Кризата, предизвикана от Covid-19, доведе до значителен ръст от 23,4% на онлайн заявленията за покупка на стоки на изплащане в периода януари-юни 2020 г. Това показва, че българите много бързо адаптираха потребителските си навици към новата ситуация и започнаха да използват удобните, и най-вече безопасни, дистанционни канали за покупка. Това става ясно от юбилейното 20-о издание на класацията „Топ 10 на изплащане“ на БНП Париба Лични Финанси
През първия месец на 2020 г. е отчетен ръст в сектора на покупките на изплащане от 8,33% в сравнение с януари 2019 г. „Този ръст може да бъде обяснен с няколко основни фактора. Първият е, че през последните години Коледното пазаруване се измества през ноември, през декември активни са купувачите „в последната минута“, а през януари търсенето се възстановява към обичайните си нива. Друг фактор е високата заетост в страната и цялостното намерение за повече покупки, заявявано от българите към края на годината, преди пандемията да достигне страната. Затова и много хора не отложиха своите планове, а ги реализираха в началото на годината“, коменират от БНП Париба.
Със старта на кризата и въвеждането на извънредно положение, ситуацията обаче се променя и през март и април са отчетени спадове на броя на заявленията за финансиране на покупката на стоки на изплащане – съответно 20,4% и 16,6% в сравнение с март и април 2019 г. Тези понижения са компенсирани през май и юни, когато беше наблюдавано бързо възстановяване на търсенето и всички магазини бяха отворени отново, пише в класацията.
По време на кризата хората не само са пазарували на изплащане през интернет, но са се възползвали и от редица други онлайн иновации. Covid-19 ускори дигитализацията на финансовия сектор и сега хората могат да използват множество удобни финансови инструменти, коментират от компанията.
Стоката, която отбеляза най-значителен ръст по отношение на броя на заявленията през първата половина на 2020 г. е лаптопът. В периода януари-юни 2020 г. българите са подали с 50,4% повече молби за финансиране на такива продукти в сравнение със същия период на 2019 г., констатират от кредитната институция.
Експертите на БНП Париба Лични Финанси обясняват тази тенденция с необходимостта да се работи или учи от дома. Най-търсените лаптопи са с по-мощен процесор, по-добра резолюция на екрана, по-добри видео карти и с голяма памет. Тези характеристики водят и до ръст на средната цена на най-търсения модел. През първата половина на 2020 г. тя е 650-700 лв., а година по-рано 480-530 лв.
Най-търсената стока, купувана на изплащане през първата половина на 2020 г. е смартфонът. Интересно наблюдение е, че най-търсеният модел е близо три пъти по-скъп в сравнение с победителя през 2019 г. През 2020 г. хората са кандидатствали за финансиране на покупката на смартфони със средна цена 1550-1600 лева, а година по-рано тя беше 460-550 лв.
Тази тенденция се обяснява с радикалната промяна в използването на смартфони. Тези устройства вече не са инструмент за комуникация, а се превърнаха в „хъбове“ за забавление, обясняват от БНП Париба.