Обвиненията срещу Daimler AG в рамките на аферата за манипулираните емисии на отработени газове за дизелови превозни средства се оказват по-тежки и обширни, отколкото бе известно досега. Базираната в Щутгарт компания е продавала в Европа и САЩ в продължение на почти едно десетилетие (2008 г. - 2016 г.) превозни средства с неприемливо високи емисии.
Това става ясно от доклад след обиск на окръжния съд в Щутгарт, който е бил видян от репортери на Süddeutsche Zeitung, NDR и WDR. Документът е в основата на акцията за обиск от преди няколко седмици в централата на Daimler и други компании.
Според заключението леките и лекотоварни автомобили, в които измерванията на изгорели газове са били манипулирани, са оборудвани с двигатели OM 642 и OM 651. Тези двигатели са вградени в много серии превозни средства на Daimler, включително и няколко модела на Mercedes. Като цяло става дума за повече от 1 млн. превозни средства.
Федералният министър на транспорта Александър Добринд вече се е договорил с Daimler през миналата година след замервания от страна на германската федерална служба по моторен транспорт (KBA) за преоборудването на 247 хил. превозни средства с марката Mercedes.
Прокуратурата в Щутгарт разследва подозрението, че двете серии двигатели съдържат незаконен механизъм за изключване. С него при официалните измервания на властите върху изпитвателен стенд се включва дейността по отстраняването на замърсители, докато на улицата тя се изключва.
В заповедта за обиск се посочва, че Daimler не е разкрил пред KBA наличието на този механизъм, както е задължен да направи по закон.
Леките и лекотоварните автомобили с двигатели OM 642 и OM 651 не могат да бъдат одобрени за продажба на европейския пазар именно заради наличието на устройствата за изключване. Има опасност и от заповед за изтегляне от пазара.
Прокуратурата разследва двама служители на Daimler по подозрение, че са заблуждавали купувачите на автомобили със забранена реклама. Предполага се, че и други служители на концерна са участвали в действията.
Купувачите на коли са били ощетявани най-малкото заради сумата, необходима, за да се приведат автомобилите в нормално състояние. В случай на отнемане на разрешителните от страна на властите купувачите са заплашени от още по-сериозни щети.
„Не виждаме риск от извеждане от експлоатация", казва говорител на Daimler.