Нидерландското правителство планира да затегне правилата за компаниите, които искат помощ заради коронавируса, след като една от най-успешните ѝ технологични компании беше обвинена, че търси държавна помощ, докато плаща милиарди долари на своите акционери, пише Bloomberg.
Уебсайтът за туристически резервации Booking.com предизвика критиките на политици и медии, след като главният изпълнителен директор Глен Фогел каза пред вестник De Volkstrant на 15 април, че кандидатства за държавна подкрепа и е възможно да съкрати служители. В компанията са наети около 5500 души в Нидерландия.
„Машината за печалба Booking.com посяга към държавни пари“, писа финансовият ежедневник Het Financieele Dagblad. Вечерното издание NRC Handelsblad определи искането като „тъмната страна на бизнес климата“ По-голямата част от критките са свързани с данъчно планиране и минали плащания към инвеститорите. Компанията майка Booking Holdings направи обратно изкупуване на акции за 16 млрд. долара през последните три години, сочат финансовите ѝ отчети.
„Booking плати толкова много пари на своите акционери в последните години, че няма никакви резерви“, коментира Яп Кулевейн, професор по корпоративни финанси в Nyenrode Business University. „Това е класически пример за приватириране на печалбата и социализиране на загубата“.
Сатиричният коментатор Рул Малдеринк тази седмица се разходи из улиците на Амстердам, за да попита преминаващите граждани дали не биха дали по няколко монети в помощ на акционерите на Booking.com и на петролния гигант Royal Dutch Shell. Той занесе събраното в офис на Booking.com и извика рецепциониста, за да направи дарение. Той успя да събере сумата от 13,50 евро, които в крайна сметка успя да дари на хранителна банка.
От своя страна, Booking.com заяви, че работи усилено да подкрепи своите служители и да се справи с „опустошения“ туристически пазар.
„Повечето големи компании обявиха големи съкращения, но ние правим абсолютно всичко, което можем, за да преминем през бурята“, коментира компанията в имейл. Тя твърди, че може да набере капитал на публичните пазари и да спре наемането на хора.
Гневът не е насочен само към Booking.com. Авиокомпанията Air France-KLM също се оказа под обстрела на общественото недоволство заради своята политика за даване на бонуси на директорите. В отговор главният изпълнителен директор Бен Смит заяви, че се отказва от част от възнаграждението си.