Николай Кабакчиев е оперативен директор на Летище София ЕАД от 2010 г. Преди това е бил ръководител отдел „Информационно обслужване“ и заместник-изпълнителен директор в направление „Сигурност“. Има дългогодишен мениджърски опит като търговски директор на компания, проектираща системи за сигурност.
Николай Кабакчиев е завършил висшето си образование по икономическа информатика в СА „Д.А.Цанов“.
- Г-н Кабакчиев, през 2010 г. летището има рекорден пътникопоток. Доколко ръстът се дължи на полети до Испания, тъй като има тълкувание, че българските емигранти вече не ползват автобусни превози, а самолети, за да пътуват до България?
Пътуващите до Испания през 2010 г. са се увеличили с близо 14% спрямо 2009 г. Техният дял спрямо общия брой пътници е 4 на сто.
- Към/от кои страни се увеличава и към/от кои страни намалява пътникопотокът през 2010 г.?
Най-голямо увеличение на пътникопотока се наблюдава от/до Турция (71%), Унгария (48%), Холандия (37%), Австрия (34%), Дания (24%), Франция (16%), Испания (14%), Украйна (14%), Италия, Полша, Израел с 11%, Германия (8%), Швейцария (6%). По-малко е увеличението до Румъния, Гърция, Русия, Ливан и Белгия. Лек спад от 7% е отчетен при пътуващите до Англия и Чехия. Броят на пътувалите до Малта се запазва на нивото от 2009 г.
- Пусната ли е в действие системата за кацане при мъгла, чиято липса в предишни години затормозяваше работата на летището?
Това не е „система за кацане при мъгла“. Това е система за кацане при ниска видимост, която може да бъде причинена от сняг, дъжд, мъгла или друго метеорологично явление.
От 2008 г. пистата е оборудвана с такава система - категория ІІІА на ИКАО (ICAO International Civil Aviation Organization), което позволява да се осъществи безопасно кацане при видимост на пистата 175 м и повече.
- Какво е изменението на броя пътници в ски чартърите през 2010-2011 спрямо 2009-2010 г.?
През януари 2011 г. се наблюдава спад от 5% на превозените туристи спрямо същия месец на 2010 г.
- Каква печалба ще отчете летище София през 2010 г.?
Печалбата, която очакваме да отчетем за 2010 г., е около 14 234 000 лв.
- Колко малки самолети и хеликоптери на фирми и частни лица домуват във вашите хангари?
Летище София не притежава хангари. С такива разполагат различни авиационни оператори и организации по техническо обслужване на въздухоплавателни средства. Между 6 и 8 малки летателни апарата местодомуват на столичното летище.
- Има ли увеличение при пристиганията на малки самолети през 2010 г.?
С 4% са нараснали полетите в сектора на бизнес авиацията през 2010 г.
- Скоро ребрандирахте безмитните си магазини, каква е целта на това действие?
От началото на 2011 година създадохме нов бранд на магазините на Летище София за безмитна и травъл ритейл търговия. Успяхме да постигнем по-атрактивна визия за привличане вниманието и интереса на пътниците. Индивидуализирахме ги в зоните, в които са разположени. В салоните за заминаване на терминали 1 и 2 магазините са SA Buy Bye shop, за пристигане – SA Stop Buy shop, а специализираният магазин за български напитки и сувенири е SA Spirit of Bulgaria. Поставихме логото на Летище София (SA), разбираемо, за да акцентираме, че ние сме собственик и оператор на тези търговски обекти.
- Какъв ръст на приходите и печалбата от безмитните магазини отчетохте за 2010 г. спрямо 2009 г.?
Поради икономическата криза нивото на приходите от магазините през 2010 г. се запази на равнището на 2009 г., но своевременно бяха предприети съответните мерки за ограничаване и намаляване на разходите. В резултат на това печалбата за 2010 г. бележи ръст спрямо 2009 г. с 5,2%. През месец декември 2010 увеличението на продажбите е над 13 на сто в сравнение със същия месец на предходната година. Показателно е сравнението и за месеците януари през 2010 и 2011 година – ръст от 22,4%.
- Колко са безмитните магазини, как са разпределени на двата терминала и Летище София АД ли е оператор или са отдадени под наем?
„Duty Free” и „Travel Retail” магазините са общо девет, два от които са за български напитки. Разпределението им на двата терминала е следното:
Терминал 1 Заминаване – общо 4 бр.:
1 бр. „Duty Free” и „Travel Retail” /„Buy/Bye shop”/ ; 1 бр. български напитки / „Spirit of Bulgaria”/; 1 бр. за ВИП пътници; 1 бр. за екипажи.
Пристигане: 1 бр. „Travel Retail” /„Stop Buy shop”/
Терминал 2 Заминаване – общо 3 бр.: 2 бр. „Duty Free” и „Travel Retail” /„Buy/Bye shop”/; 1 бр. български напитки / „Spirit of Bulgaria”/;
Пристигане: 1 бр. „Travel Retail” /„Stop Buy shop”/
Както вече споменах, всички магазини са собственост и се оперират от „Летище София” ЕАД.