Робин Шарма е автор на 11 бестселъра на тема лидерство и личностно израстване, издадени на близо 70 езика. Сред тях са „Монахът, който продаде своето Ферари“, „Лидерът, който нямаше титла“ и др.
Днес той консултира световни компании като Microsoft, GE, NIKE, FedEx, IBM, както и институции като НАСА и Университета Йейл и др. как непрекъснато да подобряват своята дейност и резултати.
С Шарма говорим за това по какво се отличават успешните от неуспешните хора и как можем да „програмираме“ живота и работата си, за да сме сред първите.
Робин Шарма ще дойде в София на 21 септември за семинар, който ще се проведе с медийната подкрепа на Investor.bg.
- По ваше мнение кой е основният фактор, който прави някои хора по-успешни от други?
Най-успешните хора разбират, че е възможно да се правят или оправдания, или резултати, но не и двете едновременно. Затова те поемат лична отговорност за превръщане на добрите намерения в реални резултати.
Също така, успешните хора разбират, че да си зает не винаги е същото като да си продуктивен. Затова те са изкусни в отстраняването на нещата в живота, които им отвличат вниманието и се съсредоточават върху малкото дейности, които имат значение.
От работата си с много от най-добрите бизнесмени в света през последните 15 години смея да твърдя, че фокусът е по-голям актив в бизнеса дори от интелекта.
- Винаги ли е необходима криза, за да се събудим от хипнозата на днешния ден и да открием истинския живот като в случая с Джулиан Мантъл (главният герой от „Монахът, който продаде своето Ферари“ - бел. ред.)? Как можем да я избегнем и да открием това, което наистина има значение за нас днес?
Не, не е необходима винаги криза, за да могат хората да се събудят и да открият това, което е най-важно за бизнеса и за живота, но за някои хора наистина е нужно да се случи нещо драматично, за да отворят очи.
Най-добрите от нас използват времето си, за да осмислят и разсъждават върху това, което искат да означава животът им в своя край. Тогава по обратен път те програмират живота си и започват да го живеят по такъв начин още от днес.
Прекалено много хора обаче стигат до края на живота си и осъзнават, че са пропилели най-хубавите си моменти в неправилните неща.
- Във вашия случай какво общо има правото със семинарите и коучинга, и какво ви накара да преминете от едното към другото? Какво ви помогна да постоянствате и да не се откажете през годините?
Да, моята кариера като юрист и настоящата ми кариера в преподаване на лидерство без титла и помагане на хората да станат изключителни наистина нямат много общо. Правото обаче ме научи как да мисля дисциплинирано и да си поставям много високи стандарти по отношение на качеството на работата, която върша.
Що се отнася до това, което ми помогна през годините... моята цел - за мен наистина е мисия да помагам на хората да стават лидери без титла, да вършат работата си по най-добрия начин и да живеят възможно най-пълноценно. Така че продължавам да пиша книгите, които пиша, и да провеждам семинарите, които провеждам.
- Вие проповядвате, че провалът е наш приятел и че човек трябва да прави нещата, от които се бои. Това обаче са все неща, които хората се стремят да избегнат. Защо всъщност са важни и каква е рецептата да се възползваме от тях?
Опитвам се да не проповядвам каквото и да било. Въпреки това наистина вярвам и преподавам, че най-добрите сред нас използват своите провали като възможности да растат и да станат дори още по-успешни.
За да достигне световна класа, на човек му е необходима именно онази нагласа, която приема неуспеха като шанс да се учи и върви напред.
- Какво е вашето определение за провал и съвет за справяне с него?
Провал е да не се учиш от грешките си и да не осъзнаваш потенциала, с който си се родил.
- Как смятате, че човек може да спре да бъде, както го наричате „зает със своята заетост“, без всъщност да напусне работа?
Като каже „не“ на нещата, които му отклоняват вниманието и като се фокусира върху онази работа, която може да промени живота на клиентите му.
- През септември ще посетите България за втори път. Вие сте запознат и с някои местни компании. Какво беше първото ви впечатление, когато посетихте българска организация? Имате ли препоръки как може да се повиши ефективността на работа?
Бях очарован от София и от презентацията, която правих за Piraeus Bank.
Най-добрият начин, по който българският бизнес може да расте, е като развие лидерските качества на всеки служител по-бързо от своята конкуренция. Всеки отделен служител трябва да се научи, че за да спечели, трябва да бъде иновативен, вдъхновяващ и блестящ.
- Много хора имат навика да обвиняват други или външни фактори за трудностите, с които се сблъскват - болест, която вие наричате „victimitis excusitis“ (съставено от англ. думи "жертва" и "оправдание" - бел. ред.) Какъв е най-добрият лек за нея? Хората не се променят просто ей така.
Лекът е да се вгледаме в огледалото и да поемем лична отговорност. Жертвите обвиняват другите и условията. Лидерите - а всеки може да бъде лидер без титла - поемат отговорност, за да се свърши работата.
Това започва стъпка по стъпка. Но малките ежедневни подобрения с времето могат да доведат до невероятни резултати.
- Вие определяте своята мисия като „Искам да помагам на хората да стават изключителни и организациите да достигат световна класа“. Може ли всеки да стане изключителен и има ли хора и организации, които са по-подходящи за това от други? Какви са факторите да станем изключителни?
1. Имайте визия. 2. Правете малки стъпки да я придвижвате напред ежедневно. 3. Посветете се да вършите работа с класата на Пикасо. 4. Бъдете иновативни и оставяйте всичко, до което се докоснете, по-добро, отколкото сте го намерили. 5. Изграждайте силни връзки. 6. Учете се всеки ден.
- Любим ваш цитат на Конфуций е: „Онзи, който гони два заека, не хваща нито един“, което означава, че човек трябва да се фокусира. Как можем да сме сигурни, че се фокусираме именно върху това, което трябва?
Имайте план. Преглеждайте го ежедневно. Работете на тихо поне по един час всеки ден. Научете се да казвате „не“ на незначителните неща. - Вие наричате финансовата криза „процес на пречистване“. Как могат да приемат това компаниите и хората, които са загубили цяло състояние?
Ами, ако не го приемат, те ще останат приковани към миналото. Икономическата криза е възможност за добрите бизнеси да станат още по-добри.
Да, беше тежко. Въпреки това много бизнеси растат именно по време на спада.
- В интервю за CNN веднъж казахте „Търся начини за битка със себе си“. Повечето хора търсят начин да намерят хармония със себе си. Бихте ли обяснили?
Искам да направя днешния ден по-добър от вчерашния. И моментът, в който стана самодоволен, е началото на края. - В „Лидерът, който нямаше титла“ вие казвате, че всеки може да бъде лидер. От какви лидери има нужда днешното общество? Наистина ли се нуждаем от толкова много лидери? Няма ли риск, че с толкова много не би останал кой да бъде воден?
Идеите в „Лидерът, който нямаше титла“ просто означават, че всички ние бихме могли да бъдем изпълнителни директори на своята индивидуална работа и да вършим фантастична работа по отношение на своята отговорност... спрямо това да бъдем жертви и да казваме, че не можем да направим нещо значимо, защото не сме шефове.
- Каква е вашата следваща цел?
Да продължавам да помагам на хората и организациите да постигат огромни успехи.
Прочетете тук и интервюто на Investor.bg с Джеймс Алтъчър: Успехът не се мери с пари, а с това колко щастлив се чувстваш