Как се развива пазарът на пилешко месо в България, кои са перспективните пазари за българските производители и какви са шансовете на малките и средните фирми от бранша да се развиват – това коментира пред Investor.bg Любомир Лозанов, изпълнителeн директор на „Амета холдинг“ , по повод амбициите на компанията да разшири възможностите на предприятието си за производство на пилешко месо в Разград.
Лозанов е изпълнителен директор на „Амета холдинг“ от 10 години. Преди това работи като експерт инвестиции в Българо-американския инвестиционен фонд. Завършва стопанско управление в Стопанския факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Специализира корпоративни финанси в Холандия. Сертифициран финансов анализатор (CFA).
Г-н Лозанов, какво се случва в момента на пазара на пилешко месо? Расте ли потреблението на пилешко и друго птиче месо в България или намалява?
През миналата година се очертаха три основни тенденции на пазара на пилешко месо. Вътрешното потребление на пилешко месо се развива успоредно с развитието на веригите, които го предлагат. Консумацията нараства по-бавно от преди, но все пак се увеличава. Бизнесът става все повече и повече експортно ориентиран.
Пилешкото е най-евтиното и здравословно месо. Делът на птичето месо в консумацията на животински протеини от домакинствата, като отчитаме и рибата, е най-голям – 21,3%, следват млените меса и малотрайните колбаси (с по 15,7%) и свинското (13,5%), по данни от статистиката.
Увеличението на потреблението на пилешко месо е за сметка на редуцирането на червените меса в Европа. Според доклад на Департамента за външните пазари към Министерството на земеделието на САЩ (FAS USDA) през 2011 г. се очертава увеличение на потреблението на пилешко в целия ЕС, като консумацията на месо от бройлери се оценява на около 8,92 млн. т, което е ръст от 1,6% спрямо предходния стопански сезон.
У нас конкретно консумацията на пилешко месо нарастваше и през 2010 г., макар и с неголямо темпо. Ограниченият прираст на производството се реализира въпреки финансовата криза.
През 2010 г. данните сочат, че консумацията специално в домакинствата е нараснала до 10,9 кг на човек спрямо 10,2 кг на човек през 2009 г. Това е близо 2% увеличение – ръст, по-висок от този при консумацията на кайма например.
Като цяло по наша оценка определено има тенденция консумацията да се прехвърля към храненето вкъщи. Смятаме, че 70% от пилешкото е консумирано от домакинствата, а останалото количество – в заведенията, като включваме и туристите по морето.
- Как се движат цените на птичето месо в момента в сравнение с миналата година?
Главният индикатор, чрез който се определят цените на месото и месните продукти в нашия бранш, са цените на зърнените култури на световния пазар. Те основно влияят върху себестойността, а не обемите на вътрешното производство. Не бих могъл да коментирам абсолютни стойности, но мисля, че на всички е ясно, че понятието за пазар и цените на него далеч надхвърлят границите на България.
- Каква част от предлаганото пилешко месо на българския пазар е вносно?
Промишленият добив на птиче месо през 2010 г. в България достигна 99 хил. тона. Вносът на птиче месо беше 81,3 хил. тона, а износът – 45,6 хил. тона.
Зная, че потребителите са чувствителни към темата за вносното месо, но вече сме на по-голям пазар и всички стоки се движат свободно. Както ние можем да изнасяме към Великобритания, така и полските и румънски производителни могат да внасят в България. Важното е обаче, че всички работим при едни и същи правила по отношение на данъци, производство и безопасност.
В тази сфера аз виждам огромен напредък, който се реализира по различни направления от Националната агенция за приходите, Министерството на замеделието и храните и Българската агенция по безопасност на храните. Вярвам, че ще успеем да изравним правилата за всички производители.
- Кризата засегна голяма част от ресторантите, включително и по Черноморието. Как се отразява това на вашия бранш?
Истината е, че 2009 и 2010 г. бяха трудни за ресторантския бизнес, но поне се изясни кои обекти ще се развиват и с какви концепции. Като цяло това е различен бизнес и на всеки клиент от ХоРеКа пазара (хотели, ресторанти, кафетерии) се предлага решение според неговите нужди.
През втората половина на 2010 и 2011 г. вече наблюдаваме възстановяване в този сектор. Тези, които приспособиха концепциите и се вслушаха в клиентите си, са супер успешни. Ние доставяме продукти на български и чуждестранни клиенти, включително сме международен KFC доставчик клас А и сме оптимисти за развитието на нашите партньори.
- Какви инвестиции направи „Амета холдинг“ през последните години и какво предстои през 2012 г.?
Инвестирахме 35 млн. лв. само през последните 5 години и базата ни за растеж е изградена. 30% от производството ни се изнася за Гърция, Румъния, Македония, Великобритания, Ирак и Западна Европа. Инвестициите през 2012 г. ще са свързани основно с оптимизиране на процесите и ефективността на компаниите ни.
За нас 2010 г. беше трудна, но и успешна. Направихме поредната стъпка в производството и увеличихме продажбите с 20%.
- При посещението на американския посланик във вашето предприятие в Разград бе обявена възможността да се открият 400 нови работни места. Какви са тези възможности?
Развитието на пазара и най-вече увеличените възможности за износ. В момента в Разград работят над 640 човека. Ако износът се развива, след това можем да преминем на две смени. Втората смяна ще доведе и повече работни места. А стремежът ни ще бъде да се покрият повече външни пазари.
- Какъв пазарен дял има предприятието в момента и очаквате ли да го разширите?
Осигуряваме 40% от производството на пилешко месо в страната (за 2010 г). Произвеждаме огромна гама от пилешки продукти всеки ден - охладени и замразени, пакетирани и насипни, за магазини и ресторанти, мариновани и по задания на клиентите. Наши пилешки продукти има във всички основни вериги магазини - Билла, Кауфланд, Лидл, Пикадили, Карфур, Метро, Т-Маркет, Фантастико, СВА, ХИТ и др.
Както споменах, през 2011 – 2012 г. фокусът е върху износа, но сме предвидили подкрепа за всичките си клиенти в България, които отварят нови обекти.
- След като 30% от производството ви се изнася за Гърция, Румъния, Македония, Великобритания, Ирак и Западна Европа, планирате ли разширение към нови пазари?
Бизнес целите ни са да запазим и разширим износа към тези държави, както и да увеличим износа към арабския свят, където виждаме огромен потенциал. Либерализирането на търговията с Македония, а впоследствие и със Сърбия ще отвори нови възможности.
Въпреки обстановката в Гърция развиваме бизнеса с внимателни стъпки, но тази година се очертава да е добра за този пазар. В Румъния ситуацията е по-особена заради предимствата, които местните производители имат, но вече се оформя един регионален пазар – Южна Румъния, България, Македония и Гърция.
Износът е основен стимулиращ фактор да увеличаваме производството на „Амета“.
- Имат ли шанс малките и средните производители във вашия сектор да оцелеят в сегашната пазарна ситуация?
Статистиката на Министерството на земеделието и храните сочи, че през 2010 г. броят на малките стопанства, в които се отглеждат пилета за месо, се увеличава и през декември 2010 г. те са с близо 30% повече спрямо 2009 г.
От друга страна, в нашия бранш има много големи и строги изисквания по отношение на стандартите за качество. Ние например сме сертифицирани по HACCP и ISO 9001-2000. Съвсем наскоро минахме пореден ре-одит за 2 сертификата за качество - IFS (Международен стандарт по храните) и BRC (Глобален стандарт за безопасност на храните).
За някои производители е по-трудно, но всеки си намира нишата в зависимост от специализацията си и сферите, в които е по-ефективен от конкурентите си. Шансът е свързан с това колко си ефективен в производството и продажбите си и не зависи толкова от размера на предприятието.