fallback

Как 3D принтирането на шоколад се включи в иновативните идеи

Тенденцията да се мине от прототип фаза към фаза производство намира приложение в 3D моделирането, посочи Детелин Стефанов, управител на easy3D

11:37 | 18.03.19 г.

С развитието на технологиите се радваме на реализирани все по-иновативни идеи. Сред тях е и 3D печатът, който продължава да се развива и да намира разнообразни области на приложение. От няколко месеца обаче има и донякъде изненадващо приложение. С помощта на тази технология вече можем да принтираме напълно персонализирано пожелание за рожден ден или пък логото на дадена компания... от шоколад.

“От година и половина се занимаваме с 3D принтиране на шоколади. Предлагаме персонализирани 3D шоколадови изделия", обясни Детелин Стефанов, управител на easy3D, в интервю за предаването UpDate на Bloomberg TV Bulgaria.

Заедно с Любомир Шейтанов в началото на 2014 г. той създава компанията, чийто екип след първоначалния опит бързо постига успехи в услугите с 3D моделиране, 3D сканиране и 3D печат. 

„Клиентът си поръчва модел със специфична форма, може да е лого, може да е слоган или друго. Ние създаваме модела, клиентът го одобрява и в изключително кратки срокове е готов продуктът“, посочи той как се процедира. "Шоколадът е капризен като материал за работа”, коментира Стефанов.

Той напомни, че има строги технологични изисквания – за околната среда и за температурата на нагряване по време на печата. “Това го прави доста труден за работа в сравнение със стандартните пластмаси и принтери, с които работим", каза експертът и поясни, че първоначалната инвестиция в производството е със собствени средства на съдружниците.

Стефанов обясни, че материалите, които използват в 3D-принтерите за шоколад, са много разнообразни,

„Цената за печат на пластмаса се формира спрямо обема на отпечатваната фигурка. За стандартни фигури цената е около 1 лев с ДДС на кубичен сантиметър“, разкри той.

По думите му клиентите са като цяло три типа –  корпоративни клиенти, такива, чиито поръчки са свързани с празници като Великден, Коледа, Свети Валентин и клиенти, които поръчват персонализирани подаръци за определен човек отново заради повод - сватба, рожден ден, кръщене и др.

Детелин Стефанов допълни, че ЗD печатът навлиза в машиностроенето, като се създават сложни продукти, но експертите искат визуално да получат представа за обекта. „В последните две години се развива тенденцията да се мине от прототип фаза към фаза производство“, разкри той и напомни, че много от клиентите са и сред архитектурните фирми.

„През следващите пет години ще разполагаме с още по-сериозно портфолио, за да се развива фирмата с различни технологии и различни материали в 3D печата", прогнозира той и очаква, че разширението на дейността на easy3D ще бъде на съседните пазари.

Защо easy3D не планира да излезе на чужди пазари? Какви са тънкостите на технологията? Как иновативният проект е оценен, за да се финансира от Иновационния фонд? Успя ли фирмата easy3D да върне първоначалната си инвестиция? Как се постига красота и здравина на проектите? Как се изпълняват проекти на клиентите? Защо конкуренцията е здравословна?

Повече от разговора в студиото вижте във видео материала.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:24 | 10.09.22 г.
fallback
Още от виж още