fallback

Фандъкова: Акцентираме на събираемост, а не на вдигане на данъците

Никога не съм си мислила, че ще си върнем контрола над Общинска банка лесно и бързо, каза кметът на София

07:45 | 05.10.11 г. 2

Йорданка Фандъкова, Снимка: ГЕРБ

По-малко от три седмици остават до 23 октомври, когато ще се проведат местните избори в България. Един от кандидатите за кмет на София е Йорданка Фандъкова, която заема този пост през последните 2 години, след като спечели частичните местни избори през 2009 г.

Йорданка Фандъкова е родена през 1962 г. в гр. Самоков. Завършила е СУ "Св. Климент Охридски”, специалност Руска филология. Има квалификации за учител в Институт “А. С. Пушкин”, Москва, бизнес администрация, директор-обучител по Програма на МОН и Френския културен институт, мениджмънт в образованието по Проект на МОН, Гьоте институт и Културконтакт – Австрия, както и в Българско училище за политика. Владее руски и английски.

Професионалната си кариера започва през 1985 като учител в 73. СОУ с преподаване на чужди езици “Владислав Граматик” – София, където през 1998 е назначена за директор. От 2005 до 2009 г. е заместник-кмет в Столичната община по образование, култура, спорт и превенции на зависимости. Била е депутат в 41-вото народно събрание и министър на образованието, младежта и науката.

- Г-жо Фандъкова, преди две седмици направихте отчет на дейността на Столичната община. За какво обаче не ви стигна времето и остана несвършено за тези почти две години като кмет на София?

Две години в управлението на един град са твърде кратък период от време за решаването на сериозни проблеми. В София има много проблеми, голяма част от които са трупани години наред и тяхното решаване също изисква време. Времето е това, което никога не ни достига.

Не поемам нереалистични обещания. Когато говорим за неизпълнени ангажименти, по-скоро се отнася за процедурни проблеми или съдебни спорове, които възпрепятстват започването на реализацията на даден проект навреме. Мога да дам примери с изграждането на нов парк във Възраждане, което вече започна. Съдебни спорове обаче попречиха на по-бързото стартиране на проекта. Същото е и с реконструкцията на Западен парк и изграждането на голям атракцион, тъй като имаше обжалвания на подробния устройствен план и трябваше да се изчака решението на съда, но вече можем да започнем работа и по този проект. Това са проекти, които бях заложила в моята програма, но до този момент не са реализирани.

Беше изключително важно да не спираме, а да ускорим темпото за реализация на големите инфраструктурни проекти, които осигуряват трайното и устойчиво решаване на проблемите и развитието на града – метрото, изграждането на канализация, Околовръстният път, кръстовищата на две нива, реконструкцията на улици, изграждането на детски градини и училища. Това са конкретни резултати, които хората виждат и правят града ни по-красив и по-добър.

- Борите се за втори мандат. През 2009 г., когато се кандидатирахте за първи мандат, казахте, че транспортът, чистотата и недостигът на места в детските градини са основните приоритети, които си поставяте. Какви ще се основните ви цели, ако отново станете кмет на столицата?

С началото на кампанията представих моята програма. Тя може да се види от всеки и по-скоро прилича на работен график, отколкото на предизборна програма. Безспорно транспортът и транспортната инфраструктура продължават да са един от основните приоритети. Другите са екологията и зелените политики, образованието, здравеопазването и социалните дейности, културно-историческото наследство.

Имаме и нови предизвикателства. Това са създаването на електронна община, за да можем да създадем удобство на гражданите и в същото време – прозрачност на всичко, което общинската администрация прави.

Другият приоритет е енергийната ефективност – санирането на общинските сгради. Имаме спечелен проект с европейско финансиране за саниране на девет училища. Имаме  голям напредък при цялостната енергийна ефективност на 19 детски градини. Предвиждаме създаването на специална програма и използването на европейски средства по Оперативна програма "Регионално развитие", за да стимулираме собствениците на сгради паметници на културата да са по-активни и да изпълнят ангажиментите си като собственици.

За последните 2 години имаме осигурени над 1 млрд. лв. европейски средства само чрез проектите, защитени от общината. Не включвам проектите, които се реализират от правителството, като Околовръстния път, изграждането на канализация по програма ИСПА и други.

Моят частичен мандат съвпадна с тежката икономическа и финансова криза. Това като че ли не се коментира много и може би е добър знак, защото означава, че кризата не се усети много от проектите на общината. Успяхме да продължим и да ускорим темпото на работа благодарение на европейските средства. Изграждането на метрото, което приключва след по-малко от година, е с европейски средства, включително и за купуването на подвижния състав за втори метродиаметър.

Още един много голям проект, за който вече имаме одобрение, е проектът за интегриран градски транспорт. Той е на стойност 63 млн. евро, с които ще бъдат закупени 50 тролейбуса. Ще бъдат изградени и 20 ключови кръстовища с интелигентно управление. Ще се построи и нова трамвайна линия от Семинарията до Студентски град и ще се извърши пълна рехабилитация на трамвайната линия по бул. „България“, което ще създаде възможност и за повишаване на скоростта, както и свързването на тази линия с метрото.

- Успоредно с добрите неща има и не толкова – например заводът за боклука. Кога реално започва строителството?

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:30 | 12.09.22 г.
fallback