Александър Манолев е завършил е University College of London, Великобритания – специалност „Икономика“. Специализирал е в Будапеща (Унгария), в Прага (Чехия) и в Лондон. От средата на 2002 г. e директор по търговските въпроси в „Транскарт” АД. От май 2004 г. до май 2005 г. е директор „Интеграция и развитие” в ЗАД „Булстрад Виена Иншуранс Груп” АД.
След това става изпълнителен директор и член на Съвета на директорите на „Булстрад Здравно Осигуряване” АД. От декември 2006 г. до декември месец 2009 г. Манолев работи като ръководител дирекция в "Мобилтел" ЕАД. Преди година поема поста председател на Съвета на директорите и търговски директор на "Булгартабак Холдинг" АД.
С председателя на Съвета на директорите и търговски директор на "Булгартабак Холдинг" АД Александър Манолев ръзговаряме относно маркетинговата и ценова политика на компанията, постигнаните резултати и визия за бъдещето.
- Г-н Манолев, какви са очакванията Ви за пласираните през изтичащата 2010 г. количества цигари на „Булгартабак Холдинг“ АД за нашия и международните пазари?
Остава около половин месец до края на годината, така че не бих искал да се ангажирам с предположения. „Битката“ на пазара е сериозна, по принцип през декември се пуши много покрай празниците.
В конкретика, мога да Ви кажа какво се случва на вътрешния пазар и за експорт към момента, без все още да обобщавам. „Булгартабак холдинг” продължава да бъде лидер в страната благодарение на богатото си продуктово портфолио и високо качество на произвежданите от нас цигари.
Към деветмесечието на 2010 г. на вътрешния пазар сме реализирали 2187 тона цигари, а на външни пазари - близо 9300 тона. Това значи, че при експорта ръстът в обемите е 59% спрямо същия период на миналата година. Най-голям е износът ни за Близкия Изток, но нараства и този за Европа, особено за съседните ни страни.
- Кои марки са най-търсени у нас?
Най-търсената наша марка, която е и най-продаваната като цяло марка цигари в България е „Виктори”. Сега „Виктори” е номер едно в страната с близо 18% пазарен дял, други наши марки са в топ 10 на най-продаваните цигари в България.
- Какъв е пазарният дял на компанията към края на годината и има ли повишение спрямо миналата?
Пазарният ни дял към момента е малко над 37%. Ще отбележа, че за пръв път след демонополизацията на пазара, тази година вече 5-6 месеца пазарният ни дял върви нагоре и се надяваме тази тенденция да се запази и в бъдеще.
- Планирате ли новости в дизайна на кутиите на марки цигари за догодина?
Да, ще има новости. Предвиждаме към края на януари 2011 г. да пуснем „Victory Light” в новата му осъвременена опаковка.
През следващата година планираме промяна в дизайна и на други наши марки цигари, но нека засега това бъде изненада. Все пак ще кажа, че новият дизайн ще бъде факт по всяка вероятност към края на март.
- Какви инвестиции в парично и материално изражение ще направи Булгартабак през следващата година?
По-големите инвестиции при нас по-принцип обхващат период по-дълъг от година, защото например новите линии за производство на цигари се изработват по поръчка по посочени от нас параметри.
Инвестиционната ни програма за следващата година е насочена в няколко направления. През месец март предвиждаме инсталиране на линия за раздуване на рязан тютюн в „София-БТ” АД. През септември следващата година очакваме да бъде монтирана и пусната в експлоатация машина за производство на цигари тип „super slim”, с което ще се разнообразят предлаганите от компанията формати.
За увеличаване капацитета на фабриките за утвърдени вече на пазара формати цигари, предстои монтаж на нова линия за производство на „слим” цигари в „София-БТ” АД, както и на нова линия за производство на комбинирани филтър цигари в „Благоевград-БТ”. Макар че реализацията на практика на тези инвестиции предстои другата година, през тази година бяха положени доста усилия за тяхното осъществяване.
- Това означава ли, че планирате пускането на пазара на нови марки цигари?
Да, с внедряване на посочените нови линии ще пуснем и новите марки цигари, а също ще има и осъвременяване на дизайна на съществуващи марки. По-точно, новите марки ще стартират с влизане в експлоатация на новите линии, т.е. през есента.
Това, което най-скоро предстои, още до края на годината, е пускането на пазара на две наши марки в опаковка от 10 цигари. Това са „GD” и „Melnik”. В началото на 2011 г. ще пуснем и трета наша марка в подобна опаковка. За експорт имаме специално разработена нова марка, съобразена с вкусовете на африканските страни.
- Среща ли голяма конкуренция Булгартабак на нашия пазар?
Пазарът на цигари в България сега е изключително конкурентен. Смятам, че това в голяма степен се дължи на високия дял на сивия сектор, който свива като цяло пазара на легалните цигари с бандерол и съответно платен акциз.
Сега контрабандните цигари в големите градове са около 34% от пазара, а в малките населени места този процент е още по-висок. Например, към ноември миналата година продажбите на цигари с бандерол в страната бяха около 1300 т общо, а сега са около 850-900 тона. Това явно намалява и приходите на компаниите, продаващи цигари с платен акциз. В тази обстановка е нормално и да се ожесточи „битката“ за пазарен дял.
Ще кажа, че сега през декември отново има увеличение на контрабандата на цигари, макар че се води борба срещу нея.
Въпреки конкуренцията, смятам че се справихме добре през годината, т.е., като пазарен дял сме доволни от постигнатото, обаче като обем резултата е под това, което очаквахме.
- Свитият обем на вътрешния пазар влияе ли на приходите и на печалбата на компанията?
Печалбата ни ще бъде в пъти по-висока от миналата година. По официални данни за 9-месечието, цялата консолидирана нетна печалба на „Булгартабак холдинг“ е близо 18,2 млн. лв., което е най-доброто постижение за последните 5 години.
За годината е рано да се каже колко ще е печалбата. Приходите като цяло също са се увеличили, но трябва да се има предвид, че около 81% идват от износ.
Що се отнася до реализирания обем цигари, той като цяло бележи увеличение. То се дължи на увеличението на експорта с около 60%, което компенсира спада на вътрешния пазар.
Увеличените приходи се дължат и на увеличението на цените на продаваните в чужбина цигари.
Общият обем на реализираните цигари е увеличен спрямо миналата 2009 г., но както казах, за сметка на износа.
За увеличението на печалбата ни има роля и намалението с 16% на административните разходи за 9-месечието на 2010 г.
- Г-н Манолев, предвижда ли се промяна на цените на цигарите на Булгартабак през 2011 г.?
Все още обмисляме ценовата си политика за 2011 г. и анализираме пазара като цяло, като в този сектор той е много динамичен. Цените на някои марки цигари тръгнаха надолу, на други – нагоре. От друга страна, и сигналите на потребителите са разнопосочни, за това как се възприемат движенията на цените. Бих казал, че към края на януари ще имаме яснота по въпроса.
Това, което мога да кажа към момента е, че за някои наши марки ще има повишение на цените, но е възможно за други да има намаление. Всъщност, резки промени в цените на цигарите ни няма да има. Промените засега планираме да бъдат в рамките от няколко до 10-20 ст. на кутия нагоре или надолу в цената.
- Какво ще кажете за пазара на цигари в България и мястото на Булгартабак на него през 2011 г.?
Ще обобщя, че очакванията ни са да продължи тенденцията на увеличение на пазарния ни дял в страната и през 2011 г. В Европа няма бивш монополист в нашия бранш, който вече пета година да е лидер на пазара като „Булгартабак холдинг“ АД. Относно експорта смятаме да навлизаме и на нови пазари, а на съществуващите стоим доста добре.
Най-големият проблем в момента обаче пред нас е сивият сектор, защото ние сме лидер да пазара и по тази причина губим най-много.
Затова се надявам за другата година ръстът ни на вътрешния пазар да дойде главно от намаляване на контрабандните цигари.
- Г-н Манолев, а какви са очакванията Ви за предстоящата приватизация на компанията?
Информационният меморандум беше предаден от консултанта на Агенцията по приватизация и следприватизационен контрол в средата на миналия месец. Следва Агенцията да се запознае и произнесе по него, след което предстои избор на метод за приватизация, което е изцяло в нейните компетенции.
Нашата визия за 10-годишното развитие на компанията е залегнала в информационния меморандум. Този анализ е необходим, за да се остойности компанията към момента и да се даде становище колко би струвала след 5-10 години.
Свързани компании: