fallback

А. Андонов: Ниските данъци и заплати не стигат за привличане на инвестиции

Защо Daimler предпочете Унгария пред останалите страни в Централна и Източна Европа?

10:45 | 04.04.12 г. 12
Автор - снимка
Редактор

Алекси Андонов Снимка: Investor.bg

В края на март 2012 г. информационните агенции съобщиха, че Daimler ще строи завод за автомобили Mercedes в Унгария с инвестиция за общо 800 млн. евро.

Щом достигне пълния си планиран капацитет от 120 000 автомобила годишно, заводът и местните доставчици ще могат да генерират до 5 процента от цялото промишлено производство и може да имат важно значение за това дали икономиката на страната ще отчете растеж или ще се свие тази година, посочва анализаторът от Takarekbank Гергеи Шупан.

Daimler ще наеме общо 2500 души, предимно местни, в завода си в Унгария, a той ще произвежда компактен Mercedes-Benz Б-клас и един нов модел на А-класа.

Възниква въпросът как Унгария е привлякла тази значителна инвестиция. Специално за Investor.bg отговор на този въпрос потърси Алекси Андонов, управител на базираното в Будапеща Унгаро-българско инвестиционно дружество Витоша. Договорът за инвестицията е подписан още през 2008-ма година по време на предишно унгарско правителство, показва проверката на Андонов. Според условията по него Унгария дава държавна помощ за инвестицията в размер на 29,7 милиарда форинта (при сегашен курс 101 милиона евро, но по курс от 2008-ма година това са около 120 милиона евро).

През 2009 г. Европейската комисия одобрява тази помощ под формата на изграждане на инфраструктура и данъчни преференции. Точните параметри на данъчните преференции не са публични, но приблизително 1/3 от общите субсидиите са данъчни такива.

Общият размер на инвестицията на Мерцедес е 800 милиона евро и тя ще увеличи унгарския БВП с 0,5% годишно.

Инвестицията ще създаде в завода 2500 работни места, а косвено при унгарски доставчици още 10 000.

По курс, валиден при подписването на договора, едно ново пряко работно място ще струва на държавата 48 000 евро, а ако сметнем и косвено създадените работни места при доставчици сумата намалява на 9 600 евро на работно място, като унгарската държава се надява работните места да станат още повече в бъдеще.

Daimler извежда мотиви за избора на Унгария:

- Развитият и успешен автомобилостроителен сектор в Унгария и възможноста за наемане на обучени кадри. - Политиката за субсидиране на новите инвестиции от унгарското правителство. - Добрата инфраструктура (магистрала и жп линия, специално построени от правителството жилища за служителите и т.н. ) - Близостта (90 километра) до Будапеща и международното летище - 5 пъти по ниските заплати в Унгария спрямо Германия.

Румъния и Сърбия са предлагали още по ниски производствени разходи спрямо Унгария, но при решението са надделяли щедрите субсидии на унгарското правителство.

Ниските данъци и заплати в България са добра основа, но изобщо не са достатъчни за привличане на инвеститори от ранга на Daimler, заявява Алекси Андонов. Алекси Андонов е член на Съвета на директорите на Инвестор.БГ АД. От февруари 2003 г. е заместник-председател на Българското републиканско самоуправление в Унгария. От март 2001 г. е председател на фондация Pro Cultura Bulgarica и член на управителния съвет на Дружеството на Българите в Унгария.

От Март 1999 г. е член на управителния съвет на Дружеството за защита на инвеститорите в Унгария, а от май 1998 г. - Председател на борда на директорите и изпълнителен директор на Витоша Българо-Унгарско Инвестиционно (Будапеща).

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:18 | 14.09.22 г.
fallback