- Както знаем, пътническите железопътните превози (почти) навсякъде по света се субсидират от държавата. Какво ще кажете за размера на държавната субсидия за пътнически превози в България?
Към момента не мога да кажа малко или много са средствата, отпускани от държавата. Причината е, че железниците не са реформирани. Така че дори да се налеят в този сектор огромни суми, те скоро ще свършат.
Не може да се искат още пари, само за покриване на стари задължения. Или да се купуват нови мотриси, без да се мисли как ще се връщат парите по заема за тях. Не е ефективно да се работи, само за да се покриват заплатите на заетите.
Ако трябва да обобщя, първо системата трябва да се реформира, за да стане по-ефективна, и тогава да се инвестират много пари. Иначе няма смисъл.
- Процедурата за приватизация на „БДЖ - Товарни превози“ наскоро беше официално обявена, но процесът няма да е кратък. Какво следва?
Процедурата за приватизация на „БДЖ - Товарни превози“ е обявена, но това е само началото на процеса. В момента изготвяме основните критерии и условия за избор на инвеститор, уточняваме какво е важно, към какво ще се стремим. Това сега го правим на ниво работна група от представители на министерството на транспорта и от наша страна, а съвсем скоро ще се намеси и Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол.
След това ще бъде избран консултант, който да изготви информационен меморандум, критерии, документация. Консултантът би трябвало да има необходимите знания за европейския пазар в нашата индустрия и не само, за да може да привлече инвеститор.
- Г-н Недев, кои, според Вас, биха могли да са потенциалните купувачи на товарните жп превози?
Потенциалните стратегически купувачи биха могли да бъдат други европейски железници. Що се отнася до български купувачи – у нас, освен БДЖ, има още 6 превозвача. Но техният пазарен дял е общо 17-18%, така че не мисля, че някой от тях би имал възможност да кандидатства за покупка на БДЖ.
Разбира се, на потенциалните купувачи ще бъдат представени точни данни за активите на компанията. Сега сме на етапа да уточним какво продаваме, слагаме го в подходящата „опаковка“, за да е по-атрактивна, и същевременно продължаваме реформите.
Не случайно ние в момента оптимизираме „портфейла“ си от клиенти и начина, по който работим с тях, включително и с най-големите. Внасяме ред в начина, по който калкулираме цената и себестойността на превозите. Надявам се съвсем скоро да оптимизираме и начина на разпределяне на подвижния състав - как го разполагаме на територията на страната съобразно клиентите и техните нужди, провеждане на маркетингови активности.
Клиентите на „Товарни превози“ общо взето са доволни от съвместната ни работа, в момента дори изпитваме известен недостиг на подвижен състав. Но пък и на практика е невъзможно да превозим абсолютно всички товари, които се появят.
Така че, не изключвам от „БДЖ – Товарни превози“ да се заинтересува и голям спедитор, дори компания от Китай. Защото стъпвайки в България, те идват на европейския пазар, което за тях би било „огромен плюс“.
преди 13 години От кога да се продава е проблем? По-важно е каква цена ще договориш и къде ще отидат парите след това. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Този директор е умен мъж и голям пичага, :). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години ДЪРЖАВАТА СЕ разпродава на парче - щял да продава държавните железници на чужденци - АБСОЛЮТЕН КОМИК - на тоя трябва да му забранат да говори !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Давай разпродавай квото можете то не остана много, такива дървени философи дето могат само да разпродават съграденото от други сме се нагледали 20 години, говори само за разпродаване една дума не казва как може да направи нещо за да може да спре разграбването на БДЖ, като например един познат ми казва че влака от Самуил до Силистра доста често е много пълен, но ако не си си взел билет от някой гара, а то там почти няма гишета по гарите вече по разбираеми причини, може да си вземеш билет от кондуктора, но при него цената е наполовина и естествено той не ти дава изобщо билет и така пътуват около 80 % от пътниците, примерно за това да беше казал нещо? отговор Сигнализирай за неуместен коментар