва, разходите за добива му ще продължават да растат.
А защо не погледнем малко по-напред в бъдещето, когато електроенергията за електромобилите ще идва основно от соларни панели, намиращи се на покривите на сградите.
Опитът на някои европейски страни сочи, че разходите ни за превоз в града ще бъдат по-малки при положение, че ползваме за придвижване електромобил почасово под наем.
преди 12 години Дай да видим кое ще е по-скъпо след 10 години.. Тока или нефта? като гледам е двете се качват, а тока е скъп нищо, че го има от възобновяеми източници. Ква ми е файдата от ел. мобил ако той гори колкото бензинов измерено в ЛВ, или каквато и валута да имаме след 10г. отговор Сигнализирай за неуместен коментар