Въглеродните емисии на най-богатия 1% от човечеството са над два пъти повече от тези на 3-те млрд. души, които съставляват по-бедната му половина, сочи нов доклад на неправителствената организация Oxfam, който разглежда 25-годишния период на безпрецедентен ръст на емисиите.
Докладът Confronting Carbon Inequality се базира на проучвания, проведени съвместно със Stockholm Environment Institute, и се разпространява в навечерието на срещата на Общото събрание на ООН на тема глобални предизвикателства, включително климатичната криза.
В доклада се оценяват емисиите от потреблението на различни групи хора на базата на техните доходи в периода между 1990 и 2015 г., през който количеството въглероден диоксид в атмосферата се удвои.
През този период най-богатите 10% (приблизително 630 млн. души) са формирали над половината (52%) от емисиите на въглероден диоксид. Най-богатият 1% пък е генерирал 15% от емисиите - над два пъти повече от тези на по-бедната половина на човечеството (7%).
Общото увеличение на емисиите на най-богатия 1% е било три пъти по-голямо от това на по-бедната половина от населението на Земята.
Най-богатите 10% са генерирали една трета от въглеродните емисии, които се очаква да повишат температурите с 1,5 градуса по Целзий спрямо прединдустриалното ниво, пораждайки по този начин необратими и катастрофални климатични промени. По-бедната половина от населението на Земята е формирала едва 4% от тези емисии. "Свръхпотреблението на богатото малцинство е горивото на климатичните изменения, което излага планетата на опасност. Никой не е застрахован от това влияние, но най-бедните в света плащат най-високата цена, борейки се с наводнения, циклони и глад, въпреки че отделят най-малко емисии", коментира Дани Шрискандараджа, главен изпълнителен директор на Oxfam GB.
Oxfam призовава за увеличение на данъците на богатите и за нови въглеродни данъци върху луксозни стоки като частни самолети и суперяхти. Генерираните приходи биха могли да бъдат инвестирани в нисковъглеродни работни места, например в социалния сектор или в зелен обществен транспорт, както и да се насочат средства в подкрепа на бедни общности, които са най-засегнати от климатичните промени, посочват от неправителствената организация.