fallback

В. Лазов: Вносителите на автомобили изпитват затруднения от ниските продажби

България е навярно единствената държава в Европейския съюз, където няма преференции за нови, чисти, икономични и хибридни автомобили, казва управляващият директор на “Тойота Балканс”

07:45 | 13.09.11 г. 10

Велко Лазов. Снимка: Личен архив

Велко Лазов е в автомобилния бранш още от студентските си години. Започва като стипендиант в "Изотимпекс" - голяма външнотърговска организация от времето на социализма, която е първият вносител на Пежо за България.

Три-четири години след промените “Изотимпекс” вече не съществува, а Велко Лазов и по-големият му брат създават “Ведимекс” и внасят Мицубиши и Волво от Австрия.

Започва кариерата си в ТМ Ауто като мениджър Продажби през 1996 г., малко след като “Инчкейп” става собственик на компанията. През 1998 г. създава фирмата “Булмоторс”, с която е самостоятелен дилър на Toyota до 2004 г. Следва кариера в “Алфа груп” (2002 – 2004 г.) и “Инчкейп Полша” (2004 – 2006 г.) От октомври 2006 г. заема длъжността изпълнителен директор на “ТМ ауто”, както и управител Продажби крайни клиенти на “Инчкейп” за България, Румъния и Македония.

Днес той е управляващ директор на “Тойота Балканс”.

Завършил е магистратура по маркетинг и мениджмънт във ВИИ “Карл Маркс” (сега УНСС).

- Г-н Лазов, по данни на Асоциацията на автомобилните производители сте на трето място по продажби през първата половина на годината. Каква е оценката ви за пазара на автомобили у нас през тази година?

През 2011 г. се очакваше пазарът на автомобили да отчете ръст от около 10–15% спрямо миналата година, базиран на това, че кризата вече отшумява и наистина бизнесът започва да се раздвижва. Статистически това е така, но все още голяма част от фирмите вносители на автомобили изпитват затруднения от складовите наличности и ниските продажби. Най-вероятно са надценили очакванията, които са имали, и това е една от причините през 2011 г. да продължава да се случва феноменът с реекспорт на автомобили. Доста от автомобилните марки изнасят автомобили за западния пазар, като ги рапортуват като продажби в България. Именно заради това ние сме на трето място по продажби.

Нашата цел е тази година да увеличим продажбите си, но на вътрешния пазар. Завършихме миналата година на първо място и не сме се отказали отново да бъдем първи.

Кризата не е машина, която да свърши с натискането на "стоп" бутон, но вече има ясни макроикономически индикатори, че в България има растеж и че излизаме от кризата. Тя обаче не е свършила окончателно. Безспорно е, че едни отрасли се възстановяват по-бързо от други. Факт е, че в момента българската икономика изнася повече, отколкото внася и това е така, защото вътрешното потребление е слабо. Все още на много места се усеща стагнация и ние го виждаме, но това ще отмине.

- Как ви се отрази кризата? Взехте ли някакви непопулярни мерки? Наложиха ли се съкращения на хора?

Какво значи непопулярни мерки? Това е едно извинение за осъществяване на популярни мерки. Представете си, че бизнесът е една много добре организирана структура. Независимо от ударите, които понася, тя успява вътрешно да се нагласи. Можем да го наречем по много начини, но най-важното е, че на нас не ни се наложи да правим драстични промени.

Тойота Балканс ЕООД е собственост на Inchcape - най-големият в света дистрибутор на автомобили с бизнес на 5 континента, което ни позволява да сме изключително добре информирани за пазарните тенденции в света. Това ни позволи в България да видим проблема още през август 2008 г. и да започнем преструктурирането много по-рано. Затова като цяло то при нас премина изключително плавно. Да, ние оптимизирахме персонала си, но в много малки мащаби – положихме всички усилия да съхраним един от най-ценните си активи, а именно служителите на компанията.

Предприехме много други мерки за намаляване на разходите и тяхното оптимизиране - започнахме много рано предоговарянето с нашите доставчици на различни услуги и продукти, за да можем да посрещнем ударите на кризата и това ни даде преднина пред нашите конкуренти. Това, което постигнахме миналата и тази година е благодарение на силния дух, който запазихме в екипа си по време на кризата.

- На какво ви научи кризата?

Няма човек или индустрия, която можеше изобщо да предвиди такава криза. Тя повече се анализираше, отколкото се неутрализираше. Беше повсеместна и неслучайно всички анализатори казват, че това е най-голямата криза, която човечеството познава.

Научихме се да работим още по-усилено, още по-твърдо, да вярваме в успеха и да го постигаме. Всичко останало е вследствие на кризата, но генерални изводи не могат да се правят.

- Как се промени пазарът? Ваши колеги споделиха, че се забелязва преориентиране на купувачите към по-малки автомобили заради кризата. Има ли подобна тенденция и при вас?

Да, безспорно се наблюдава такава тенденция, но аз ще го определя по друг начин. Кризата помогна на българина да стигне по-бързо до Европа. Ако преди това с парите, с които разполагаше, искаше да си купи кола, с която да се покаже, то сега той стана много по-разумен. Вече прави сметка, вижда колко ще му бъде първоначалната вноска, колко ще му струва застраховката и т. н.

- Кой е най-продаваният ви модел?

Най-продаваните ни автомобили са Yaris, Auris и Avensis.

- Смятате ли, че новото ви предложение „10 години, 3 нови автомобила TOYOTA“ ще има успех? Все пак българинът все още не е свикнал да планува покупката си на автомобил, а и покупателните му възможности все още не са големи.

Нека да не подценяваме българина. Минаха повече от 10 години, откакто банковото кредитиране стана достъпно и навлезе във всички сфери на живота. Много от хората са купили и изплатили повече от един автомобил на лизинг, споделили са този опит и с приятели. Факт е, че тази програма е приета от клиентите. Всяка втора покупка на кола при нас е с тази програма.

- Има ли уловки в тези предложения?

Не, няма, това са коментари на празна платформа. Първо законът ни задължава да покажем абсолютно всички условия, което и ние сме направили в комуникацията си и на сайта си, след това мащабът на нашата компания и нашите лизингови и застрахователни партньори е такъв, че не можем да си позволим такива уловки. Нашите лизингови предложения – Toyota Optimal Leasing и 10 Години Нова Toyota под една или друга форма съществуват на развитите пазари от години - ние просто ги адаптирахме и пренесохме в България, позовавайки се на международния си опит.

- Защо българите да купуват нови автомобили?

Много често хората сравняват само паричната стойност на нов и употребяван автомобил и не си дават напълно сметка за всички разходи и фактори при употребата на тези автомобили след това. Новият автомобил предлага цяла съвкупност предимства пред употребявания – комплексна гаранция и оттам много по-ниски разходи за поддръжка, в пъти по-висока безопасност и сигурност на пътя, много по-нисък разход на гориво, много по-ниски вредни емисии, възможност за по-гъвкаво и по-изгодно финансиране и в перпектива – по-ниски данъци и такси. Ако всички тези фактори се добавят към уравнението, се оказва, че е всъщност по-изгодно и удобно да се шофира нов автомобил, отколкото употребяван.

Колкото до данъчните облекчения, България е навярно единствената държава в Европейския Съюз, където няма преференции за нови, чисти, икономични и хибридни автомобили. Асоциацията на автомобилните производители е в непрекъснат диалог с държавните институции за облекчения при покупката на нов автомобил. В момента дори тече диалог за хибридните автомобили. Разбира се, един държавен апарат трудно се променя, трябва добре да бъде представено какви са предимствата.

- Имате ли много върнати автомобили от лизинг?

Не, нямаме. Покупката на една Toyota в повечето случай не е емоционален акт, а е добре преценено и информирано дългосрочно решение. Нашите клиенти са прагматични хора, които правят добре обмислени покупки на продукти, които ползуват с години. Неслучайно Toyota задържа едни от най-високите остатъчни стойности при употребяваните автомобили – предлаганите автомобили са малко на брой и с голям остатъчен ресурс.

- Очакванията ви за пазара през тази година?

Не бих казал, че могат да се случат някакви изненади. Обикновено третото тримесечие е малко по-слабо заради периода на отпуските. Четвъртото тримесечие пък е едно от най-силните. Ако изключим износa на автомобили от България за Западна Европа, аз очаквам през тази година вътрешният пазар да запази равнищата си спрямо 2010 г.

Нашата цел е и тази година да бъдем на първо място. Подготвяме интересни следващи предложения, които надграждат сегашните. Тази година ще е по-добра от миналата за Toyota.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:07 | 10.09.22 г.
fallback