Йордан Недев е завършил икономика в СУ „Св. Климент Охридски” и магистратура по финанси в London Business School. Започнал е своя професионален опит в българския офис на немската консултантска фирма Roland Berger, където работи по приватизирането на български предприятия.
След това работи като финансов консултант по първичното предлагане на акции на Българската фондова борса (БФБ) на Инвестор.БГ АД, а по-късно става негов изпълнителен директор.
Недев е бил и управител на лицензирания инвестиционен посредник CEE Securities. През 2005 г. Недев се присъединява към екипа на MMD Partners, където ръководи практиката по финансово консултиране.
От юли тази година Йордан Недев е изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ“ ЕАД.
С Йордан Недев разговаряме относно развитието на железниците през 2012 г., предстоящата нова оптимизация на персонала и бъдещата приватизация на "БДЖ - Товарни превози".
- Г-н Недев, какви са очакванията Ви за развитието като цяло на БДЖ през 2012 г.?
Нещата, които се случиха през 2011 г., са много - някои исках да се случат, други – не. За 2012 г. се предвиждат много неща, стремежът ни е да ги свършим. Първо, надявам се годината да е много по-структурирана, да е ясно накъде вървим като компания и защо го правим.
Трябва да приключим някои стъпки от реформите, включително и новите структури на двете дъщерни дружества на холдинга - „БДЖ - Пътнически превози“ и „БДЖ - Товарни превози“ - в посока да има по-малко „етажи“ и да са ясни функциите на всеки. Трябва да финализираме първата вълна от съкращенията, за да може да реализираме и първата част от спестяванията по това перо.
Все още не сме близо до оптималния състав, а кой е той, също е една променлива величина. Защото броят на зетите зависи от това, дали ще може да реализираме процесите по начина, по който сме ги виждали преди половин година, или ще се наложи да има някакви промени, защото обстановката е динамична.
Специално в „Товарни превози“ разчитаме да има повишение на превозените товари, но то, за съжаление, няма да е драстично, за да изисква увеличение на работещите там. Очаквам увеличението на обема на товарите да е с около 5-10%.
- Малко ли е това в условията на кризисна година?
Не е малко, но от друга страна, като се има предвид, че хаосът през последните години е бил голям, то след като се сложат нещата в ред, не е неестествено да се получи положителен ефект, независимо от кризисната година. Имаме вече подписани договори с нови товародатели.
- Как по-точно ще се стигне до увеличаване на обема на товарите?
Като вземем товари от нашата директна конкуренция, т.е. от други жп превозвачи. Вече успяхме да привлечем и товари, които досега са превозвани с тежкотоварни камиони. Привлекли сме и товари, които биха могли да се превозват и по вода. Ще отбележа, че напоследък привлякохме и изцяло нови клиенти, които досега не са возили товари от и за България. Бих казал, че новата палитра от продукти, които подготвихме през последните месеци, вече дава положително отражение на дейността и приходите ни при товарните превози.