fallback

А. Станев: Борика-Банксервиз очаква над 1,2 млн. електронни фактури през 2011 г.

Фирмата работи върху проект за трансевропейски банкови транзакции в евро в рамките на деня, като вече в него участват 14 банки

08:06 | 16.03.11 г.

Александър Станев, MBA, е прокурист на БОРИКА-БАНКСЕРВИЗ АД. Има 20 години опит в разработването и внедряването на национално значими проекти в областта на платежните и информационните системи. Ръководил е проектите по реализация на IBAN в системите на дружеството, СЕПА платежната система в евро БИСЕРА7-EUR и др. Участва в разработването на стратегията на развитието на техническата рамка за взаимна свързаност между клиринговите къщи в Европа.

- От 2010 г. предлагате Бисера7-EUR, колко банки вече ползват тази платежна система?

Участници в БИСЕРА7-EUR в момента са 13 банки. Всички те вече използват най-модерната платежна схема в Европа, а именно СЕПА. В края на 2010 г. ние успешно реализирахме и връзка SEPA Clearer, оперирана от централната банка на Германия - Дойче Бундесбанк. По този начин осигурихме достъп на нашите участници до още 3 595 BIC кода от 419 банки от 14 страни. Съвместно с колегите ни от клиринговите къщи от европейските страни в рамките на организацията ни EACHA (Европейска асоциация на автоматизираните клирингови къщи) активно работим по реализирането на единна схема за изграждането на връзки помежду ни, така че да осигурим възможност на всеки европеец да изпрати превод до всяка сметка в Европа, така като в момента го прави в страната си.

- Какви са цените за потребителите на Бисера7-EUR и успя ли услугата да намали цените отпреди това от около 30 евро и 3 дни за валутен превод от българска до българска банка?

Съгласно директивата за трансгранични плащания, банките у нас трябва да предлагат еднакви такси по преводите в евро, както на територията на страната, така и в Европа. Ние осигуряваме инфраструктурата, която обезпечава услугата. Това, което ни отличава, е, че нашата система осигурява транзакциите, постъпили в системата, да се изпълняват същия ден, т.е. евровият превод може да бъде получен от получателя на парите още същия ден.

- Очаквате ли цената за потребителите да падне до около 1 лв., колкото е цената за Бисера6, която е за левовите преводи?

В Европа от доста години активно се работи по т. нар проект Единна платежна зона за евро плащания, или СЕПА. Основната цел пред тази инициатива е изпълнението на преводи в рамките на цяла Европа толкова бързо, ефективно и качествено, както и националните общности. Или казано с прости думи, когато СЕПА е 100% факт в Европа, всички преводи от всяка европейска банка ще са по еднакви правила и технология. По този начин ще се засили и конкуренцията между финансовите институции по отношение на предлаганите платежни услуги на клиентите им. За България катализатор на този процес ще е приемането на еврото като официална валута.

- Какво планирате за продукта POBOS, посредникът, който го ползваше, върна лиценза си - планирате ли да го предоставяте на нови посредници, един или няколко?

Програмният продукт „Инвест –Трейд“, разработен от „БОРИКА - БАНКСЕРВИЗ“, е част от Системата за електронна търговия с ценни книжа и управление на портфейли „Инвест“. „Инвест“ успешно се използва от банки и финансови институции, търгуващи с широк спектър финансови инструменти на организирания капиталов и паричен пазар.

„Инвест –Трейд“ е разработен по инициатива на Инвестиционен посредник “Популярна каса“, който предостави на своите клиенти услугата за on-line търговия на фондовата борса под търговското име „POBOS“. В последно време продуктът „Инвест –Трейд“ се радва на засилен интерес, като само за последните шест седмици са извършени три нови инсталации. Всеки инвестиционен посредник, по своя преценка, има правото да си избере ново търговско име, под което да предлага своята услуга, стига да е обозначено, че авторът на програмния продукт е „БОРИКА – БАНКСЕРВИЗ“.

- eFaktura отчита 72% ръст на приходите през 2009 г. спрямо 2008 г., какъв е ръстът през 2010 г. и какъв дял от всички фактури в страната се издават през eFaktura?

Ръстът в броя документи за цялата 2010 г. спрямо предходната е близо 25%, което отчитаме за добър резултат за миналата година. Очакваните резултати за 2011 г. са още по-оптимистични – заложили сме 30% увеличение на броя документи, обработвани от системата eFaktura.bg. Ясно изразена тенденция е все повече фирми да приемат „зелените“ идеи в своята дейност, да си дават сметка за ефективността на своя бизнес и важността на отношенията им с клиентите.

Няма точни данни за броя фактури, които се издават в страната, но очакваме през 2011 през нашата система да минат над 1,2 млн. електронни фактури. Това е постижение, което според най-новите проучвания на пазара на електронни фактури в Европа, ни нарежда сред водещите 50 европейски оператори на подобни услуги.

- Какъв ръст отчита броят абонати на B-Trust и отчитате ли забавяне на увеличението, след като държавата на практика спря отстъпката от 5% при подаване на данъчна декларация през интернет, като я ограничи само до оставащия за внасяне данък, а както знаем, доходите от трудови, авторски договори, а вече и част от тези от наеми, се превеждат авансово?

Върху продажбите на удостоверения за електронен подпис винаги е оказвало влияние наличието на електронни услуги за фирмите и гражданите. Пример в това отношение бе изискването за фирми с над 40 служители, които задължително трябваше да подават информация за осигурените лица по електронен път в началото на 2010 г.

От ключово значение за ръста на продажбите на електронни подписи е наличието на повече услуги за физически лица. Създаването на такива услуги е непрестанен процес и се надяваме в близко бъдеще да се появят нови и удобни е-услуги за гражданите. Използването на електронни подписи намира все по-голямо приложение и в частни проекти, което обещава добри перспективи за доставчиците на удостоверителни услуги.

- Колко са абонатите на B-Trust в момента?

В момента в системата на B-Trust са регистрирани над 60 хил. валидни удостоверения за електронен подпис от различните видове. Основният процент от тях са професионални УЕП (Универсален Електронен Подпис), които се използват от бизнеса.

- Въпреки кризата през 2009 г. отчитате 1% ръст на продажбите си до 11,77 млн. лв., както и запазвате печалбата около 1,4 млн. лв. Успяхте ли да постигнете ръст и през трудната 2010 г.?

Резултатите ни за 2010 г. доказват, че „БОРИКА – БАНКСЕРВИЗ“ е стабилна и постоянно развиваща се компания, която постига набелязаните цели. Разбира се, най-важното събитие за изминалата година беше сливането на „БОРИКА“ АД с „Банксервиз“ АД. За нас това обединение означава нови възможности за оползотворяване на общите ресурсите и потенциала на новата компания в синергия, която да продължи тенденцията за устойчиво развитие.

- Кажете нещо повече за системите за мобилни разплащания, тоест безкасовите плащания в магазини и управление на банкови сметки чрез чип в СИМ картата на мобилния телефон - планирате ли подобна услуга или не виждате достатъчно потенциал в сектора?

Това е много перспективен и интересен бъдещ пазар и всички са наясно, че мобилните плащания са следващата голяма стъпка в еволюцията на платежните системи и технологии. В Америка, Европа и Азия вече стартираха пилотни проекти, но решенията са различни като технология, възможности и потенциал. Освен това от изключително значение е и изграждането на инфраструктура, подобна на тази, обслужваща картовите плащания, обхващаща голям брой финансови институции и търговци. Така че развитието в тази сфера тепърва предстои не само у нас, а и в световен план.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:51 | 13.09.22 г.
fallback