Според различни проучвания ежедневно жените използват средно по 9 козметични продукта. Това не включва грима, в който има над 100 химично произведени съставки.
След като химията завладя живота ни, в последните няколко години потребителите се ориентираха към здравословния, „зелен“ начин на живот и все повече се обръщат към природата. Те търсят биологично произведени храни, дрехи от естествени материи, натурална козметика.
Пазарът на биологичните продукти расте с всеки изминал ден, включително и пазарът на био козметика. За 2011 г. европейският пазар на био козметични продукти достигна около 2 милиарда евро.
Първите стандарти за производство на био козметика са разработени в Германия, която е и най-големият пазар на подобни продукти. Единни изисквания за производство обаче няма, затова и често на българския пазар се злоупотребява с етикета „био“.
Българският потребител като че ли слабо познава биологичните козметични продукти. Те обаче имат голямо бъдеще на пазара, който продължава да расте с изключително бързи темпове.
Как да разпознаем био козметиката, каква е конкуренцията в сегмента на българския пазар и къде стои България в международен план – разговаряме с Мария Спасова, мениджър продажби на българската фирма за производство на био козметика "Христина"
- Да започнем от самото начало – какво точно означава „био козметика“ и как потребителят да я разпознае сред многообразието от козметични продукти?
Био козметиката се отличава от обикновените козметични средства, предлагани на пазара, заради влаганите екстракти. Те са отгледани без изкуствени торове, хербициди, пестициди или са диворастящи, събрани в екологично чисти райони. Био козметиката не съдържа съставки от животински произход или от генетично модифицирани организми.
Композициите не се обработват топлинно, както при традиционното приготвяне, а използваните студени технологии позволяват да се съхранят ценните свойства на компонентите. Не се използват и йонизиращи лъчения при обработката им. Не се използват изкуствени и синтетични вещества, продукти на петролната промишленост, които могат да нарушат защитната бариера на кожата и да увредят структурата на роговия слой. Не съдържат и изкуствени консерванти, които могат да увредят клетките на кожата. Ролята на консерванти се изпълнява от етерични масла, смоли, восъци.
Общо казано, био козметиката - това са продукти, в които се влагат само натурални, биологични съставки. Използват се етерични масла, восъци и смоли, вместо изкуствено създадени консерванти. Самите съставки имат сертификат, че са произведени биологично. Влагането на такива съставки в козметиката прави крайния продукт био.
За съжаление, в България няма лого, лейбъл, чрез който да е ясно, че биокозметиката е био. Няма организация за сертифициране на готови козметични продукти. Органи, които издават такива сертификати, има в Швейцария и Франция. Продуктите, които носят техните знаци в България, са много малко и са създадени основно във Франция.
Ако става въпрос за български био продукт, хубаво е да се чете съдържанието. За да е био, той не трябва да съдържа парабени, например. Затова трябва да се чете съдържанието, няма как по друг начин да се разпознае.
- Има ли стандарти за производство на био продуктите в козметичния бранш?
Има стандарти, но не и общи и конкретни изисквания. Всеки производител, когато закупува суровината за създаването на такъв продукт, взимайки суровината, трябва да получи и сертификата за биологичен произход на самите съставки, които ще влага в козметичния продукт. Има сертифициращи организации, които издават удостоверения за биологично производство на самите суровини. На розовата вода, на лавандуловата вода, на пчелния восък и на другите съставки.
- Колко струва издаването на сертификат за един био козметичен продукт от чужд сертифициращ орган, след като такъв няма в България?
Цените са много високи. Дали сме запитване, получихме цена от около 6 000 евро на продукт, което за момента е непосилно за нас. Има и допълнителни годишни такси. Имайки предвид, че гледаме да продаваме на добра цена, сносна за българите, които искат да ползват био продукти. Ние предлагаме над 400 продукта, които правим на основата на биологични съставки, билки, смоли, пчелни восъци. Ако направим само за един от тях такъв сертификат, излиза сякаш, че останалите не са био продукти. Непосилно е засега да си позволим такава инвестиция, а и крайната цена на самите продукти много ще се натовари.
- Как се извършва сертифицирането на биологичните козметични продукти?
За всяка една съставка в крайния продукт се дава сертификат оттам, откъдето е закупена. Тези сертификати се обработват, отделно се правят лабораторни изследвания. Ние имаме всички документи, имаме и анализи, но високата цена ни спира да сертифицираме всички продукти.
- Как оценявате пазара на био козметика, като се има предвид, че в последните години био се превърна в един вид мода?
Преди години всеки се радваше на лъскавата опаковка, на голямата реклама. Сега пазаруването е много по-осъзнато. В другите страни био продуктите навлязоха отдавна като друг вид продукт и всеки има възможност да избере какво точно иска да закупи. Хората и в България започнаха да обръщат внимание на тези продукти, които са по-различни от супермаркетовата козметика, която се предлага с голяма реклама.
Като купуваме био продукт, е най-добре той да е произведен в страната, от която сме, или да е разработен специално за средата, в която живеем. Казвам го от опит.
Скоро бяхме в Шри Ланка, за да проверим какви са съставките в тяхната козметика за коса. Знаем, че в Шри Ланка жените имат невероятни коси. Искахме такива съставки, билкови екстракти, да внесем в България, и да правим продукти с тях за нашия пазар. Там стояхме 12 дни, беше много интересно. Като се върнахме и направихме тестове, оказа се, че тези екстракти са подходящи точно за тяхната географска зона. За нас тези съставки не биха имали същия ефект. По-хубаво за косите на българките от нашата чемерика, коприва и орехи няма. Бяхме изненадани от резултатите, защото всички обичат по-екзотичното. Реално погледнато, природата по нашите географски ширини ни е осигурила най-доброто, от което тук имаме нужда.
Ние сме много богата страна на всякакви билки. Имаме възможност да правим хубава козметика и храни и българите трябва, а и вече за щастие, все повече обръщат внимание на това, което е произведено в България, с нашите билки и добавки.
- Какво е бъдещето и потенциалът на пазара на био козметика и какво развитие ще претърпи той?
Био продуктите имат много голямо бъдеще, не само козметиката, но и храните. Хората е добре да се обърнат към природата. Обръщайки се към природата, хората ще живеят много по-дълго, спокойно, в по-добро здраве и по-щастливо. Това е бъдещето.
- Разкажете как се ориентирахте към бизнеса с био козметика и защо избрахте това поприще.
Историята на основателката на фирмата - Христина, е много интересна. Тя е отгледана от баба й Тина. Имала е и прабаба, която е била известна лечителка в Костенец. Приготвяла е кремове и мехлеми от разни треви. Като малка Христина е гледала какво правят нейните баби. Впоследствие става химик по образование, известно време е работила по специалността си. В един момент от живота си решава, че иска да се занимава с козметика. Тя навлиза в сферата и започва да прави за някои от своите клиенти, по индивидуални рецепти, според нуждите на всеки, различни маски и кремове по наследените и пазени от нея в тайна до тогава рецептури. Така започва и производството. Като инвестиция тя залага всичко, което притежава - наследството от дядо й, известен търговец, както и вярата в традицията и любовта към българските билки и желанието да създаде удовлетворение у хората.
- Каква е конкуренцията на пазара на био козметика в България?
На пазара има страшно много продукти, на които пише „био“. Някога всичко беше био, натурално, нямаше нужда дори да се изписва тази дума. А сега дори и да не са натурални всички съставки, които са използвани за създаването на един продукт, а има да речем само една такава, вече има надпис „био”. Съветът ми е да се чете съставът на етикета, защото понякога се злоупотребява с името. Една съставка, която е с биологичен произход, не прави целия продукт натурален. И само един надпис не трябва да влияе в избора ни.
Аз съм виждала опаковки на известни, големи, чуждестранни козметични фирми с продукти, върху които с огромни букви пише, че са био, а в състава им на латиница са изписани изкуствени консерванти и масла, произведени по химичен път.
Един човек, който не е запознат, много лесно може да се подведе и трудно да разпознае истинския био продукт.
В България вече има голям брой български производители на натурална козметика, което може само да ни радва, тъй като ценителите на продукти, произведени в България, са се увеличили.
Конкуренция има, но тя ни кара да се развиваме и да правим все по-нови, обогатени и по-добри продукти.
- Кои са основните чужди пазари на българските фирми за производство на биологични козметични продукти?
От гледна точка на транспорт и логистика е много по-лесно да се предлага на европейския пазар заради членството ни в Европейския съюз. Но пазарът е обсипан с всякакви стоки и продукти. По-малко се ценят нещата, за които няма голяма реклама. А ние не залагаме на голямата реклама, а на самите продукти.
Ние имахме възможността, с помощта на агенцията за насърчаване на малките и средни предприятия, да се представим на няколко международни изложения. На тях съумяхме да срещнем нашите чужди партньори.
Нищо не става веднага – отиваш на изложението, представяш си продуктите и намираш клиенти. За да сме конкурентни и търсени, трябва време, в което се изучава техният пазар и тяхната среда. Правят се продукти с консистенции и съставки, подходящи за кожата на хората в съответния район. Направихме подукти, специално разработени за пазарите. Това е неколкомесечна работа – с изучаване, търсене и подготовка на съставките. Така че зависи за къде се приготвя козметиката.
Имаме износ за руския пазар, за Близкия Изток. Имаме и серия, разработена специално за Гърция. Там не пробихме с нашето име, тъй като много гърци пътуват до България, а заради различният стандарт там продуктите се предлагат на по-висока цена и те предпочитат да си ги купуват директно от тук. Затова създадохме нова серия с по-различни съставки, отговарящи на техния вкус и с ново име.
- Какъв е имиджът на България на световния пазар на био продукти в козметиката?
България е позната по света с розовото масло, с розовата и лавандуловата вода. Много козметични компании търсят природни суровини в България, а сега заради тази добра слава се налагат и готовите български продукти.