IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Йордан Недев: БДЖ ще се освободи от всички несвойствени дейности

Потенциалните купувачи на товарните превози са други европейски железници, но и голям спедитор, заяви за Investor.bg изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ"

08:00 | 19.10.11 г. 14
Автор - снимка
Създател
<p>
	Йордан Недев, изпълнителен директор на &bdquo;Холдинг БДЖ&ldquo; ЕАД</p>
<p>
	&nbsp;</p>

Йордан Недев, изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ“ ЕАД

 

- Както знаем, пътническите железопътните превози (почти) навсякъде по света се субсидират от държавата. Какво ще кажете за размера на държавната субсидия за пътнически превози в България?

Към момента не мога да кажа малко или много са средствата, отпускани от държавата. Причината е, че железниците не са реформирани. Така че дори да се налеят в този сектор огромни суми, те скоро ще свършат.

Не може да се искат още пари, само за покриване на стари задължения. Или да се купуват нови мотриси, без да се мисли как ще се връщат парите по заема за тях. Не е ефективно да се работи, само за да се покриват заплатите на заетите.

Ако трябва да обобщя, първо системата трябва да се реформира, за да стане по-ефективна, и тогава да се инвестират много пари. Иначе няма смисъл.

- Процедурата за приватизация на „БДЖ - Товарни превози“ наскоро беше официално обявена, но процесът няма да е кратък. Какво следва?

Процедурата за приватизация на „БДЖ - Товарни превози“ е обявена, но това е само началото на процеса. В момента изготвяме основните критерии и условия за избор на инвеститор, уточняваме какво е важно, към какво ще се стремим. Това сега го правим на ниво работна група от представители на министерството на транспорта и от наша страна, а съвсем скоро ще се намеси и Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол.

След това ще бъде избран консултант, който да изготви информационен меморандум, критерии, документация. Консултантът би трябвало да има необходимите знания за европейския пазар в нашата индустрия и не само, за да може да привлече инвеститор.

 - Г-н Недев, кои, според Вас, биха могли да са потенциалните купувачи на товарните жп превози?

Потенциалните стратегически купувачи биха могли да бъдат други европейски железници. Що се отнася до български купувачи – у нас, освен БДЖ, има още 6 превозвача. Но техният пазарен дял е общо 17-18%, така че не мисля, че някой от тях би имал възможност да кандидатства за покупка на БДЖ.

Разбира се, на потенциалните купувачи ще бъдат представени точни данни за активите на компанията. Сега сме на етапа да уточним какво продаваме, слагаме го в подходящата „опаковка“, за да е по-атрактивна, и същевременно продължаваме реформите.

Не случайно ние в момента оптимизираме „портфейла“ си от клиенти и начина, по който работим с тях, включително и с най-големите. Внасяме ред в начина, по който калкулираме цената и себестойността на превозите. Надявам се съвсем скоро да оптимизираме и начина на разпределяне на подвижния състав - как го разполагаме на територията на страната съобразно клиентите и техните нужди, провеждане на маркетингови активности.

Клиентите на „Товарни превози“ общо взето са доволни от съвместната ни работа, в момента дори изпитваме известен недостиг на подвижен състав. Но пък и на практика е невъзможно да превозим абсолютно всички товари, които се появят.

Така че, не изключвам от „БДЖ – Товарни превози“ да се заинтересува и голям спедитор, дори компания от Китай. Защото стъпвайки в България, те идват на европейския пазар, което за тях би било „огромен плюс“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:24 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

14
rate up comment 0 rate down comment 0
creepazoid
преди 13 години
При 220 млн. лева годишна субсидия не виждам за каква самоиздръжка говорим и кой частен инвеститор би се съгласил на подобно бреме. Очевидно е че и ние като данъкоплатци не можем да си позволим всеки един от нас да плаща по 30лв годишно на една купчина старо желязо. А товарни превози не са на печалба от както фалира Кремиковци.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 0 rate down comment 1
Спящият бик
преди 13 години
Въпросът, който зададох в първия си постинг, всъщност беше риторичен. Знам, че има мераклии да купят на безценица товарните превози. Една от най-големите инвестиции на Бъфет в кризата също беше в този отрасъл.Но разделяйки се с печелившата част от компанията, сегашният и собственик - държавата - я лишава окончателно от възможността да се самоиздържа! Въпрос на точни сметки е дали от данъците на бъдещия собственик ще може да се покрива или не субсидията за пътническите превози? Затова не е лошо да погледнем и другия вариант - БДЖ да не се разделя - който иска да купи печелившите товарни, да получи и социалните пътнически превози. Това не е невъзможно. При положение, че става въпрос за монополна дейност, даржавата има право и ще въведе за нея регулаторен режим, който ще осигури продължаването на социалния и характер, но вече не за сметка на данъкоплатците!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 3 rate down comment 0
naglia
преди 13 години
Лично моето мнение - Аз не знам някоя Железница да е на печалба !?? БДЖ както някой каза е Свещена златна крава и бездънна яма в която 10 % от персонала работят а другите само прибират заплата ! Краде се масово от всякъде всевъзможно ! Администрацията е раздута до краен предел дори и без да включвам НКЖИ ! Изхода е един ЗАКРИВАНЕ и разпродаване на активите ! Товарните превози ги продават ! А *** дето бяха свикнали да се возят безплатно почват да се движат пеша !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 2 rate down comment 3
IMRO
преди 13 години
Хубавец;-)Ако ми падне, ще го смеля.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 0 rate down comment 0
topfly
преди 13 години
Това, че една дейност е печеливша, не означава, че е ефективна. Ролята на държавата е да регулира бизнеса и да се занимава със социални дейности, а не да прави бизнес! Всяка дейност с която частният бизнес може да се справи трябва да се приватизира!Кръстосаното финансиране от товарни на пътнически превози само по себе си не решава проблема, а само го прикрива!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 7 rate down comment 1
topfly
преди 13 години
Проблемът с БДЖ е системен. Няма проблем, че държавата субсидира, но защо само БДЖ? Хората не искат да пътуват с БДЖ, а да се предвижат от точка А в точка Б. Субсидии би могло да има за всички превозвачи които возят пенсионери, ученици, болни и т.н.Другият важен системен проблем са слабо използваните линии! За 2-3 композиции на ден (дори и да са пълни с пътници) не си струва успоредното поддържане на железопътна и и нормална пътна инфраструктура! По такива линии икономически е много по изгодно влаковете да се заменят с автобуси!БДЖ трябва да се движи само по основните и много натоварени линии по добра инфраструктура и с 200 км в час!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 0 rate down comment 3
VBT
преди 13 години
Ами защото е социална. По тази логика и здравеопазването да го закрием - ако няма пари за лекар .. :(
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 2 rate down comment 6
vzhekoff
преди 13 години
Прочетох цялото СВ на директора. Не рзбрах къде е учил за влаковете. Нали не е все едно дали продаваш семки, козметика или нещо други, или пък да управляваш жп-компания. Не разбрах каква е визията за модернизиране на БДЖ в посока скоростни и ТОЧНИ влакове. Всичко друго е ясно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 6 rate down comment 1
data
преди 13 години
Държавната субсидия тази година за БДЖ е 220 млн. лева . И според мен не е ясно какво точно се субсидира - социалната или търговската дейност на БДЖ , така че е нормално да се сви копанията до чисто социалните и фукции , за да е ясно какво и в какъв размер ще се субсидира а и колко може да си позволи обществото и икономиката . Транспортното министерство заслужава адмирации за смелостта да започне реформи в една от свещените крави погълнала милярди в последните 10 г.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 0 rate down comment 0
Спящият бик
преди 13 години
Простете, но нещо не разбирам. Имаме две дейности - товарни и пътнически превози. Първата е печеливша, а втората - социална (губеща). Защо да продадем печелившата и след това вечно да субсидираме социалната?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още