Николай Логофетов е роден през 1973 г. Завършил е УНСС. Работи в сферата на животозастрахователната дейност отначало в Булстрад-Живот, а впоследствие и в AEG-Life. От 1999 г. е изпълнителен директор и председател на управителния съвет на Граве България, част от австрийската група Grawe.
- Г-н Логофетов, животозастраховането вече като че ли излиза от кризата, след 7,4% ръст на годишна база през април и 5,1% на годишна база за първите 4 месеца на 2010 г. Какви са причините за тези ръстове?
Има тенденции за разведряване, но бих изчакал още няколко месеца, в които пазарът реализира реален ръст, за да кажа, че ситуацията трайно се подобрява. Резултатите в момента в животозастраховането са леко изкривени от появата на нова компания на пазара ("Синдикална ВЗК", б.а.), която отчита по-сериозни ръстове, докато при основните играчи резултатите са близки до миналогодишните.
- Продължава ли тенденцията на спиране на вноските по полици?
Това е показател, който ме кара да съм малко по-сдържан за изводи, че финансовата криза отшумява, все още има немалък процент хора, които откупуват или прекратяват своите полици.
- А как конкретно се справя вашата компания?
Спрямо миналата година имаме известен ръст в продажбите. Нашето очакване, е че през 2010 година трябва да имаме ръст от 10-15% на премийния приход спрямо миналата година.
През 2009 г. пазарният ни дял е 7% в животозастраховането, което ни отрежда 6-то място в сектора. По печалба сме на 5-то място сред застрахователите въобще с печалба от над 1,3 млн. лв. В последните 9 години имаме печалба, като нашият подход не е да работим на загуба, за да растем.
- Кога очаквате да бъдат достигнати предкризисните нива на премиен приход в животозастраховането след силния спад през 2009 г.?
Около 2012 г.
- Колко годишни могат да бъдат спестовните полици при вас и как ще убедите младите да се застраховат, предвид факта, че за тях тази услуга е най-изгодна?
За момента спестовните застраховки по-скоро не са особено популярни сред младите. Средната продължителност на нашите полици е 20 години, като максималната е 30 години. Забелязва се тенденция към засилващ се интерес в по-младите прослойки. Когато започнахме преди 10 години, средната възраст на лицата по новосключените застраховки беше 41-42 г., сега е 36-37 години.
Младите започват да се интересуват от този продукт, когато започнат да работят, навлизат в определена професия или когато за кратко време успеят да се утвърдят. Спестовната застраховка е търсена и от хора, които създават семейство между 25-30 г. възраст.
Причините за по-високия интерес са в повишения среден стандарт през последните години, а също така компаниите и продуктите стават по популярни в съзнанието на младите хора.
Фактът, че те обменят все повече информация и имат възможност да се сблъскат със западната култура и модел също оказва влияние. Някои млади хора са пътували, учили или работили в чужбина. Всичко това оказва своето влияние. Промяната на генерациите и съзнанието за социалната държава от преди 20-30 години вече не е каквото беше и е нормално младото поколение да поеме грижата за собственото си здраве и бъдеще.
Със сигурност при младите хора коефициентите са по-изгодни спрямо възрастните хора, тъй като вероятността да доживеят следващите 30 години е по-висока. Има разлика дали сте мъж или жена. Риска при по-младите е по-висок по отношение на злополуките между 20 и 26-27 г. възраст. Но на тези години вероятността от тежко заболяване е по-ниска. При ранно сключване на застраховка един 25-годишен мъж спрямо 50-годишен мъж ще имат разлика в крайната застрахователна сума, ако се застраховат за един и същи срок поради по-благоприятните тарифни числа за младите.
- Какъв срок на полицата препоръчвате, по-кратък или по-дълъг?
Винаги по-дългия, защото той дава доста предимства. Ако клиент плаща 1 000 евро годишно за 10-годишна полица, неговото покритие би било около 10 000 евро от деня на сключване на полицата. Ако плаща по 1 000 евро/годишно за 25 годишна полица неговата застрахователна сума ще е около 25 000 евро. И ако след 3 години настъпи събитие при платени едни и същи суми в единия случай, обезщетението ще е 2,5 пъти по-високо. Също така при по-дългите срокове спестяването и натрупаната допълнителна доходност ще са доста по-големи.
Трябва да се разбере, че това не са пари, които се губят, а тези пари се връщат накрая, както и носят доходност, която е по-висока, колкото е по-дълъг периодът. В десетте години от дейността ни до момента сме разпределили средно по 6% годишна доходност в евро.
- Къде и как инвестирате средствата?
До голяма степен ползваме инвестиционната компания Секюрити, която е австрийско инвестиционно дружество, 100% собственост на Граве, което ни съветва и консултира къде да инвестираме.
- Имате ли инвестиции в България?
Да в ДЦК, ЗУНК и облигации
- Доколко са интересни за вас застраховките „Трудова злополука“ и като цяло рисковите продукти?
Бих казал, че това не е нашият сегмент или ниша, по-голяма специализация имаме в дългосрочното спестовно животозастраховане. Но тези продукти също са интересни и имат своето присъствие, още повече че има задължителна застраховка „Трудова злополука“.
- Кога планирате стартирането на застраховка „Гражданска отговорност на държателите и собствениците на МПС“?
Не бих казал, че имаме дата или срок. В близките 2 години по-скоро няма.
- Защо едни от първите ви общозастрахователни продукти са насочени към домашното имущество?
Нашата насоченост е към индивидуалния потребител и клиент, там вярваме, че е нашата сила. Ние сме семеен тип застраховател или застраховател с подход към личността. Смятаме, че най-големият потенциал, който не е разгърнат, е към индивидуалния клиент и по отношение на живота му, и по отношение на дома му, но също така и към имуществото на малкия и среден бизнес, което е вторият продукт в имущественото застраховане, които стартирахме. Той обхваща офиси, семейни хотели, магазинчета, малки предприятия, ресторанти.
В имущественото застраховане имаме и традицията и опита на компанията майка.
- А какъв е потенциалът пред автомобилното застраховане?
Автомобилното застраховане присъства в някои компании от групата, но при нас не. То е необходимо за всяка по-значима застрахователна компания, ако е добре оценено като бизнес, то може дори да не е на загуба и със сигурност е бизнес, който отваря врати към други продукти. Последното е неговата най-значима роля, както и това, че с повишаването на стандарта, броят на автомобилите значително се увеличи, с изключение на последната година.
- Защо построихте Граве бизнес център на бул. Цар Борис III в София и не е ли прекалено голяма сграда за нуждите на застрахователя?
Граве груп има 3 насоки, основната е застрахователната, втората е банковата и инвестиционната дейност, като Граве притежава 3 австрийски банки (Capital Bank (частно банкиране), Bank Burgenland (регионална) и Security (инвестиционна банка). Третата насока е строителството и управлението на недвижима собственост.
Граве като 182 годишна компания притежава значителен портфейл от недвижима собственост, компанията е ситуирана в гр. Грац и там централната улица и по-значимите сгради са на Граве, във Виена притежава доста сериозни имоти в центъра на града, както и в другите градове на Австрия. В последните 10 години Граве започна да изгражда собствени сгради, където има дъщерно дружество, като това е и част от инвестиционната политика, която е тясно обвързана със застрахователния бизнес. Имаме ангажимент към клиентите в животозастраховането за постигане на определена доходност и инвестицията в качествен имот е допълнителна гаранция и алтернатива за постигане на добра доходност, която да разпределим между застрахованите.
Инвестицията също така е възможност компанията да има представителен и красив собствен офис в тези столици или големи градове, където развива застрахователна дейност.
Сградата ни в София е най-високата сграда в портфейла на Граве груп. Ще отдаваме под наем една голяма част от нея. В сериозен етап на преговори сме за финализиране на няколко големи сделки и вярвам, че до няколко месеца ще бъде напълнена, като към момента все още не е действаща. Наемните нива са по-ниски отколкото преди две или три години, но са такива, че да ни дадат гаранция, че инвестицията ще бъде добре изплатена.
Реалистичните или по-скоро пазарните наемни нива в момента са около и дори под 10 евро/кв. м., което е 50% спад спрямо 2007 г.
- Ще доведе ли строителството на автомагистрала Тракия до повишаване на животозастрахователния пазар поради нуждата от сключване на застраховка „Трудова злополука“?
Възможно е да има известно оживление, но то по-вероятно ще засегне 2-3 компании.