IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Илия Левков: Възможно е след 10 години у нас да има над 100 хил. електромобилa

Електромобилите могат да донесат икономии поради спирането на кражбите на гориво и на резервни части за автомобили

08:05 | 05.04.12 г. 22
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Илия Левков, Снимка: Личен архив</p>

Илия Левков, Снимка: Личен архив

 

- Как върви поставянето на зарядни станции за електромобили в София и страната?

Някои хора очакват този процес да се задвижи от държавата. А аз смятам, че ролята на държавата е да създава благоприятни условия за развитието на инфраструктурата за електромобили, а не да монтира зарядни станции. Основната роля трябва да е на бизнеса.

В момента в София, въпреки законовите трудности, има изградени 11 зарядни станции на публични места, предимно в центъра на града.

Смятам, че би трябвало общината да налага високи глоби за водачи на бензинови автомобили, паркирали в близост до зарядни станции за електромобили, с което възпрепятстват ползването на станциите по предназначение.

Принос на нашия клъстер е законово да се въведе, че при извършване на покупки на автомобили от общините чрез обществени поръчки в периода 2012-2014 г. задължително от 2% до 8% от автомобилите да са електрически. Което е едно добро начало.

- Как виждате използването на електромобилите у нас, да кажем, през следващите 10 години?

Надявам се да не е прекалено оптимистично, но смятам, че е възможно в рамките на 10 години бензиновите двигатели на около 10% от автомобилите у нас да се заменят с електрически. Бих казал, че пазарът е готов да поеме годишно около 10-15 000 конверсирани автомобили (при които двигателят с вътрешно горене е заменен с електрически). Разбира се, трябва да има желаещи - основно фирми, но и граждани - които да търсят автомобили, движещи се с електричество.

При това целта ни е у нас да се произвеждат не само електрически двигатели, а и батерии, като и съответното сглобяване се извършва у нас.

Тук е мястото да спомена, че по американска поръчка в БАН се разработва батерия за електромобил, като се надявам да има резултати до края на годината. Всъщност въпросният вид батерия ще бъде временно решение (защото е оловна и е по-тежка), но пък ще е много по-евтина от литиево-йонните батерии, които се ползват от новите електромобили. БАН има и други разработки в тази област, но ако за тяхното развитие платят чужди компании, те ще ползват евентуалното научно откритие.

- Това наистина са оптимистични прогнози. В такъв случай, какво би накарало хората от чисто практична гледна точка да използват електромобилите?

Един от тези начини е бързата смяна на батериите. Ще дам пример с Дания. Там може да се купи, да кажем Renault, което струва около 28 хил. евро, но батерията за него не е на собственика на автомобила, а на фирма „Бетра Плейс“. Затова вместо батерията да се зарежда с часове, подмяната може да става на специални зарядни станции за минути.

Ако фирма „Бетра Плейс“ реши да инвестира на българския пазар и да предлага същата услуга, ние като организация ще я подкрепим. Защото това би била доста голяма инвестиция, тъй като една зарядна станция за бърз заряд струва около 50 хил. евро (т.е. около 10 пъти повече от обикновените), но пък зареждането трае само 15-30 мин.

- Все пак, икономическата криза ще забави ли увеличаването на електромобилите?

Първо, кризата освен отрицателни последствия, отваря и нови възможности. Електромобилите са нов, по-икономичен начин за придвижване. Крайно време е да преминем към по-икономично ползване на енергоизточниците. Както виждаме, петролът продължава да поскъпва, разходите за добива му ще продължават да растат.

А защо не погледнем малко по-напред в бъдещето, когато електроенергията за електромобилите ще идва основно от соларни панели, намиращи се на покривите на сградите.

Опитът на някои европейски страни сочи, че разходите ни за превоз в града ще бъдат по-малки при положение, че ползваме за придвижване електромобил почасово под наем.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:49 | 14.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

11
rate up comment 3 rate down comment 3
stasi666
преди 12 години
Ако малоумната столична община направи безплатна синята зона за ел.мобили,каяеството на въздуха ще се подобри и повечето фирмени коли ще са такива,но за нея стимулиране и даване са мръсни думи
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 0 rate down comment 0
agargata
преди 12 години
Pyramid, какарам според ограниченията и не се силя дори на магистрала, над допустимото. Та като цифрата 15-20 едва ли се отнася за нормалното според теб , дай ми инфо максимално колко може да е "разхода"?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 3 rate down comment 0
Jay Gould
преди 12 години
И още толкова каруци с *** вътре препускащи по магистралите на път за Слънчев бряг и мУретУ.. ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 1 rate down comment 0
Pyramid
преди 12 години
Много зависи от това, КАК се кара автомобилът. Ама цифрите 15-20, едва ли се отнасят за "нормалното" каране. Колкото хора, толкова и норми, за жалост.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 2 rate down comment 0
dmtk
преди 12 години
Твърдят, че електромобилите харчат 15-20 киловат часа на 100 км. Ако зареждате през ноща може да си изчислите сметката за тока на сайта на ЧЕЗ:http://***.cez.bg/bg/za-klienta/bitovi-i-stopanski-klenti/calculator-konsumacia.html
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 2 rate down comment 0
agargata
преди 12 години
Искам да си купя ел. автомобил, но досега никой не ми дава ясно обяснение каква е цената на заряд на определени батерии ( в зависимост от модела и марката кола). Ако взема ел. кола ще е не заради зелено, еко и подобни неща, интересува ме главно да е по евтино заряд/ пробег , от колите на бензин или дизел.Това по-долу с нулата за цена в Германия не ме устройва защото дори и да живея там няма да ставаме роби на колите все пак да търсим точно в определен момент къде да зареждаме.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 8 rate down comment 3
Danny666
преди 12 години
Ха ха ха май неразбирате, че РАЗКОВНИЧЕТО в тази статийка е думичката ВЪЗМОЖНО Е !!!!Ха ха ха то и 1 МИЛИОН са възможни господин Левков ( особенно ако имате интерес да са повече ) ! Остава само да обесните как държавата не помагала - РАЗБИРАЙ да НАЛИВА КИНТИ ОТ ДАНЪЦИТЕ НИ ВЪВ ВАШИТЕ ДЖОБЧЕТА ха ха ха ...Поредната статия ТАЛАШ в която ЗАИНТЕРЕСОВАНО лице/организация се упражнява в маниполации за ВЪЗМОЖНИ неща.Най-ме кефи ел.мобили за доставки муааахааааа щели да зареждат магазини муааахаааааа....Ало годподина къде сте видели ТИР на батерии ? Може би в съня си ?!?Интересно колко ли ще тежи батерията ? Инвестора ПРОПАДА ЯКО в търсене на СПОНСОРИ - РЕКЛАМОДАТЕЛИ ха ха ха
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 1
dmtk
преди 12 години
Заблудите ви по темата и съответно погрешното изчисление на ценообразуването и всичко останало произтича от това, че в България няма пазар на електричество и енергия, като цяло. Няма енергийна борса.Възобновимите имат свойството на моменти да правят много и евтин ток, тогава цената на тока на борсата може да стане НУЛА или отрицателна. Ако електромобила е винаги свързан с ел. преносната мрежа докато е паркиран може да се зарежда ток и на цени НУЛА.Ето фактите:http://***.eex.com/en/Market%20Dataизбирате 1. Април 2012 и там пише по обяд - 14-16 часа - НУЛА цена на спот пазара. Повтарям НУЛА.Това е феномен, който се дължи на ВЕИ и колкото повече ВЕИ се слагат толквоа по-често ще се случва. Още по темата в Гугъл:Germany negative electricity pricesИ четете наред.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 3 rate down comment 2
Pyramid
преди 12 години
В момента, на бензин, самото зареждане, излиза 2,70/8,1 [kWh/l]= 0,33 лв/kWh.Обаче, както наринаха Белене, /а потребната енергия да се заредят тези електромобили е /средно, при 3 ч. експлоатация дневно, 30 kW (за икономична машина)и кпд 67-70% на акумулаторите, 100 000 коли/ = 13 432 835,82 kWh.годишно, при 300 дни /може празник да е, но, някои карат/ = 4,03 милиарда kWh или 500 MW генератор, по над 8000 часа годишно.Та, ръстът в потреблението е сериозен, ако отпаднат и в Козлодуй, няма да са по-евтини, пак ще се гризка дръвцето...-Кого лъжат от правителството ? каква изгода, каква независимост, какви 5 лева?Трябва да сме последни наивници, за да им вярваме - пожарникари и полицаи-икономисти-УЖАСъ ! ! !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 2 rate down comment 0
nstancheff
преди 12 години
Скоро попаднах на страницата на Хонда за България и там хибридният модел Insight беше с цена 22 хил. евро. Долното твърдение ми се струва невярно. "В момента един нов електромобил от марките Mitsubishi, Citroen и Peugeot, струва около 35 хил. евро ... А хибридният автомобил е още по-скъп."
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още